Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigihangete piirmäärasid tuleks tõsta kordades

    Käimas on Riigihangete seaduse muutmine ning peagi vajab otsustamist üks riigihangete põhiküsimusi ? piirmäärade suurus. Riigihangete piirmäärade all on mõeldud seaduses sätestatud maksumust, millest alates tuleb riigisiseselt asjade ostmisel, teenuste või ehitustööde tellimisel järgida riigihangete seaduses sätestatud korda.
    Kehtiva seaduse kohaselt sõltuvad piirmäärad nii sellest, kes on ostja, kui sellest, millise asja, teenuse või töö tellimisega on tegemist. Seaduses sätestatud kord kehtib riigihangete suhtes, mille eeldatav maksumus on aasta arvestuses koos käibemaksuga vähemalt:
    1) asja ostmise või teenuse tellimise korral 100 000 krooni;2) ehitustöö tellimisel 500 000 krooni;3) õigusakti eelnõu väljatöötamise tellimisel 500 000 kr;4) asja ostmisel või teenuse tellimisel kinnipidamisasutuselt või selle tootmisüksusi haldavalt riigi asutatud äriühingult käesoleva seaduse § 5 lõike 1 punktis 1 nimetatud ostja (s.o riigiasutuse) poolt 500 000 kr;5) ideelahenduse tellimisel kõik ideekonkursi autasud ja ideekonkursist osavõtjatele makstavad muud summad kokku 100 000 krooni;6) käesoleva seaduse § 5 lõike 1 punktis 6 nimetatud ostja (s.o infrastruktuuri valdav ettevõtja) poolt, kelle eelneva majandusaasta netokäive oli üle 500 mln kr, asja ostmise või teenuse või ideelahenduse tellimisel 2 mln krooni;7) käesoleva seaduse § 5 lõike 1 punktis 6 nimetatud ostja (s.o infrastruktuuri valdav ettevõtja) poolt, kelle eelneva majandusaasta netokäive oli üle 500 miljoni krooni, ehitustöö tellimise korral 4 mln kr.
    Autori arvamuse järgi on kehtivas seaduses sätestatud piirmäärad enamike ostjate puhul ebamõistlikult madalad ning vajaksid tõstmist. Kehtiva riigihangete seaduse puhul on tegemist kohati detailideni reguleeritud kohustuslike protseduuride ja menetlustega, keeruliste vorminõuete järgimisega. See teeb aga kogu hankeprotsessi enda küllalt kulukaks ja kergelt vaidlustatavaks. Tegelikult püütakse selle keeruka regulatsiooniga vältida korruptsiooni.
    Kas kehtiv seadus seda tegelikult tagab ? on vastus pigem eitav. Suur osa hankeid ei ole avalikud, vaid on läbi viidud muid seaduses lubatud menetlusi kasutades. Tehniliste tingimuste kasutamisel muutuvad ootamatult oluliseks asja kasutamise aspektist tühised detailid. Näiteks sõiduautode ostmisel auto kere pikkus millimeetrites või kella asukoht auto armatuurlaual. Olulised hanked jäävad realiseerimata, kuna vaidlustatakse käskkirjale alla kirjutanud isikule antud volituse vorminõudeid. Lapsi vedavad koolibussid aga sõidavad talvel suverehvidega, kuna väidetavalt osutuks talverehvide riigihanke korraldamine niivõrd komplitseerituks, et olemasoleva ressursiga ei suudaks keegi seda läbi viia. Rahulolematud on nii ostjad kui pakkujad.
    Mida toovad riigihangete seaduse teadaolevad muudatused? Hankeks kuluva protsessi enda maksumus suureneb ning ostja positsioon muutub ebakindlamaks. Suureneb standardite osatähtsus. See omakorda eeldab ostjal vastava kvalifikatsiooni olemasolu.
    Lisaks ilmneb seaduse eelnõu lugedes, et tugevneb vaid-lustava(te) pakkuja(te) positsioon. Uute muudatuste järgi võib pakkuja, lisaks kahju hüvitamise nõudele, nõuda ostjalt ka saamata jäänud tulu, kui ta tõendab, et hankeleping oleks tulnud temaga sõlmida, kui ostja ei oleks riigihangete seadust rikkunud.
    Autori arvamuse järgi on põhjendamatu regulatsioon, mis sunnib 100 000kroonise maksumusega asja ostmiseks või teenuse tellimisele kulutama protsessile 30?50 tuhat kr.
    Mida tooks kaasa riigihangete piirmäära tõstmine? Peamine oht seisneb ostja korruptiivses käitumises ? ta võib näiteks asja osta või teenuse tellida endaga seotud või tuttavalt isikult, ta võib asja ostes talitada ebaotstarbekalt, tõstes esile tühiseid detaile, ta võib ressurssi kasutada ebamõistlikult, makstes ülemäära palju.
    Põhiküsimuseks on avalike vahendite optimaalne kasutamine, kusjuures peab olema välditud asjaosaliste korruptiivne käitumine. See aga ei pea olema tingimata reguleeritud Riigihangete seadusega. Võimalikku korruptiivse käitumise ohtu vähendavad nt avaliku teenistuse seadus, korruptsioonivastane seadus, riigivastutuse seadus. Piirmäärad riigihangete seaduses võiksid olla sarnased, sõltumata ostja isikust: asjade ostmise ja teenuste tellimise korral ? 2 mln krooni, ehitustööde korral ? 4 mln kr.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Suur diil lukus: Novavax ja Sanofi käivitavad uute vaktsiinide arenduse
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.