• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 24.11.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suured inimesed tahavad ka mängida

Mängude muinasjutulises ning muredeta maailmas oli ütlemata tore ringi rännata. Mida külmemaks ilmad pööravad, mida lühemaks päevad muutuvad, seda enam kutsub täringute ja nuppude imeline maailm ka täiskasvanuid kokku.
Nõnda võtsidki Kadri, Anna ja Liina-Maria ühel õhtul ette ja mängisid poeriiulitel lebavad lauamängud elavaks ja rõõmsalt sumisevaks sügisõhtuks.
Meie proovisime mängida mälumängu "Maailmaimed", kus mängija peab pildilt ära tundma, mis ausamba, ehitise, püramiidi, loodusmaastiku või katedraaliga on tegemist. Tuntumad kohad tuvastasime ära ja vähemalt minul läks hing sutsuke rahulolevamaks: päris rumal ma siiski pole.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Aga siin-seal jäime hätta ka, sest piltidel kujutatu oli lihtsalt sedavõrd spetsiifiline. Anna ei mõistnud, kuidas peaks ta ära arvama, et ilus moonipõld asub just USAs ja loodusmaastik Argentiinas. Liina-Maria leidis ühe kaardi Salzburgi tänavavaate hoopis Viini oma meenutavat.
Küll võib mängu plussina kirja panna iga kaardi taga olevad toredad ja põnevad lisaküsimused, mis annavad juurde palju põnevaid faktiteadmisi. Isegi kui pildil olevat ei õnnestu ära arvata, aitavad kaardi tagaküljel olevad küsimused seda millegagi seostada ja enda jaoks mõtestada. Nii viiski kaart Kreeka rahvuskaardi sõduri punanahksete jalatsitega ajaloorännakule antiikaja rõivastusküsimuste juurde.
"Imago" on lõbus seltskonnamäng, kus iga mängija kohta esitatakse küsimusi. Inimesi võib valida ka sõprade-tuttavate seast või hoopiski luuletajate, lauljate või näitlejate hulgast - tingimuseks on see, et kõik osalejad peavad neid teadma. Võidurõõm naeratab sellele, kes oskab kõige paremini tunnetada teisi mängus osalejaid ning arvab ära "kõige õigemad" vastused.
Nii tuligi meil arvata, millise loovisiksuse, muusiku, Inglise kuningakoja liikme, riietuseseme või loomaga keegi sarnaneb või seostub, ning kuidas ta käituks mõnes ootamatus olukorras.
Üks kaart uuris, mis mure mind tõenäoliselt nukraks teeks. Valikus pakutud Aafrika näljahädade, Michael Jacksoni kohtuprotsessi ja kliima soojenemise kõrval oli mainitud ka tagasihoidlik supi jahtumine. Millegipärast valisid mu mängupartnerid just selle välja...
Tegelikult polegi kõige lihtsam vastata, kas Anna on küpsis, šokolaadi-, iiriskomm või hoopiski martsipan.
Imago laseb mõttel vabalt lennata, samas on tore näha, kuidas erinevad inimesed sind näevad.
Oli tore märgata, et armsad lapsepõlvemängud on tagasi. Meie mängisime nostalgiahõngulisi täringuveeretamismänge "Kelgusõit" ja "Suusaretk", mis viisid meid tagasi 1930ndate aastate kelgu- ja suusamägedele, kus tuleb ette nii hoogsat libisemist kui ka uperkuuti käimist. Rajal ootavad ees takistused või ootamatud käigud: ühes kohas suusataja kukub ja mängija peab mängulaual tükk maad tagasi liikuma, teises satutakse pikema liuga kaugemale. Kuna mäest üles rühkimine ei ole sugugi kerge, saab küngastel edasi liikuda vaid sammhaaval - nii polegi ime, kui üks mängijatest on mängu alguses ja teine juba metsa vahel mitu tiiru suusatanud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mäng ei nõua erilist mõtlemist ning sellega on tore kaasa minna - mängijail tuleb vaid rada võimalikult kiiresti läbida. Kui mängu liiga tõsiselt ei võeta, on see puhas rõõm.
Samasse kategooriasse kuulub ka põlvkondi saatnud "Reis ümber maailma", lisaboonuseks vastase laualt puksimise rõõm.
"Aeg maha!" on veidi nagu malemäng: mängutahvlite asetamisel mängulauale tuleb mõelda rohkem kui üks samm korraga, mängutahvlitel olevaid numbreid ja värve on vaja kombineerida ning sobitada nii, et kokku tuleks võimalikult suur punktisumma. Lõpptulemusena täitub mängulaud tahvlikestega ja moodustuvad katkematud arvude- ja värvideread.
Mäng on ideaalne ka üksi mängimiseks, mõtlemist on küllaga. Pärast külaliste lahkumist ma seda omaette pusisingi. Sain hakkama küll.
Kui kaubanduskettide mänguriiulite juurde astuda, võib esmapilgul tekkida nõutu tunne, sest saadaval on nii mitmesuguseid mänge, ühed mõtlemist vajavad, teised puhta õnne ja osavuse peale üles ehitatud.
Otsustamise teeb raskemaks tõsiasi, et tavaliselt ei tulda poodi spetsiaalselt lauamänge valima, vaid need ostetakse pigem hetkemõtte ajel.
Enamikule on tuttav sõnaseletusmäng "Alias" ja sõprade tundmist eeldav "Imago", strateegiamäng "Monopol", samuti täringupokker "Yatzy" või "Domino".
Kes tahab lihtsalt lõbusasti aega veeta, võib oma näpuosavust proovile panna mänguga "Jenga", mille idee on lihtne: puuklotsidest laotud tornist peavad mängijad ükshaaval klotse välja võtma nii, et torn püsti jääks. Õhtuprogrammi sobib ka mälumäng "Focus", mille küsimuste ring hõlmab teemasid popkultuurist looduse ja teaduseni. Müügil on ka mitmesuguseid sõjamänge, nt "Risk" ja "Farlander". Kes aga teise rolli tahab sisse elada, peaks proovima rollimängu "Cluedo".

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teadmisi proovile panevaid mänge on poodides üsna mitu: "Focus", mälumäng "Eesti", geograafiateadmisi proovilepanev "World Tour" või "Maailmaimed". Kõik need viivad mängijad põnevale reisile Eestisse või maailma paikadesse.
Edasiliikumiseks tuleb ära tunda riikide lipud, vastata kõikvõimalikke teemasid haaravatele küsimustele, tunda ära piltidel kujutatud kohti või objekte. Ometi läheb veidi vaja ka riskimisjulgust ja strateegilist plaani - maailm tuleb ju vallutada teistest kiiremini.
Mänge laenas lahkesti AS Rekato.
Autor: Kadri Tamm

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele