Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Konkurentideta lennukokad

    Praegu üritavad kõik lennufirmad pakkuda kvaliteetset ja maitsvat sööki. Ühendriikides ostavad lennufirmad endale menüü maailma kuulsatelt kokkadelt. Ka Estonian Air on kasutanud menüü koostamisel staarkokk Imre Kose abi.
    Siiski ei valmista riiklik lennukompanii oma reisijatele toitu ise. Selle eest hoolitseb ainsa firmana Eestis lennutoiduga tegelev, lennujaama territooriumil asuv Airo Catering Services, mis kuulub ühte maailma suurimasse lennutoitlustusketti LSG Sky Chefs. Eriti tugevalt on see kanda kinnitanud Ühendriikides, kuid liigub jõuliselt ka Euroopa turule. Eestis toodab Airo Catering umbes 2 miljonit toiduportsjonit aastas.
    LSG Sky Chefs valmistab aastas 387 miljonit toiduportsjonit rohkem kui 270 lennufirmale 47 riigis. Lennates Riiast Londonisse või Rio de Janeirost Singapuri, süüakse sellesama firma valmistatud toitu.
    Estonian Airi pardateeninduse juht Margus Kehva kinnitab, et Airo Catering järgib samu reegleid, mida ka kõik teised LSG Sky Chefsi tütarfirmad maailmas.
    "Auditeerimist korraldab Lufthansa hügieeniinstituut, nad tulevad ootamatult, teevad testid ja kontrollivad. Toitlustamine lennukis on väga erinev tavalisest, maapealsest toitlustamisest. Päris palju riske tuleb maandada," räägib Kehva ja lisab, et tuleb ülitäpselt jälgida, et kõikvõimalik varustus pardale jõuaks.
    "30 000 jala kõrgusel peatusi või tankimist ei tehta," muheleb Kehva.
    Airo Catering Services Eesti tegevjuht Rita Pappa räägib, et nõuded on karmid, sest lennukikeskkonnas arenevad bakterid mitu korda kiiremini kui maa peal ning igasugune vale toidukäitlemine võib valusalt kätte maksta.
    Airo Cateringi toitude hinnad jäävad ligikaudu 60 ja 130 krooni vahele. Nii Kehva kui ka Pappa kinnitavad, et mingit piiri, millise summaga peaks toidu juures välja tulema, ette ei ole seatud. Muuseas, United Airlinesile sööki müüv ettevõte saab hakkama 7 krooniga toidukorra kohta.
    "Hinnad võivad erineda. Oleneb, millist toorainet kasutatakse. Põhiline on aga toorainete värskus ning valmistoidu mahakülmutamise kvaliteet ja kiirus," kinnitab Pappa. Soe toit jahutatakse spetsiaalsetes masinates kahe tunni jooksul 2 kraadini ning toit säilib umbes 24 tundi. Lennukites on aga tavalised ahjud, millega toitu soojendatakse.
    "Loomulikult oleneb säilivus toorainest. 2001. aastal, kui Imre Kose meile menüüd koostas, oli ta äriklassi lõunasse pookinud sisse merekarbid. Jätsime need välja, kuna kunagi ei tea, millisel hetkel need söömiseks enam ei kõlba," räägib Kehva.
    Ametlikult ei pakuta halal-toitu moslemitele ega koššer-toitu juutidele. Samas saab need toidud endale ise lennupiletit ostes tellida. Sama lugu on allergikute ja taimetoitlastega.
    "Kui tuleb tellimus, et see ja see reisija on taimetoitlane või teine reisija ei kannata laktoosi, siis loomulikult tehakse söök selline, et klient jääks rahule," kinnitab Pappa.
    Kehva nimetab aga reegli, et üheski toidus ei kasutata pähkleid. Tihti on pähklite vastu allergilised inimesed palunud salongis hõigata, et keegi isegi ei sööks pähkleid, sest läbi ventilatsiooni liikuv lõhn võib esile kutsuda allergilise reaktsiooni.
    Kunagi ei söö piloot seda, mida kapten, ja kapten omakorda ei söö seda, mida reisijad. Põhjus on äärmiselt lihtne - tegemist on riskide hajutamisega.
    "Tavaliselt pikkadel lendudel, edasi-tagasilendudel põhiliselt, saavad kapten ja piloot kaks korda süüa. Kunagi ei ole nii, et nad sööksid sama asja kaks korda. See tähendab, et kokpitile tuleb võtta üheks edasi-tagasisõiduks kaasa neli erinevat toitu," mainib Estonian Airi pardateeninduse juht Margus Kehva.
    Lennutoitlustaja Airo Catering on saanud ka kummalisi nõudeid VIPidelt. Jaapani keisripaar tellis Airo Cateringilt lillebuketi ja täpselt oli märgitud, millised lilled, kui pikad, millise kaaluga peavad olema. "Igal lillel pidi küljes olema ka eraldi sildike selle ladinakeelse nimega," mainib Airo Catering Services Eesti tegevjuht Rita Pappa.
    Eralennukiga Tallinna lennanud Inglise kuninganna Elisabeth II saatis hiljem tänukirja, kus mainis, et lennukis söödud lõhe oli tõeline pärl.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.