• OMX Baltic−0,06%269,9
  • OMX Riga−0,11%867,91
  • OMX Tallinn−0,08%1 709,96
  • OMX Vilnius0,08%1 058,42
  • S&P 500−0,3%6 034,91
  • DOW 30−0,35%44 247,83
  • Nasdaq −0,25%19 687,24
  • FTSE 1000,03%8 282,44
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%108,61
  • OMX Baltic−0,06%269,9
  • OMX Riga−0,11%867,91
  • OMX Tallinn−0,08%1 709,96
  • OMX Vilnius0,08%1 058,42
  • S&P 500−0,3%6 034,91
  • DOW 30−0,35%44 247,83
  • Nasdaq −0,25%19 687,24
  • FTSE 1000,03%8 282,44
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%108,61
  • 23.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

2005 toob lennuveos uued teenused

Kui eelmisel aastal oli segadust tekitavaks faktoriks Euroopa Liiduga liitumine, siis nüüd keskendutakse teenuse kvaliteedi parandamisele ning Euroopa avatud turul konkurentsis püsimisele. Suureneb konkurents lennuliinide vahel, kes pakuvad uuemaid ja mitmekesisemaid lahendusi oma klientidele logistikaettevõtetele.
Logistikafirmadele avaldavad omakorda survet ettevõtted, kes soovivad odavamat, kuid kiiret ja usaldusväärset teenust. Lennuvedu kasutavad firmad saavad sellest kasu, kuna tihenev konkurents sunnib logistikafirmasid järjest enam oma hindu korrigeerima.
Lennutranspordi mahud Euroopa-sisestel vedudel tõenäoliselt kahanevad, sest pärast Eesti liitumist ELiga on autotranspordi transiitajad oluliselt lühenenud. Nii ei ole suuremaid ja kiireloomulisi kaupu enam otstarbekas Euroopa-siseselt lennukiga transportida. Euroopas on lennutranspordi transiitaeg lennujaamast lennujaamani ca 1?2 päeva sõltuvalt kauba mõõtmetest, kaalust ja lähetamise ajast. ?Ukseni? veo puhul lisandub 1?2 päeva.
Praegu saab osakoorma saata autotranspordiga Eestist Saksamaale peaaegu nelja päevaga. Seetõttu tasub kaaluda, millist transporti tellida. Logistikaettevõttelt lahendust küsides tuleks mainida, mis ajaks peab kaup kohal olema.
Kuna paljud Eesti ettevõtted, kes kasutavad oma kaupade veoks lennutransporti peamiselt sellepärast, et kauba iseloom ei võimalda pikka transiitaega, impordivad kaupu Kaug-Idast, on sellel suunal endiselt nõudlus suur. See tähendab, et kaubaruumi puudus on suur ja lähiajal hinnad veel tõenäoliselt ei lange. Langust võib nõudluse vähenemise tõttu oodata pärast Hiina uusaastapidustusi. Kuna sel ajal tootmine Hiinas seisab, on mahud just pidustuste eel suured. Lennuveo hind sõltub ka nafta hinnast maailmaturul.
Kaug-Ida turu kiire areng toob aga kindlasti kaasa erinevate logistiliste lahenduste arengu, nagu näiteks kombineeritud transport.
Odavlennufirmade laienemine Eestisse pole lennukaubaveo turule seni mõju avaldanud. Esialgu ei ole ka oodata, et nad võiksid peale reisijate veo ka kaubavedusid pakkuma hakata.
Odavlennufirmade lennukid on kaubavedudeks liiga väikesed. Samuti lendavad nad reeglina väiksematesse ja suurtest linnadest eemal asetsevatesse lennujaamadesse, kus kas puudub kaubaterminal ja -käsitlemine või on see kliendile liiga kulukas ja ebamugav. Ka mujal Euroopas ei paku odavlennufirmad kaubavedusid.
Pigem hakkavad oma kaubaveoteenuseid pakkuma avanenud Euroopa turul te­gutsevad väiksemad lennuliinid, kellel enne oli majanduslikult raske näiteks Ida-Euroopa turule pääseda. Reisijate- ja kaubavedu on siiski erinevad teenused ja seetõttu ei saa ka kaubavedudel rakendada sellist hinnapoliitikat nagu reisijate veol. Näiteks ei aita kaubavedudel teeninduse või mugavuse vähendamine hinnas midagi saavutada.
Ka hinnakampaaniad ei ole seal sama edukad kui reisijate veo puhul. Ja kui reisijate veol on hinnad all, siis ei mõjuta see kuidagi kaubavedude hindu. Need hinnad sõltuvad kaubamahtudest, turu olukorrast ja regulaarsusest.
Lennukauba veol toimuvad 2005. aastal huvitavad arengud ja konkurents teenusepakkujate vahel tiheneb. See omakorda võib kaasa tuua mõningase hinnataseme languse, kuid aasta lõikes kokku suurt hinnaerinevust ei tule. q
Autor: Urmo Paluste

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele