Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maanteevedu muutub kiiremaks

    Järgmisel aastal muudab autotranspordi turgu enim ELi turgude avanemine ja kaubavedude vabamaks muutumine. Praegu reguleeritakse seda erinevate veolubadega. Kabotaaživeol on üekuaeg, kuid see ei ole Eesti vedajale nii oluline kui kolmandate riikide vaheline vedu. Eesti siseriiklikus transpordis on ütunud nõd ELi nõega ja uuest aastast on jõumas mitmeid makse, näeks Eesti raskeveokimaks, kerkib ka aktsiis.
    Muudatused võimaldavad luua uusi veoskeeme. Piirijärjekorrad peaksid kaduma, peamiselt just Via Baltika suunalistel vedudel. Ka väheneb paberlikule asjaajamisele kuluv aeg, näiteks on see tolliprotseduuride puhul praegu olnud piisavalt pikk, et mõjutada autofirma kasumlikkust.
    Negatiivse poolena kasvab konkurents, nimelt tuleb turule täiendavat ressurssi piirijärjekordade kadumisest ja tollivormistuse vähenemisest. Lisaks kasvavad veofirma kulud, aktsiis kallineb ja kehtima hakkavad uued teemaksud
    Liitumine ELiga kergitab veidi siseriiklike vedude hindu, eelkõige aktsiisi kasvu tõttu. Hinnad on püsinud madalad üsna pikka aega ja legaalselt tegutsejad ei maksa aktsiisitõusu ise kinni, siit tekib surve hinnakasvuks. Rahvusvaheliste vedude hinnatõusu ei julge prognoosida.
    Rahvusvaheliste vedude liikumiskiirus kasvab. ELiga varem liitunud riikide kogemuse järgi kasvab saadetiste arv, kuid väheneb saadetiste kaal. Põhjuseid on siin kaks: turg avaneb ka väikefirmadele, kuid samas pole põhjust kaupa laos hoida, kui kaup liigub tollivabalt ja piiranguteta.
    Euroopa transporditurgu iseloomustavad need, mis meil puuduvad ? mitmekülgselt arenenud transpordisüsteemid. Nimelt on veofirmad aktiivselt sisenenud kolmanda osapoolena nii tootmisse, tootmisega seotud tegevustesse kui laomajandusse. Tihe konkurents on sundinud autofirmasid otsima uusi ni??e. Lisaks on raudtee arengusse investeeritud suuri summasid, kuid efekt on olnud suhteliselt väike. Samas näitab autotranspordi turg tõusvaid trende.
    ELi turul on hetkel suurim valupunkt tööjõu probleem, nimelt ei ole autojuhi elukutse Lääne-Euroopa riikides populaarne, seda eriti kaugvedudel. Üritatakse leida lihtsamaid elukutseid. Lisaks on aktiivsed ametiühingud. Prantsusmaa ametiühingud korraldavad pea igal aastal maanteedel aktsioone, suur mõju on sektorile ka Saksamaa ametiühingutel. Viimaste tegevuse tõttu piirati hiljuti näiteks teiste riikide juurdepääsu Saksamaa maanteeveoturule.
    Tööjõuprobleemid kummitavad ka meie autofirmasid. Kümme aastat tagasi oli rahvusvahelise autojuhi elukutse au sees ja hinnatud. Oluline osa sel ajal alustanud juhtidest on täna juba kas pensionil või siis leidnud tööd ELi maades, kus autojuhte napib. Töölubade saamine on veokijuhtidele nõudluse tõttu aga lihtsamaks muutunud.
    Praegu on Eesti autojuhtide eeliseks ELi vedajate ees madalad tööjõukulud ning rikkalik töökogemus nii lääne- kui idapoolsetes riikides töötamiseks.
    Samas on Eestis nõrgalt arenenud logistilised süsteemid. Sellealast kutsehariduse süsteemi pole meil varem olnud ning haridusministeeriumil puudus mõni aeg tagasi ülevaade koolitajatest ja koolitatavatest. Ühinemisega kasvavad ka siinsete firmade kulud.
    Praeguse seisuga töötab Eestis sisevedudel umbes 885 ettevõtjat 3400 registreeritud veokiga. Kui jätta kõrvale raudtee Eesti-sisene vedu, siis domineerib riigisisesel kaubaveol autotransport. Rahvusvahelistel vedudel aga tegutseb 800 ettevõtjat 4900 autoga.
    Konkurents turul on tihe. Autovedajate sisenemine lisaväärtust pakkuvate teenuste turule, olgu selleks näiteks laomajandus, on suhteliselt tagasihoidlik. Ilmselt on osaliselt põhjuseks, et Eesti keskmine autofirma on suhteliselt väike, omades 5?15 transpordivahendit. Kooperatsiooni see ei pidurdaks, küll aga logistiliste lahenduste väljatöötamist ühe ettevõtte raames.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.