Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Saksamaa haub streigiplaani

    Saksamaa on riik, kus on väga vähe streike. Samas kui keskmine streikide tõttu kaotatud tööpäevade arv 1000 töötaja kohta aastatel 2000-2004 oli Hispaanias 234, Kanadas 171 ja Prantsusmaal 101, kaotati Saksamaal ainult 3,5 päeva. OECD streigistatistikas on Saksamaa altpoolt kolmandal kohal, edestades ainult Poolat 1,6 ja Jaapanit 0,4 kaotatud päevaga.
    Seega on sakslased seda rohkem häiritud, et vedurijuhtide ametiühing GDL on hääletanud üleriikliku streigi poolt, mis riigi paralüseerib. Hiljaaegu allkirjastatud kõigi raudteetöötajate palgalepe, milles leppisid kokku konkureerivad ametiühingud Transnet ja GDBA, ei läinud piisavalt kaugele GDL-i jaoks, mis nüüd 31%-lise palgatõusu eest seisab.
    Streik on ajutiselt kohtumäärusega peatatud, jättes aega läbirääkimisteks, kuid suur oht jääb õhku rippuma, kuna läbirääkimised on jõudnud tupikusse. Kui GDL saab kõrgema palgakokkuleppe kui kõigi raudteetöötajate üldises palgaleppes saavutati, muutub üldlepe kehtetuks - tulemus, mida raudtee juhtkond mingil tingimusel aktsepteerida ei saa.
    Veel tähtsam on see, et streik võib kahel põhjusel juurutada paradigmanihke Saksa tööjõuturul. Esiteks võivad eeskuju järgida teised privatiseeritud riiklikud ettevõtted, eriti posti- ja kaugsideteenused. Varem võisid need toetuda asjaolule, et töötajad on alalised tsiviilteenistujad (Beamte), Saksamaa anomaalia.
    Kuna Saksa alalisi tsiviilametnikke ei saa vallandada, ei ole neil ka lubatud streikida. Alalise tsiviilametniku staatus, mida tähistas spetsiaalne vastastikune lojaalsuskohustus, loodi Preisi riigi poolt selleks, et täita strateegiliselt olulised ametikohad inimestega, keda võiks täielikult usaldada. Vedurijuhid olid selle üldise põhimõtte esimeseks näiteks.
    Saksa raudtee erastamisega, mis otsustati järsult koos selle börsilelaskmisega, need tsiviilametnikud kadusid. Praegu on 40% Saksa vedurijuhtidest ikka veel alalised tsiviilametnikud, kes on erastatud raudtee poolt riigilt renditud. Kuid ülejäänud rongijuhtide õigusest streikida piisab, et ähvardada Saksamaad kaosega transpordisüsteemis.
    Ähvardav streik on märkimisväärne ka seetõttu, et see tähistab lahkumist Saksamaa majandusharusid hõlmavate ametiühingute süsteemist, mis peavad läbirääkimisi kõigi töötajate eest majandusharu piires hoolimata nende ametist. Alternatiiviks on üksikute ametialade ametiühingud majandusharu piires, mis on tavaliselt agressiivsed läbirääkijad ja kalduvad nõudma tunduvalt rohkem kui majanduslikult teostatav on.
    Sellised ametiühingud on anglosaksi riikides tavalised. Need olid suurel määral vastutavad Suurbritannia majanduslanguse eest 1960ndatel ja 1970ndatel. Riik ei olnud suuteline vabalt hingama ja end uuendama enne, kui Margaret Thatcher nende võimu murdis.
    Sellele, miks individuaalsetel ametialadel baseeruvad ametiühingud on kahjulikud, on majanduslik seletus. Sellised ametiühingud toimivad monopolidena, mis pakuvad täiendkaupu. Kuna klient on huvitatud ainult täishinnast, mida ta peab maksma kõigi kaupade eest kokku, julgevad üksikuid müüjaid küsida eriti kõrget hinda. Kui nemad oma hindu tõstavad, saavad nad täieliku finantstulu, samas kui igasugune kahju nõudluse langusest jagatakse kõigi müüjate vahel. Seetõttu on täishind kõrgem, kui oleks valitud monopoolse müüja poolt, kes esindab kõiki tootjaid kokku ja võtab arvesse kõiki ühiseid kaotusi nõudluse langusest.
    Monopol on mürk turumajandusele, kuna see tõstab hindu ja vähendab mahtu. Veelgi mürgisem on täiendkaupu pakkuvate monopolide kett. See tõstab hindu ja vähendab mahtu veel rohkem kui seda teeks üks kõikehõlmav monopol, mis ühendab kõiki hankijaid selles ketis.
    Selle arusaama saab otseselt kohandada ametiühingute probleemile. Kõikehõlmava monopolina saavutab majandusharu hõlmav ametiühing kõrgemad palgad kui konkurentsitingimustes, st ilma ametiühinguteta, võimalik oleks ja järelikult suurendab tööpuudust. Kuid ametialadel baseeruvad ametiühingud, mis suuremas osas töötavad üksteisest sõltumatult, saavutavad veel kõrgemad palgad ja põhjustavad veelgi suuremat tööpuudust - nii suurt, et töötajad tervikuna on palju halvemas seisus kui nad oleksid juhul, kui neid esindaks majandusharu hõlmav ametiühing.
    Saksamaa vedurijuhtide palganõuded näitavad, et endiste riigiettevõtete erastamine kannab endas märkimisväärseid ohte Saksa tööjõuturule, kuna see, kuidas sellised nõudmised lahendatakse, määrab ära, kas Saksamaa liigub ametialadel baseeruvate ametiühingute suunas. Kui see on nii, tõuseb Saksamaa koht rahvusvahelises streigistatistikas märkimisväärselt.
    Copyright: Project Syndicate, 2007. www.project-syndicate.org
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.