Alates sellest nädalast saab kaardimaksete kõrval teha makseid ka mobiiltelefoni abil. Teenus kehtib kõigi Eesti mobiilsideoperaatorite klientidele.
Kaupmeeste jaoks tähendab uus makseviis kokkuhoidu nii võimaluse tõttu arveldada sularahata kui ka seetõttu, et pole vaja muretseda kaardimaksete vastuvõtmiseks vajalikke vahendeid.
Mobiilimakset kasutades saab klient maksta kauba või teenuse eest mobiiltelefoni abil, tehes makse oma arvelduskontolt kaupmehe arvelduskontole. Mobiiltelefon täidab siin samu funktsioone kui panga väljastatav deebetkaartki ? teeb kindlaks kasutaja isiku ja laseb tal kasutada tema pangakontol olevat raha.
Mobiilimakse tehingu algatab üldjuhul klient kõnega oma mobiiltelefonilt pankade kaardikeskuse hallatava maksesüsteemi teenusnumbrile, edastades parameetritena kaupmehe koodi ja tehingu summa. Kaupmees saab tehingu toimumisest teada SMSiga oma mobiiltelefonile (vt joonis). Kliendi vabade ressursside kontroll toimub nagu kaardimaksete puhul päringuga klienti teenindavasse panka. Ka raha laekumine kaupmehele on analoogne kaardimaksete põhimõtetega.
Esimeses etapis pakub mobiilimaksete tegemise võimalust klientidele sadakond Eesti teenindusasutust. Võib prognoosida, et mobiilimakset võimaldavate teenindusasutuste arv kasvab aastaga kümnekordseks ja see makseviis kogub 30 000?50 000 kasutajat.
Hea eeldus kasutajate arvu kiireks kasvuks on see, et enam kui pooltel Eesti elanikel on mobiiltelefon. Mobiilside levi on olemas pea kõigis paikades. Samuti on siinsed inimesed juba tõestanud huvi ja vastuvõtlikkust uute, internetis või mobiiltelefoni abil kasutatavate teenuste vastu.
Kaupmehe jaoks on mobiilimaksete kasutamisel mitmeid plusse ? pole vaja kaarditerminali, sideliine ega elektritoidet. Arveldamine on kiire ning vähenevad riskid, mis tekivad sularahaga arveldades. Eriti hästi peaks mobiilimakse kasutamine sobima taksofirmadele, juuksuritele, ravikeskustele, väiksematele kauplustele ning füüsilisest isikust ettevõtjatele (FIEdele). Liitumistasu mobiilimakse süsteemiga ei ole, pangale tuleb tasuda vaid komisjonitasu.
Mobiilimakseid on mõttekas kasutada nendes valdkondades, kus see arveldamisviis on kõige mugavam. Praegune mobiilimakse teenus ei sobi esialgu suurde kaubamajja või ketikauplusesse, sest mobiilimakse tegemiseks kulub mitukümmend sekundit. Otstarbekas on seda aga kasutada müügipunktis, kus tavalise pangakaardiga maksmise võimalus puudub.
Mobiilimakseid vastu võtta sooviv kaupmees peab selleks pangas lepingu sõlmima, tema andmed saadetakse pankade kaardikeskusesse ning kaupmees saab endale koodi mobiilimaksete vastuvõtmiseks. Ühtlasi pannakse kaupmehe ruumidesse üles teavitus, mis õpetab kliente mobiilimakset tegema.
Klientidel on mobiilimaksete tegemiseks vaja sõlmida vaid leping ? seda saab teha läbi internetipanga. Lepingu sõlmimisega luuakse ühene seos kliendi mobiiltelefoni numbri ja tema arvelduskonto numbri vahel. Määratakse ka päevalimiit, turvakood ja ostusumma, millest alates turvakoodi küsitakse.
Klientidele on mobiilimakse tegemine mugav eelkõige seetõttu, et mobiiltelefon on neil alati käepärast. Pankade välja arendatud mobiilimaksete süsteemi kasutamisel pole vaja teha ettemakseid eraldi kontole, vaid maksed toimuvad otse kliendi pangakontolt. See annab võimaluse saada igal ajahetkel hea ülevaade oma tehingutest pangakontol. Kliendil ei tule maksta ka liitumis- ega tehingutasu. Kõne eest tuleb tasuda vaid minutitasu mobiilside operaatorile ? keskmiselt võtab mobiilimakse tegemine aega 15?25 sekundit.
