• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 01.12.08, 00:00

Varuväljapääs Estonian Airist

Tallinki suuromanikud tunnevad huvi Estonian Airi ostmise vastu. Äripäeva hinnangul oleks Estonian Airi ost Tallink Grupi poolt positiivne lahenduse lennufirmale, reisijatele ja riigile. Küsitav oleks taoline tehing aga Tallinki väikeomanike jaoks.
Riik peab lennufirmas oleva osaluse maha müüma ja selleks on kaks võimalust, kas müüa osalus SASile või üritada otsida uut strateegilist investorit.
SASile müügiga kaasnevad mitmed riskid. SASi esindajad lubavad, et enamusosaluse omandamise järel hakkavad nad aktiivsemalt arendama Estonian Airi ja loobuvad osalusest Läti lennufirmas airBaltic. See lubadus võib olla poliitikutele mee moka peale määrimine, et Estonian Air enda valdusesse saada.
Äriliselt on SASile kasulik saada enda täieliku kontrolli alla nii Eesti kui ka Läti lennufirma ning need liita. Estonian Airi ülesandeks jääks reisijate ettevedu Tallinnast Riiga või mõnda teise lähedal asuvasse suurde lennujaama. Selline lahendus on halb eestlastele ja siin tegutsevatele välisinvestoritele.
Seetõttu on riigi seisukohalt hea, kui meie nn rahvuslik lennufirma saaks endale uue omaniku, kellel on ambitsiooni Läti või Leedu lennufirmadega võistelda. airBalticu viimaste aastate kasv ja Estonian Airi kärbumine näitavad, et SASil pole taolist ambitsiooni olnud.
Kui riigil on kindlus, et Tallink Grupp soovib siseneda lennundusärisse, siis tuleb teha SASile pakkumine Skandinaavia lennukompanii Estonian Airist välja osta ning järgmise sammuna lennufirma Tallink Grupile maha müüa.
SASi juht andis oma hiljutises kirjas mõista, et SAS ei ole huvitatud Estonian Airi arendamisest koostöös Eesti riigiga. Senisele koostööle tuleb leida mõlemaid pooli rahuldav lõpp. Las SAS keskendub airBalticule ning saab endale kõrvale agressiivse konkurendi Tallinkile kuuluva Estonian Airi näol. Just kahe lennufirma vaheline vihane konkurents oleks see, mis paneks Eesti rahvusliku lennufirma taas kasvama.
Muidugi ei piisa kirjeldatud muudatusteks ainult Pandi-Hanschmidti ja Eesti riigi huvist. SASile ei pruugi Estonian Airist loobumine olla meeltmööda, sest nii aitaks ta kaasa uue konkurendi tekkimisele.
On ka teine huvigrupp, kes võib suhtuda Estonian Airi ülevõtmisesse skeptiliselt. Nendeks on Tallink Grupi väikeaktsionärid. Estonian Airi ostmine on küll märgatavalt odavam kui mõne uue laeva soetamine, aga tegemist on madala kasumlikkusega majandussektoriga ja seetõttu võib Estonian Air osutuda Tallinki edasiliikumist takistavaks ankruks.
Riigi jaoks on Pandi ja Hanschmidti huvi aga kasulik, sest avardab mänguruumi kõnelustel SASiga.
Autor: ÄP

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele