Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reisikorraldaja vastutus suureneb
Reisikorraldajail tuleb seaduse järgi pakettreiside müügil vähemalt 7% plaanitavast pakettreiside aastasest kogumüügist jätta tagatiseks, kuid mitte alla 700 000 krooni. Seni oli miinimummäär 3%.
"Õiglane garantii suurus pakettreiside koostajatele oleks 4-5%," kommenteeris TopToursi juht Khaled Ibrahim. "7% on küll kõrge, kuid ületatav. Ma ei arva, et see on veel tagatisraha protsendi kõrguse tipp, sest mõned turismifirmad hakkavad kindlasti seda veel ülespoole lükkama," märkis ta.
Ibrahimi sõnul soodustab see monopoolse olukorra tekkimist turismiturul. "Eelnõu koostajate hulgas oli majandusministeerium, tarbijakaitseamet ja turismiteenuste müüjad, kuid reisikorraldaja puudub. Estravel ja Baltic Tours, kes kuulusid koostajate hulka, on reisiteenuste edasimüüjad," lisas Ibrahim.
"Uue seaduse järgi saavad aga reisikorraldajad, kes reisipakette koostavad, kogu vastutuse enda õlule. Meie koostatud pakette müüvad ka edasimüüjad, meie neid kontrollida ei saa," rääkis ta.
Eelnõu koostanud majandusministeeriumi kaubandustalituse juhataja Anne Laar ei nõustu, et uue seaduse valguses langeb reisikorraldajate õlule edasimüüjatega võrreldes suurem vastutus. "Kindlasti mitte," ütles ta. "Iga majandustegevusega tegelev reisiettevõtja peab ise selle üle arvestust, kui palju ta on endale võtnud kohustusi," põhjendas ta.
"Elu näitas, et 3% tagatisega välisreiside puhul ei tule välja ja selle tõstmise ettepaneku tegid turismifirmad ise," lisas ta. Soome tagatise süsteem on samasugune, märkis ta.
Laari sõnul pole ta varem kuulnud seisukohta, et uus seadus võiks tekitada turul monopoolse olukorra. "Kui kehtestada kultuurireise korraldavale saja tuhande kroonise käibega ettevõttele sama suur tagatis, nagu on suurel reisikorraldajal, siis ma arvan, et see oleks ebavõrdne kohtlemine ja väikeettevõtluse väljasuretamine," rääkis ta.
Soome reisifirma Inter Top Travel Oy tegevjuht Pasi Kauppinen ütles, et kui Soomes 1998. aasta tagatiste reeglid muutusid, tegi see väikeste turismifirmade olukorra veel raskemaks.
"Paljud reisikorraldajad on Soome turismiärist kadunud. Keskmise suurusega ettevõtetel ei olnud muud võimalust kui ühineda või hiljem leida rahvusvaheline kett, kes kataks garantiisummad," selgitas ta. Toonane suurim reisifirma Aurinkomatkat sai hõlpsalt suure turuosa ja kasvatas tootlikkust, lisas Kauppinen.
SA Saaremaa Turism nõukogu esimees ja turismifirma Arensburgi Reisid juht Margus Mölder ütles, et tagatiste piirmäärad pole suured. "Igaüks kalkuleerib oma riskid ise ja üritab nende riskide piires tööd teha, see ei ole iseenesest mingi suur probleem," kommenteeris ta.
Tagatise määrad, mis on selle eelnõu järgi kerkinud, on tegelikult Euroopa Liidus veel ikkagi kõige väiksemad. Lätlastel on ka madal, aga neil kehtib tegevusalast sõltumata kõigile tagatise määr minimaalselt 8% planeeritavast käibest, kuid mitte väiksem kui 20 000 latti (441 600 kr). Leedus on minimaalselt 100 000 litti käibest (453 000 kr). Ühendkuningriigis on tagatise suurus 10-25% planeeritavast käibest. Rootsis on minimaalne tagatise suurus 200 000 Rootsi krooni (300 000 kr).
Tahame teha reaalse regulatsiooni, mis oleks kõikidele ettevõtjatele jõukohane, et soodustada ettevõtluse arengut ja tagada tarbijate õigusi. Seni me olime ikka väga liberaalsed.