Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Private label trügib apteeki ja ravimiturule
Esialgu müüakse omatootena toidulisandeid, kreeme ja muud taolist, kuid tootjad ning vahendajad näevad oma tööpõlluna ka ravimiturgu.
"Euroopas ja Ameerikas pole apteegi omatooted üldse mingi üllatus. Need on seal juba aastaid ning klientidele harjumuspäraseks saanud," lausus Magnumi tegevjuht Leon Jankelevitsh.
Tema sõnul jõudis ligikaudu 180 apteegiga Apotheka arusaamisele, et nad tahaksid ka private label'i tooteid müüa. "Leidsime, et kõige parem on luua kompetents ja ressurss siia meile hulgimüüja tasemele ja meie osutame Apothekale jaebrändi turule toomise teenust," lisas ta.
"Tegelikult tekkis oma jaebrändi mõte ka Farmacial, keda me varustame, ja esimesed Farmacia tooted on apteegis juba olemas," sõnas Magnumi turunduse projektijuht Marika Helendi. "Teeme private label'i tooteid ka oma ketile A Aptiekas Lätis, sellepärast on nii mõnelgi tootel peal lätikeelne tekst," lisas Jankelevitsh. Tema sõnul räägitakse praegu Lätis läbi ühe apteegiketiga, kes pole Magnumi kontserni liige, aga kaalub ka private label'i toodete juurutamist, ning ka mõned teised apteegid on soovinud tooteid osta.
"Üks suurim murekoht on ühiskonnas praegu hinnatõus ja arutatakse, mida euro endaga kaasa toob. Kuna jaebrändi tooteid ei reklaamita ning turunduskulud on toote omahinnast väljas, saab selle võrra madalamat hinda pakkuda - see on üks tähtsamatest argumentidest omatoote puhul. Selles mõttes on olnud masu õnnelik aeg selle projekti käivitamiseks," tõdes ettevõtte juht.
Jankelevitsh kinnitas, et teise firma toodet oma jaebrändi toodete kõrvalt ära ei võeta. "Tooteid ei asendata, vaid täiendatakse valikut."
Helendi ütles, et omatoodete kasvav edu võib mõjutada konkurentsi pigem nii, et tootja ehk konkurent teeb lõpuks ise otsuse, et ei ole mõtet mingi tootega enam turul olla.
Jankelevitshi sõnul on see konfidentsiaalne, kes on tegelikult jaebrändi toote tootja. "See on pigem ärisaladus, kuna tootja leidmine on projekti kõige keerulisem osa," märkis ta. "Samuti ei nõua seadus tootja kajastamist tootemärgistusel," lisas Helendi.
"See pole peitusemäng. Vastutus on väga suur ning apteegiketid, kellega meil koostöö käib, ei luba kindlasti pakkuda mingit sodi. Mängus on ikkagi brändi reputatsioon," selgitas Jankelevitsh.
"Kui Apotheka tutvustas meile oma plaane, oli jutuks ka see, et kunagi võiksid isegi ravimid kanda oma kaubamärki. Kuid praegu pole ükski private label'i ravim veel töös," sõnas Jankelevitsh.
Ants Nurk, ravimitootja Nycomed Sefa ASi juht
Eks Private label'i mõte on madal hind, et sellega siis vastavasse ketti meelitada ostjaid nii nagu iga valdkonna kaubanduses, aga ma seda ravimivallas päris õigeks ei peaks.
Ma pole kusagil ravimit private label'ina näinud. Kui see siis oleks üldlevinud ja meie oleks viimased, kes seda tegema peavad, aga tundub, et me oleme pigem esimesed ning tahame tarbekauba mainet anda ravimile, aga see pole päris sama asi nagu toidulisandid.
Seni meid teiste apteekide omatooted mõjutanud pole, ettevõte pole veel üheski projektis osalenud. Me peame läbirääkimisi, et Nycomedi private label'i tooteid toota. Kui konkurents seda nõuab, siis me peame seda tegema, aga pioneerid me siin ka olla ei taha.
Marko Mägi, toidulisandite müüja OÜ Remedex tegevjuht
Turg on teatud suurusega ja kui sinna lisanduvad uued tooted, on arusaadav, et midagi jaotatakse ümber. Ning kui apteegiketil on omanimeline privat label, on ju ka selge, et tema huvid on seal suuremad. Loodan, et Remedex ei kaota turuosa olulisel määral, kuna meie esindatav Walmarki bränd on küllaltki tugev. Küll on aga kindel, et peab hoolikalt jälgima ja analüüsima eri tootekategooriate trendi.