Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Britid okupeerisid Basra ja jänkid Bagdadi

    Kui ma kuulen selliseid ameeriklasi nagu USA presidendi julgeolekunõunik Condoleezza Rice võrdlemas Iraagi okupatsiooni Saksamaa (ja mõnikord Jaapani) omaga pärast II maailmasõda, tulvavad minusse kauged mälestused, kuna olen selle kogemuse lapsepõlves üle elanud. Elasin 12 kuud pärast Hitleri natsirežiimi tingimusteta allaandmist mais 1945 Venemaa, USA ja Suurbritannia okupatsiooni all. Mõnikord pean ma ennast võrdleva okupatsiooniteaduse eksperdiks.
    Esimene järeldus, mille ma tegin, oli see, et kõik sõltub okupeerivast võimust. Kui nõukogude väed 1945. a aprilli lõpus Berliini tungisid, siis läksid paljud meist tänavatele neid tervitama. Selline entusiasm ei kestnud kaua. Ühel päeval pöördusid Punaarmee tankid meie kvartali peatänaval rahva vastu. Kui rahvas laiali läks, hakkasid sõdurid röövima, vägistama ja rüüstama. See kestis ainult mõne päeva, kuid hirm okupeerivate sovjettide ees ei kadunud kunagi, isegi kui nad hakkasid toitu jagama ja lõid algelise valitsuse.
    See muutus juulis, kui meie Berliini osas asendasid sovjette ameeriklased. Tõsi küll, minu hinnalise käekella, mida ma imekombel olin suutnud säilitada nõukogude okupatsiooni nädalate jooksul, võttis mult ära teel koolist koju Ameerika sõdur. Peatselt sai aga selgeks, et see okupatsioon andis lootuse paremale tulevikule.
    Veel selgemaks muutus see siis, kui minu perekond mõned kuud hiljem Berliinist Hamburgi kolis, mis siis oli Suurbritannia okupatsiooni all. Nende kuude jooksul istutasid britid minusse seemned, mis õitsesid kümneid aastaid pärast minu Suurbritannia kodanikuks saamist. Samapalju tähendavad sellised erinevused ka praegu Iraagis ja on seda teinud okupatsiooni esimestest päevadest saadik, kui britid vallutasid Basra ja ameeriklased Bagdadi.
    Võidakse väita, et Iraagi sõda oli liiga lühike. Kindlasti oli see liiga lühike selleks, et iraaklased tunneksid nagu meie, sakslased, et okupatsioon on vältimatu ja kestab kindlasti pikka aega. Kuigi iraaklased võivad olla õnnelikud, et mõrvarlikust režiimist lahti said, oli neil vähe aega kohaneda arusaamisega, et nad on okupeeritud riik. Saksamaal arvasime me mõnda aega, et okupatsioon kestab igavesti ja et me polegi ilmselt paremat ära teeninud. Ma kahtlen, kas paljud iraaklased seda tunnet jagavad.
    Endises nõukogude tsoonis sai peagi selgeks, et see viib totalitaarse satelliitrežiimini. Need, kes said, lahkusid nõukogude tsoonist ja asusid läände elama. Prantsuse tsoonis oli lootust vähem. Seal oli isegi vihjeid anneksioonisoovile, nii et Saari regioon oli tegelikult Saksamaast mõnda aega eraldatud. Ameerika tsoonis oli protsess aeglasem ja järelevalve rangemad kui briti tsoonis, kus kohalikud poliitikud lasti peatselt võimu juurde. Teisest küljest puhkes majandus USA tsoonis varem õitsele, kuna britid püüdsid otsest tulu saada, lammutades näiteks terasetehaseid ja tuues osad Suurbritanniasse.
    Tagasi vaadates osutus see Saksamaale õnnistuseks. Taaselustuv Saksamaa ehitas modernsed tehased, samas kui okupandid olid koormatud vanadega. Saksamaa elustus aga sellepärast, et lääne okupatsioonijõud tegid selgeks oma kavatsuse lasta tal seda teha ja aitasid loomulikel jõududel valla pääseda. Ometi ei saa kahelda, et Saksamaa kogemus tulenes unikaalsest asjaolude kogumist või et igatahes pole seda praeguse Iraagi tohutult erinevates tingimustes kerge jäljendada.
    © Project Syndicate
    Autor: Ralf Dahrendorf
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.