Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Töötajate kaasamine viis seksiskandaalini
Eestiski kõneainet pakkunud töötajate kaasamine ettevõtte juhtimisse viis Saksa autotootja Volkswageni seksiskandaali ja mitme tippjuhi lahkumiseni.
Viimastel nädalatel rahvusvahelises pressis palju kõneainet saanud nn Volkswageni seksiskandaali põhjustasid töötajate esindajad firma juhtorganites, kes käisid autotootja kulul eksootilistele reisidel ja kasutasid prostituutide teenuseid. Samal ajal andis töötajate nõukogu juhatusele vabad käed otsuste langetamiseks. Samuti on selgunud, et firma töötajad on võtnud altkäemaksu. Kokkuvõttes on suureks paisunud skandaal mõjunud laastavalt firma mainele.
Suuremates Saksa ettevõtetes kuuluvad töötajate esindajatele pooled kohad tippjuhtide üle järelevalvet teostavas nõukogus. Skandaal Volkswagenis on seadnud kahtluse alla kogu Saksa töötajate kaasamise süsteemi ning tõstatanud küsimuse tööseadustiku muutmisest.
Kuigi töötajate kaasamist otsustusprotsessidesse ettevõttes puudutavad seadused on 18 Euroopa Liidu riigis, ei ole nad kuskil nii laiaulatuslikud kui Saksamaal ega anna töötajatele nii suurt sõnaõigust.
?Ühisjuhtimine on suurtes ettevõtetes üsna levinud, aga see sisaldab tõsist ohtu ? töötajate nõukogu võib kaotada oma sõltumatuse juhtkonnast,? kommenteeris Frankfurdi Ülikooli tööõiguse ekspert Achim Seifert.
Skandaali tõttu on oma kohalt tagasi astunud Volkswageni töötajate nõukogu esimees Klaus Volkert ja personaliülem Peter Hartz, kes ise küll eitavad oma seotust rikkumistega ning pole ka otseselt uurimise all.
?Minu kaasamine sellesse protsessi ainult kaudsete sidemete tõttu on alatu laim,? ütles Volkert.
Küll aga uurib riigiprokuratuur Volkerti äripartneri Helmuth Schusteri, endine ?koda personaliülema, altkäemaksuvõtmise juhtumeid seoses projektidega Angolas, Indias ja T?ehhis. Samuti on nii Volkert kui ka Hartz seotud endise Volkswageni personalijuhi Klaus-Joachim Gebaueriga, kes on uurimise all seoses sellega, et broneeris töötajate nõukogu esindajatele puhkusereise ja prostituutide külastusi.
Töötajate esindajate käitumine on põhjustanud ?oki tavalistes Volkswageni töötajates ning mures on ka ametiühingu esindajad, kelle jaoks on tegemist tõelise katastroofiga. Juhtunu nõrgestab veelgi nende positsioone, mis on viimasel ajal kõikuma löönud liikmeskonna vähenemise tõttu ja suutmatuse tõttu peatada Saksamaa liidukantsleri Gerhard Schröderi majandusreforme.
Seni on Volkswagen olnud ametiühingule ülioluline, sest kompanii 179 000 lihttöölisest kuulub 97 protsenti ametiühingusse.
Lisaks annab skandaal opositsioonis olevatele konservatiividele võimaluse rünnata valitsuse tööpoliitikat. Volkswagen on traditsiooniliselt olnud lähedastes suhetes poliitikutega ning eriti Sotsiaaldemokraatliku Parteiga ning oma kohalt tagasi astunud Peter Hartz on kantsler Gerhard Schröderi lähedane liitlane tööturu reformide läbiviimises ja Sotsiaaldemokraatliku Partei liige. Samuti oli Schröder ise kuni 1998. aastani Volkswagenis ametis direktorina.
Ka Eestis on olemas töötajate kaasamise seadus, mis võeti vastu käesoleva aasta jaanuaris, kuid ei anna töötajatele siiski nii laiaulatuslikke õigusi kui Saksamaal.
Eesti töötajate kaasamise seadus puudutab suurettevõtteid, mis tegutsevad vähemalt kahes Euroopa Liidu riigis ja millel on kokku vähemalt tuhat töötajat, kusjuures vähemalt kahes liikmesriigis peab olema kummaski mitte vähem kui 150 töötajat.
Ka puudub moodustatavatel töötajaid esindavatel organisatsioonidel otsustusõigus ning neil on vaid konsulteeriv roll ning õigus saada informatsiooni töötajate huve puudutavatest ettevõtte sammudest.