Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pakend ja lugu annavad kingituseks mõeldud veinile erilise sära
Kuna Eesti veinikultuuri kiire areng viimastel aastatel on kaasa toonud kaubavaliku hüppelise kasvu nii kvaliteedi- kui ka hinnaskaalal, saab kingituseks sobiliku veini otsingul rakendada üsna mitmekülgseid valikukriteeriume ning tõsta kingituse väärtust põnevate ja meeldejäävate nüanssidega.
Seetõttu kujuneb poeveinist kingituseks saamise evolutsiooni esimeseks etapiks sageli unikaalse pudeli ja originaalse sildi valik. Sageli on siin veinimeistrid osa tööd ette ära teinud ? mitmel veiniregioonil on välja kujunenud tähelepanuväärsed ning isikupärased pudelitüübid ja disainerid näevad palju vaeva pilkupüüdvate pudelisiltide kujundamisega.
Kingituse personaliseerimine on tänapäeva tehniliste võimaluste juures üsna lihtne, vaja läheb vaid tahtmist, veidi kopsakamat eelarvet ja häid ning lennukaid ideid. Nende liidetavate summaks on täiesti unikaalne kingitus, mis võib vabalt kanda kas korporatiivset loosungit või märksa isiklikumat pöördumist. Kingituse saaja tähelepanu ja eeldused sellise veinikingituse pikemaajaliseks säilitamiseks on igal juhul loodud.
Loomulikult peab selliste kingituste loomisel silmas pidama ka seadusandlikke aspekte selles mõttes, et Euroopa Liidus on veinipudeli etiketi sisule ja osalt ka vormile ette nähtud teatud normid, kuid näiteks oma portreefotoga varustatud veinipudeli kinkimist lähematele sõpradele-sugulastele sellised direktiivid loomulikult ei keela.
Arusaadavalt on personaliseeritud veinipudelist kingituse fookus unikaalsel välimusel ning kingisaaja tähelepanu köidetakse peamiselt visuaalsete võtetega.
Kuid sageli on meil soov kinkida midagi erilist ja heas mõttes jahmatamapanevat. Kui eelarve ei ole probleemiks, pühendume vääriskivide otsingule paljude auväärsete ja hinnaliste veinide seast. Selliste jookidega käivad sageli kaasas dramaatilised ja põnevad lood, mis viivad meid ajalooliste sündmuste keerisesse.
Valdavalt on kallimad veinid pikema säilimispotentsiaaliga, mistõttu saame kingituseks valida veini, mille aastakäik märgib mingit olulist daatumit meie isiklikus või siis tööalases kronoloogias.
Näiteks Suurbritannias on üsna laialt levinud komme kinkida lapsele tema sünniaastal valmistatud portveini, kuna aastakäigu portvein (Vintage Port) on kaua küpsev kangestatud vein ning pudel korgitakse lahti kingisaaja täisealiseks saamisel, tähistamaks kas ülikooli lõpetamist või siis lapsevanemate poolt kauaoodatud iseseisva elu alustamist.
Tõelisele veinisõbrale soovitaks aga leida kingikotti vein erilises Magnum-pudelis. Tegemist on 1,5 liitrit mahutava pudeliga ning asjatundjad hindavad sellist pudelit veinide pikemaajalisel hoidmisel. Seda just fakti tõttu, et vein küpseb just suuremas pudelis aeglasemalt.
Veinipudelit kingituseks valides peaks kindlasti tähelepanu pöörama sobivale pakendile.
Lihtsama vastupanu teed minnes võime valida kaubanduses saada oleva paberist kinkekoti, kuid märksa soliidsemalt mõjub näiteks puidust kinkekarp, mis rõhutab selle sisu hinnalisust ja aitab sageli väärikat veini hoiustada paremates tingimustes.
Viimasel ajal on populaarsust kogunud tuubilaadsed pakendid, mida varem ehk enam kangema alkoholi (viski, brändi, konjak) kinkekarbina kasutatud on. Tänu suuremale vabale pinnale võimaldab tuub märksa võimsamat turunduskommunikatsiooni ning on seetõttu osutunud üsna populaarseks alternatiiviks just klientidele ja koostööpartneritele mõeldud firmakingituste kategoorias.
Kui hoole ja armastusega valmistatud ja valitud veinikingitus on oma lõpliku vormi ja sisu saavutanud, järgneb kingituse üleandmise delikaatne, kuid siiski loodetavasti nii kingi saajale kui ka andjale meeldiv ja kauaks meeldejääv südamlik protseduur.
Tuleb tunnistada, et alkohoolse joogi kinkimine on alati mõnes mõttes pisut komplitseeritud olukord. Ebamugavad momendid võivad tekkida situatsioonis, kus kinkija ei ole päris täpselt kursis kingi saaja tarbimiseelistuste ja maitsega. Samuti ei ole sugugi võimatu see, et kingituse saaja võib osutuda veendunud karsklaseks. Igal juhul ei tohiks sellist kingitust üle anda üleskutsega joogipudeli sisu kiirelt järele proovida, vaid rõhutada selle joogi unikaalsust ning anda asjakohaseid soovitusi ja taustinfot.
Paraku ei kuulu viinamarjavein veel eestlaste tüüpilisse toidukorvi ning seetõttu napib sageli teadmisi selle ülla joogi valmistamisest ja ka sobivast tarbimiskontekstist. Veinipudeli kinkijale annab selline olukord aga suurepärase võimaluse pühendada kingisaaja sellesse suurde ?veinimüstikasse? ja rääkida lugu sellest, millise imepärase tee on tema kätte jõudnud kääritatud viinamarjamahl jõudnud juba läbi teha.
Kingitusega kaasa antav niinimetatud tehniline info või siis kasulikud näpunäited ja soovitused suurima tarbimisnaudingu saamiseks rõhutavad siirast tähelepanu ja austust, mida kingisaaja suhtes üles näidatakse.
Autor: Arvo Kask