1. veebruarist muutub maanteetranspordi kaubaveol Euroopa Liidu välistest riikidest kohustuslikuks esitada sisenemisdeklaratsioon elektroonselt maksu- ja tolliameti uues veebipõhises keskkonnas. Varem võis sisenemisdeklaratsioone esitada tollivormistusprogrammi ASYCUDA kaudu.
Nüüd aga muutub eeldeklareerimine elektroonses infosüsteemis kohustuslikuks. See tähendab, et sisenemisdeklaratsioon peab olema infosüsteemi sisestatud hiljemalt tund enne kauba jõudmist piirile.
Varem sellist kohustust ei olnud. Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna peaspetsialisti Maret Metsa kinnitusel hoiab andmete eelesitamine piiriületusel aega kokku.
Tollil on võimalik tänu andmete eelesitamisele juba enne veose piirile jõudmist teha kaubale riskianalüüs ja vajadusel valmistada ette täiendav kontroll.
Maksu ja tolliameti tolliprotseduuride talituse peaspetsialist Hannes Umborg lisas, et uus süsteem aitab vältida ka vigu olukordades, kus piirile jõutakse kaubaga, mida ei saa Eestisse sisenemisdeklaratsiooniga sisse vedada, näiteks aktsiisikaup.
Varem tuli sellistel puhkudel alles piiril hakata vajalikke pabereid ümber vormistama.
Nüüd annab infosüsteem veast teada juba varem, kui sisenemisdeklaratsiooni infosüsteemi kantakse.
Siiani oli sisenemisdeklaratsiooni esitamise õigusega ettevõtetel valida, kas pidada üleval ASYCUDA programmi, esitada deklaratsioon paberil tollis kohapeal või kasutada transiidiprotseduuri.
ASYCUDA programmi hoolduskulud olid ettevõttele 2000-10 000 krooni aastas. Alates veebruarist selliseid valikuid enam tegema ei pea - ASYCUDA kasutamisest loobutakse ning SUMDEC on igasuguste hoolduskuludeta kättesaadav igast internetiühendusega arvutist.
Muudatus puudutab praegu 171 ettevõtet, kellele on antud sisenemisdeklaratsiooni esitamise õigus. Lisaks veel tollilao, tolliterminali ja hoiukoha pidajaid.
Umboru sõnul on tolliterminali pidajatele eriti oluline muudatus, et uues infosüsteemis osutub võimalikuks esitada elektroonselt dokumenti, mida seni sai esitada ainult paberkujul.
Toll on uue infosüsteemi katsetamiseks läbi viinud ka pilootprojekti.
Paraku keeldub Hannes Umborg pilootprojektis osalenud ettevõtteid nimetamast.
Arco Transpordi müügijuhi Raul Aarma sõnul on neil klientide kauba kohta sisenemisdeklaratsioonide esitamiseks loodud gruppi tolliagentuur Arco Agentuur. Uue infosüsteemi kasutuselevõtust näeb aga Aarma eelkõige efekti maksu- ja tolliametile (EMTA) endale, sest tänane ASYCUDA andmebaas töötab eraldi tolliameti teistest andmebaasidest ning uue süsteemi abil andmed ühildatakse.
Umborg tunnistas, et uus süsteem annab mitmeid plusse EMTAle.
Ka ettevõtetele on uus süsteem lihtsam. Umboru kinnitusel ei ole varasematele ASYCUDA kasutajatele uus süsteem keeruline. Samas viib maksu- ja tolliamet hiljemalt jaanuari viimasel nädalal läbi ka SUMDECi kasutamise koolitused.
Seotud lood
Tööstuslikud tõstuksed on paljude ettevõtete igapäevaelu lahutamatuks osaks, tagades kaupade sujuva liikumise. Tõstuksed, nagu kõik töötavad ja liikuvad seadmed, vajavad töökindluse tagamiseks pidevat hooldamist.