Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    „Kas teil kliendikaarti on?“

    Suurimad Eesti jaekaupmehed teavad tänu oma kaupluse kliendikaardi populaarsusele ligi kolmandiku Eesti inimeste ostuharjumusi. Mis õieti juhtub pärast seda, kui kaubamaja müüja küsib: „Kas teil kliendikaarti on?“

    Igal vähegi nutikam kaupmees on tänaseks suutnud oma klientide rahakotti sokutada ka oma kliendikaardi. Kuigi kaarti meelitatakse soetama kliendisoodustustega, annab kliendikaart omamoodi boonust ka kaupmehele endale: kauba läbimüüginumbrite kõrval saab ta suurema või väiksema täpsusega teada, kes antud tooteid ostis.
    "Ostu sooritades ning selle käigus kliendikaarti kasutades jääb enamikel juhtudel maha jälg: kas ainult ostusumma suurus või ka konkreetne soetatud kaupade või teenuste nimekiri, mis on võimalik siduda kliendikaardi omanikuga,“ ütleb andmekaitse inspektsiooni vaneminspektor Elsa Neeme. „Seega olemasoleva isikuandmete hulgaga, sh sooritatud ostud, avaneb ettevõttel võimalus profileerida oma kliente, saada teada nende käitumisharjumusi ja ostueelistusi ning edastada seeläbi oma klientidele suunatud reklaame, mis lähtuvad konkreetsest kliendist.“
    Eesti inimesed kasutavad kõige usinamalt Partnerkaarti, mille eelkäijaks on 90ndate keskel loodud kotkapildiga Kaubamaja kliendikaart. Seda on tänaseks väljastatud 415 000 isikule, seega säilib Partnerkaardi andmebaasis info selle kohta, mida pea kolmandik Eesti inimestest ostab Tallinna ja Tartu Kaubamajast, Selverist, ABC Kinga ja Suurtüki kingapoodidest või I.L.U kauplustest.
    Tallinna Kaubamaja turundusjuht Enn Parel ütleb, et järeldusi Partnerkaardiga tehtud ostude kohta teeb Kaubamaja väga erinevaid – mida sisse osta, mida mitte, millal kauplusi lahti teha, millistele klientidele milliseid pakkumisi teha jne. „Andmeid ei vaadata kunagi isikustatult, vaid ainult agregeeritult,“ ütleb Parel. „Me mitte ei vaata, mida kodanik X ostis, vaid kui palju oli neid inimesi, kes ostsid kaupa Y. Pakkumised on enamjaolt ka niimoodi suunatud – korraldame muuhulgas mõnede kosmeetikafirmadega koostöös nende kaubamärkide top-ostjatele kliendiõhtuid.“
    Kliendile pakkumiste tegemiseks tehakse oma infobaasi päring mingi kauba põhiselt ja sellest moodustub nn päringubaas kliendi kontaktandmetega. Pareli sõnul keegi baasis siiski n-ö näpuga järge ei aja. „Keegi ei vaata, kas seal on president või peaminister.“
    Ta rõhutab, et iga inimene saab valida, kas tema andmeid sellisel tasemel töödeldakse. Kui klient selleks luba ei anna, jääb ta ilma Kaubamaja poolsetest kommunikatsioonist: sooduspakkumistest, Hooaja kataloogist jms. „Ta ei satu kunagi valimisse, kui ta seda ei ole soovinud. Ostuinfo tema kohta ikka laekub, aga see on üks liidetav agregeeritud andmete jorus, mille põhjal teeme otsuseid, kas üht või teist kaupa rohkem või vähem osta, kuid jääb täiesti isikustamata,“ selgitab Parel lisades, et kuna Kaubamajal on Eesti suurim kliendiandmebaas, siis Andmekaitse Inspektsioon käib neil tihti külas ja kontrollib, et kõik vastaks isikuandmete kaitse seadusele. „Nii et see, et keegi midagi valesti kasutab, on välistatud. Väljastpoolt vaadates võib tõesti tunduda, nagu suur vend valvaks, aga see ei ole absoluutselt niimoodi,“ märgib ta. Pareli sõnul pole nendeni ka kaebusi jõudnud.
    220 000 kliendiga Statoil extra kaardi puhul jälgib ettevõtte eelkõige seda, milliseid kliendikaardi-soodustusega tooteid on ostetud. „Kaart annab soodustusi lähtuvalt kliendi mootorikütuste tarbimismahust. Kliendi ostude analüüsil pööramegi enam tähelepanu sellele, kui aktiivselt kliendikaarti kasutatakse ja kuivõrd suur on soodusostude osakaal – see näitab, kas soodustusega tooted ja teenused on kliendi jaoks piisavalt atraktiivsed,“ ütleb Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo.
    Realo sõnul tehakse harvem ka tarbimisanalüüse konkreetsete klientide osas, kuid valdav enamik statistikat on seotud erinevate kliendiprofiilidega ja anonüümne.
    Kaupmehed kinnitavad, et juurdepääs ostuinfole on ettevõttes vaid väga vähestel inimestel.  Näiteks Kaubamajas näevad seda neli inimest, kusjuures Kaubamaja analüütikud ei näe, mida inimene Selverist ostab, ning vastupidi. Statoilis on töö iseloomust olenevalt jagatud ligipääsuõigused kas andmete sisestamiseks, muutmiseks või ainult vaatamiseks. „Andmetele ligipääs vaid töötajatel, kes seda oma töö tegemiseks otseselt vajavad ehk siis klienditeeninduse osakonnal, kõnekeskusel ja ärikliendi osakonna müügiesindajatel,“ ütleb Realo.
     
    Autor: Kadri Bank, Kaisa Gabral
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Maailmatasemel rallistaarile sauna müünud ettevõte haarab üha enam uusi välisturge
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.