Nii mobiiltelefoni kui ka pangakaardi kasutamisel on peamiseks riskiks võimalus telefon või pangakaart ära kaotada. Mõlemal juhul tuleks sellest kohe pangale teada anda, et keegi ei saaks telefoni või kaarti pahatahtlikult tehingute tegemisel kasutada.
Mobiilimaksete võimalust kasutades saab klient suurema turvalisuse tagamiseks määrata päevalimiidi, mille ulatuses saab makseid teha. Peale selle saab määrata ka tehingulimiidi, millest suurema summa eest ostmisel küsib mobiiltelefon PIN-koodi. Koodi sisestamata makset sooritada ei saa.
Mobiilimaksete projekti algatajad on Hansapank, Ühispank ja pankade kaardikeskus, süsteemi raames toimib ristkasutus, mille kohaselt võib kaupmees olla ühe panga klient ja ostu sooritaja teise panga klient. Mobiilimakseid saab kasutada kõigis mobiilsidevõrkudes üle Eesti.
Mis vahe on mobiilimaksetel ning tavapärastel kaardi- ja sularahamaksetel?
Mobiilimakse on üks võimalikest makseviisidest. Mobiilimakset kasutades annab kaupmees kliendile võimaluse maksevahend valida. Erinevaid maksevahendeid aktsepteerides tagab kaupmees selle, et pea kõikides olukordades on klient võimeline talle kauba eest maksma.
Samuti on mobiilimakse turvalisem kui sularaha. Kindlasti on üheks eeliseks sularaha hulga vähenemine kassas, mistõttu isikuvastaste kuritegude risk on väiksem ja võimaliku rünnaku puhul on ka kahjud väiksemad.
Millal pole mobiilimakse kasutamine otstarbekas või soovitatav?
- Ebakvaliteetse levi või selle puudumise korral. Mobiilimakset ei saa kasutada ebakvaliteetse levi piirkonnas, samuti ei ole selle kasutamine võimalik sidevõrkude ülekoormuse ajal (aastavahetus, väga suured massiüritused). Mobiilimaksete puhul kasutatakse kõrgemat prioriteeti andmete edastamisel operaatori sidevõrkudes, kuid sellele vaatamata võib massiüritustel tihti sularaha osutuda mobiilimaksest operatiivsemaks ja töökindlamaks.- Mobiilimakse limiite ületavate kaupade või teenuste pakkumise puhul. Esialgu ei ole mobiilimakseid võimalik kasutada suuremate summadega tehingute puhul, sest algstaadiumis on klientide maksimaalsed ostusummad piiratud.- Väga suurt teenindamisoperatiivsust nõudvates müügikohtades. Lähtuvalt mobiilimaksete spetsiifikast on mobiilimakse rakendamine tiheda külastatavusega müügikohtades, kus klientide teenindamise operatiivsus on prioriteetne (selvehallid, kaubamajad jmt), ebamugav.- Välisturistidele orienteerunud müügikohtades. Mobiilimaksete kasutamine pole efektiivne sellistes müügikohtades, kus põhilise osa ostudest sooritavad Eestit külastavad välismaalased, sest turistidel üldjuhul ei ole sõlmitud pangaga mobiilimaksete lepingut.
Mis juhtub, kui makseprotsess katkeb tehnilistel põhjustel (probleemid leviga, aku saab tühjaks)?
Alati on üks ja kindel reegel: kui klient on tehingu kinnitanud, siis tehing viiakse lõpuni ja kui klient seda ei jõudnud teha, siis tehingut ka ei toimu.
Kui kaupmehe telefon lülitus välja ebasobival hetkel, siis ta ei saa tehingut kinnitavat teadet ega kontrollida raha laekumist. Tehingu toimumises veendumiseks tuleb helistada pankade kaardikeskusse, teatada oma kliendikood ning viimase tehingu summa. Kaudselt saab veenduda raha laekumises ka niimoodi, et kaupmees teeb laekumiste päringu ja võrdleb laekumiste summat tehingule eelneva laekumiste summaga.
Milline on tehingu hind?
Nagu kaardimakse korral ei rakendata ostjale teenustasu. Sarnaselt kaardimaksetele maksab teenustasu kaupmees. Tehingu tühistamisel tagastatakse kaupmehele ka teenustasu.
Kaupmehena peate arvestama, et ka tehingu tühistamisel või laekumiste kohta päringu tegemisel rakenduvad operaatori kõnetasud vastavalt hinnapaketile.
Allikas: pankade kaardikeskus
Autor: Raulis Üksvärav