Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaubavedude kõrghooaeg möödub hinnarallita
ASi ACE Logistics lennu- ja meretranspordi osakonna juht Merle Lichtfeldt meenutas, et eelmise aasta novembris tõusid Aasia-suunalised hinnad iga nädalaga.
"Vahel isegi iga päevaga," kinnitas ta. Samal ajal oli oluline märksõna ka kaubaruumi puudus, mistõttu ooteajad venisid üsna pikaks," märkis ta.
"Põhjus oli eelkõige lendude arvu olulises vähendamises, kuna majanduslanguse tõttu tühistasid lennukompaniid paljud väljumised," lisas ta.
Tänavune aasta lõpp on Lichtfeldti hinnangul aga hindade ja kaubaruumi osas alanud üsna rahulikult. Mõningane hinnatõus on toimunud lennutranspordis Taiwani, Korea ja Hiina suunal.
Kui lennutranspordis usub Lichtfeldt, et hinnad veel siiski tõusevad, siis meretranspordis on kõrghooaeg alanud märkamatult.
"Meretranspordis võib väita, et hinnad on jäänud oktoobriga võrreldes samale tasemele," kinnitas Lichtfeldt.
ASi DSV Transport logistikadirektor Alvar Tõrukese väitel on merevedude hinnad isegi langenud.
Aasiasuunalised ekspordihinnad on Tõrukese sõnul näidanud ka kahekohalise protsendinumbriga langustrendi. Impordihindade tipp jäi suvesse ja ka sellel suunal on nüüd näha pigem langustrendi.
Lennuvedude hindade kõikumist Aasia suunal peab Tõruke marginaalseks, kuid tunnistas, et survet on hoopis tunda tarneaegadele. Seetõttu paneb ta klientidele südamele, et tellimuste esitamist ei tohiks jätta viimasele hetkele.
Eestis mitme lennufirma peamüügiagendina tegutseva ASi Air Proxy tegevdirektor Maanus Mätlik ütles, et ei ole lennutranspordi tarneaegades suuri muutusi märganud.
On suundi, kus lennud on vaatamata kõrgele hinnale väga täis, kuid on ka suundi, kus kaupa võiks rohkem olla, rääkis Mätlik.
"Globaalne majandus on elavnenud, ent mitte sel määral, et saaks uuest kohalikust buumist rääkida," ütles ta.
Hinnad on siiski ka Mätliku kinnitusel tõusnud. Tõus on olnud ekspordihindades, sest nõudlus on turul samuti suurenenud.
Ilmselt mingit hinnarallit tänavu tulemas pole. Sel aastal on hinnamuutus kahe kuuga olnud umbes 15 protsenti. Aasiasuunaliste kaubavedude kõrghooaeg kestab Hiina uue aastani, seejärel hinnad tõenäoliselt stabiliseeruvad.
Kuigi ka kullervedudes kasvab tavapärane saadetiste arv kevadel ja aasta lõpukuudel, ei korrigeeri kullerfirmad hindu vedude hooajalisuse tõttu, vaid vaatavad hinnakirjad üle reeglipäraselt kord aastas.
DHL Expressi Balti riikide müügi- ja turundusdirektori Kristina Laaneotsa kinnitusel kullerteenuste valdkonnas lennuekspedeerijatele omast hindade perioodilist tõstmist ja langetamist saadetiste kõrghooaega silmas pidades ei toimu.
Reeglina korrigeerivad kullerfirmad hindu kord aastas ja selle aluseks on Laaneotsa sõnul transpordisuundade ja kaalukategooriate hindamine.
"Hinna korrigeerimise tulemusel võib mõnes sihtkohas ja kaalukategoorias transpordihind hoopis langeda," väitis Laaneots.
DHL muutis üle kahe aasta oma hinnakirja 1. novembrist. Hinnad muutusid keskmiselt 3%.
Kas aasta lõpu kaubavedude kõrghooaeg on kaasa toonud transpordihindade tõusu?
Margus Rebane, ASi ETS Nord logistikadirektor
Meil on kaks põhilist transpordipartnerit. Nende hinnatase pole viimastel kuudel muutunud. Küll aga on hinnatase 5-10% tõusnud nendel firmadel, keda me ei kasuta regulaarselt.
Kati Käbin, ASi ALSO Eesti logistik
ALSO Eesti jaoks aasta lõpp midagi ei muuda. Meie transpordilepingud kehtivad aasta lõpuni ja osa vedusid korraldavad tarnijad. Ka ei ole ette teada tarneaegade pikenemist.