Sami Seppänen • 13. detsember 2005
Jaga lugu:

Veretud lahingud, vähe vallutusi

Mobiilside aastat kokku võttes võib öelda, et see oli tormihoiatustele vaatamata uskumatult rahulik. Eelkõige seepärast, et selleks aastaks oodati mitmeid suuri muutusi, mis tegelikus elus osutusid palju väiksemateks. Samas suutsid eestimaalased tõestada, et me oleme mobiilne rahvas, kes hindab kõrgelt kiirust ja mugavust. Eesti umbes 1 miljoni mobiilside kasutaja hulgas domineerivad, võrreldes nt Põhjamaadega, kvaliteetoperaatorid selgelt säästuoperaatorite üle. Siiski on uued säästuoperaatorid haaranud enda kätte ca 15% turust ehk 150 000 klienti.

Märksõnadest võiks välja tuua numbriliikuvuse, mille mõju jäi oodatust väiksemaks tänu kvaliteetoperaatorite kiirele tegutsemisele ja uue turuolukorraga kohanemisele. Laiemalt võttes pidasid kliendid kvaliteeti hinnast tähtsamaks. Hinnasõda säästuoperaatorite vahel mõningal määral toimus, kuid see ei olnud kuigi ?verine? ? suuri klientide kaotajaid turul ei olnud. Peamine põhjus on säästuoperaatorite piiratum teenustevalik, mis paljusid kliente ei rahulda.

Järgmine aasta toob arvatavasti kaasa rohkem sisulisi arenguid, eelkõige teenuste vallas. Nii Eesti kui ka teiste riikide mobiilsidefirmade, aga ka telefonitootjate põhimure on ju selles, et keskmine mobiilside tarbija kasutab telefoni peamiselt rääkimiseks, vahel saadab ka mõne SMSi. Telefonide funktsionaalsus ja hind sarnanevad kohati sülearvutile, kuid suurt osa funktsioone kliendid ei kasuta (või lihtsalt ei oska kasutada).

3G-võrgud ei ole Euroopas veel erilist populaarsust võitnud, Eestist rääkimata. Põhjus on olnud nii kallid telefonid, kallis ühendus kui ka vaatamata arengule aeglane ühenduskiirus ning spetsiaalse sisuprogrammi ebapiisavus. Siin seisab mobiilsidefirmadel ees pikk töö turu loomisel. Piltlikult öeldes on 3G turg peaaegu olematu, see tuleb alles luua. Praegu on 3G-võrk mõeldud eelkõige meelelahutuseks ja tal puudub kliendi jaoks sageli otsene äriline funktsioon.

3G oli 3-4 aastat tagasi väga kuum teema, kuid tulemust ei tahtnud ega tahtnud tulla. Seetõttu peaksid kvaliteetoperaatorid olema väga ettevaatlikud uute 3G-teenuste turuletoomisel ja reklaamimisel. Kui pakkuda piiratud ja nõrka leviala, tekib suur oht, et kliendid pettuvad 3G-teenustes, nt videokõned, mobiil-TV jne. Klientide pettumine poolvalmis teenuses aeglustab uue põlvkonna teenuste ja lahenduste turuletulekut ja infoühiskonna arenemist.

Äriklientide vajaduste rahuldamine on aga mobiilsidesektoris elulise tähtsusega, kuna suhteliselt suure osa telefoniarvetest maksavad ettevõtted. Oma kogemusest uute teenuste kasutamisel võin kinnitada, et tänu Vodafone?i Push E-mail teenusele hoian nädalas kokku mitu tundi tööaega ja jõuan esmakordselt lugeda nädala jooksul ära kõik mulle saabuvad e-kirjad ja neile ka vastata just nagu arvutis, igal ajal ja igas kohas, aga ilma arvutit lahti tegemata. Suur võit! Äriklientidel on kõrged nõudmised: esiteks tahab äriklient mõistlikke arveid ja teiseks hindab ta kõrgelt laia teenustevalikut, mida näiteks säästuoperaatorid ei paku.

Kindel suund on kõneteenuse liikumine püsivõrgust mobiilsidevõrku. Siin on tõsiseks konkurendiks tekkimas ka internetipõhised sidelahendused, nt Skype. E-bay poolt 4,1 miljardi dollari eest ostetud firma on suutnud tekitada tõelise massipsühhoosi. Kas ettevõte suudab ka omanike ootustele vastavat kasumit teenima hakata, on iseküsimus. Ometi on ta loonud uue suuna, kõne liikumise internetti. Mitte ainult mobiilsidefirmad ei konkureeri omavahel, vaid seda teevad ka erinevad kõneedastusviisid. Tulevikukodus ja -kontoris on vähemalt 10 viimast meetrit telefonini traadivaba.

Tulevaks aastaks on märkimisväärseid hinnamuutusi raske prognoosida, kuna meie sidehinnad on niigi Põhjamaade soodsaimad. Numbriliikuvus tõenäoliselt suurt ei kasva, kuid turule võib siseneda mõni uus tegija, kes tahab kätt proovida virtuaaloperaatorina.

Nii era- kui ka äriklientidele tuleb aga soovitada järgimist: võimalusel süvenege rohkem, mille eest te tegelikult maksate ning õppige oma mobiiltelefonis ära vähemalt üks uus funktsioon, mida te pole kunagi varem kasutanud.

Jaga lugu:
Hetkel kuum