Silva Männik • 7. detsember 2003 kell 22:00

Perefirma ajab mastaapset autoäri

Peugeot? ametliku maaletooja Kommest Auto ja PP Int Grupi eelmisel nädalal väljastatud pressiteate kohaselt kooskõlastasid nad lepingu, mille järgi müüb Kommest Auto järgmisel aastal PP Int-le kuni 2000 Peugeot? sõiduautot.

Ettevõte, mille tegevust on aastate jooksul püütud varjus hoida, tegeleb tollilaos Kommest Autolt Peugeot? sõiduautode ostmise ja nende Aafrikasse, Euroopasse, Kesk-Aasiasse ja Venemaale vahendamisega.

Selline äri püsib peamiselt kahe mehe tihedal koostööl: Kommest Auto liidri Toomas Rüütmanni laitmatul reputatsioonil Peugeot? tehases ja PP Inti juhi Urmas Põllu ulatuslikel sidemetel välisturgudel. Lisaks liidavad ärimehi ka laenusidemed.

Peugeot?de eksportimise äriidee on lihtne ja võimaldab hästi teenida nii Kommest Autol kui ka PP Intil. Kommest Auto saab autod tehasest kätte nn Ida-Euroopa turgude madalamate hindadega. Lisaks saab firma ka autode müügilt turundustoetust nagu iga teinegi autode maaletooja.

Eksvormelisõitja Urmas Põllu perefirma PP Int Grupp ostab Kommestilt autod ?sõbrahinnaga? ca 200 000 krooni auto, mis annab hea edumaa autode edasimüügihinnas näiteks Euroopa turul. Kasvavad müüginumbrid annavad põhjust rõõmustamiseks ka Peugeot? kontserni Ida-Euroopa piirkonna juhile Frank Marottele.

Tänavu ostab PP Int Kommest Autolt tollilaos 2000 heas varustuses Peugeot?d. Urmas Põllu kinnitusel müüb PP Int autod Eestist edasi Aafrikasse, Kesk-Aasiasse Usbekistani, vähesel määral Venemaale ning osa autosid ka tagasi Euroopasse. Kuhu riikidesse täpselt autod Muuga tollilaost edasi rändavad, Põld ütlema ei nõustu. ?Võin ainult nii palju öelda, et Euroopasse minevad autod lähevad sinna lõuna poole ja Atlandi ookeani äärsetesse riikidesse,? lisas ta. Miks ei kajastu tollistatistikas PP Inti müük Kesk-Aasiasse või Venemaale, vaid nähtub hoopis müük Hispaaniasse, ei osanud Põld selgitada.

Eestist pannakse autod Paldiskis laevadele ning vaheladu asub Põllu sõnul Antverpenis. ?Antverpeni sadamast lähevad autod rongidega Usbekistani, näiteks rong toob Usbekistanist puuvilla ja tagasi veab autosid,? rääkis Põld.

Kolme aastaga on Peugeot?de äri teinud Urmas Põllu mitmekordseks miljonäriks. 1999. aastal tegevust alustanud PP Inti käive oli eelmisel aastal 225 miljonit krooni. Dividende võttis Põld PP Inti eelmise aasta kasumist 6,6 miljonit krooni.

Hoolimata küllalt headest majandustulemustest oli PP Int Grupp eelmise aasta lõpul Kommest Autole sõiduautode eest võlgu ligi 15 mln krooni. Samal ajal on PP Int majandusaasta aruande andmeil ligi 4 miljonit krooni laenanud Kommest Auto juhi ja 10 protsendi omaniku Toomas Rüütmanni firmale TR Majad ja ratsaspordiklubile Grand Cavalier.

Peugeot? tehasest Äripäeval Kommest Auto tehingute kooskõlastatuse ning autode Euroopasse tagasi müümise kohta nädala jooksul kommentaari saada ei õnnestunud.

Nii Põld kui ka Kommest Auto juht ja vähemusomanik Toomas Rüütmann kinnitasid, et Peugeot? tehas lubab äri, kus autod Euroopa Liidu turule tagasi jõuavad. Ärist on Põllu-Rüütmanni kinnitusel 100 protsenti teadlik ka Kommest Auto 90 protsendi aktsiate omanik Soome kontsern SOK. SOK juhatuse liige ja Kommest Auto nõukogu esimees Kalle Lähdesmäki ei vastanud kirjalikele küsimustele ning keeldus ka telefonivestluses järsult kommentaaridest, mis puudutavad PP Inti autoäri ning ka Kommest Auto juhi Toomas Rüütmanni ja PP Int Grupi laenusuhteid.

Mida arvaks Hispaania või mistahes Euroopa riigi ametlik Peugeot?de maaletooja, kui ta avastaks, et tema turule on tekkinud selline odavate autode müüja?

Urmas Põllu sõnul on PP Inti äri on maailma mastaabis niivõrd pisike, et see ei huvita mitte kedagi. ?Ma rääkisin oma Inglise partnerile ajakirjanduse järjekordsest huvist meie äri vastu ja tema ütles, et kui kuskil Inglise lehes ilmuks selline lugu, siis lugejad ainult haigutaks ja keeraks järgmise lehekülje,? lisas ta. See ei takistanud meestel eelmisel nädala pressiteates nimetamast kokkulepet suurimaks automüügitehinguks Eestis.

PP Inti ja Kommest Auto sarnane äri on aastate jooksul küsimusi tekitanud teistes turuosalistes. Peamine küsitavus on, kuidas lubab Peugeot? tehas äri, kus autod tuuakse odavalt Eestisse ja müüakse siit siis Euroopasse tagasi.

Hondasid ja Citroene müüva Veho Eesti ASi Tallinna keskuse juhataja Ando Nõel imestas, kas Peugeot? tehas on sellistest tehingutest tõepoolest teadlik. ?Levinud praktika kohaselt peetakse autode teistesse regioonidesse müüki ebaeetiliseks,? ütles Nõel. ?Näiteks Honda puhul ei saaks see isegi mõttesse tulla, kui kodukandi reeglid on paika pandud ja igas regioonis on oma esindaja olemas.?

Info-Auto juhatuse esimees Viktor Siilats ütles samuti, et iga automüüja peab tehaste üldlevinud reeglite kohaselt püsima omal territooriumil.

Hetkel kuum