?Üksteise ülepakkumine ongi põhitegevus,? tunnistas ASi Printall juhatuse esimees Andrus Takkin, kelle sõnul on trükkimine väga kapitali- ja püsikulumahukas tegevus. ?On väga raske hinnata, millal meie marginaal on null. Aga jah, kui me näeme, et projekt mingil määral katab püsikulud, siis oleme valmis veel tegema küll.?
Viimase kahe aasta jooksul on Printall investeerinud 240 mln krooni, tänavu on plaanis investeerida veel 30 mln krooni erinevate seadmete ostuks, neist suurim on poognamasin. 240 miljonit on kulunud oma maja ehitamisele Lasnamäel ning masinapargi uuendamisele. Kroonpress on viimase paari aastaga investeerinud uutesse masinatesse 100 mln krooni.
?Investeeringud on mahtusid nii palju kasvatanud, et koduturg on määratult väiksem kui masinate võimsus, mis siia Eestisse on kokku ostetud,? kinnitas ASi Kroonpress tegevjuht Andres Kull, viidates sellega mitte ainult ajalehti trükkivatele trükikodadele, vaid siinsele trükitööstusmaastikule tervikuna.
Ajalehti trükivad Eestis vaid kaks trükikoda ? AS Printall Tallinnas ja AS Kroonpress Tartus. Printall kuulub ASile Ekspress Grupp, Kroonpressi omanikuks on AS Eesti Meedia. ?Kroonpress ja Printall on keskendunud Eesti turul konkureerimisele,? sõnas ASi Reusner juht Urmas Savi. ?Kuna mõlemad on seotud erinevate lehtedega, siis tõenäoliselt nende lehtede üle väga suurt võitlust ei käi, mis kuuluvad konkurendile. Aga kindlasti käib võitlus vabalehtede üle,? viitas Savi, et kaks suurt trükikoda suudavadki omavahel konkureerida vaid nende toodete osas, mis ei kuulu Eesti Meedia või Ekspress Grupi alla.
Nii näiteks peeti viimased lahingud kahe suure trükikoja vahel, saamaks endale Äripäeva uue töökuulutuste lehe ja On/Offi kliendilehe tellimust. Lisandub ka Den Za Dnjomi lahkumine Kroonpressi juurest ? ajaleht ostis endale Printallist vana trükimasina, millega ise lehte välja anda.
On/Offi kliendilehega tegeles disainibüroo signdesign, mille AD Pille Vilde kinnitab, et kaks trükikoda üritasid pakkumistega üksteist üle trumbata küll. Seekord jäi võitjaks Printall. ?Võib-olla natuke on jah seda tunda,? vastas Vilde küsimusele, kas viimase poole aasta jooksul on rebimine kahe trükikoja vahel tihedamaks läinud.
?Trükitööstuses on ainult kolm asja, mis on kindlad: hinnad langevad, kulud kasvavad ja tähtajad lühenevad,? sõnas Kroonpressi müügidirektor Rain Väet.
Lisaks rõhutavad kõik trükitöösturid, et koduturul konkureerida on suhteliselt keeruline, kuna turg on üsnagi väike. Selle asemel tuleb suruda konkureerimisele eksportturgudel. ?Ega varianti ei ole, siit Eestist lihtsalt ei ole midagi võtta,? nentis Andres Kull.
?Meil on suures osas koduturg omavahel ära jaotatud,? nentis ka ASi Unipress juhataja Andrus Reinsoo, kelle sõnul trükikojad vahel siiski dumpingut teevad, et investeeringud kiiremini tagasi teenida.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.