AGE Comi puhul on tegemist Baltimaade mõjukaima ettevõttega reklaami- ja meediaäris, millele panid Eesti meediaärimehed aluse juba 1990. aastate alguses. Praeguseks on väikesest reklaamifirmast kasvanud rahvusvaheline kontsern, millele kuulub kakskümmend loov- ja meediaagentuuri Balti riikides, Ukrainas ning Valgevenes. Suurem osa ettevõttest on aga liikunud lätlastest ning leedukatest omanike kätte.
AGE Comi tegevjuht Peep Pihotalo, kes omab ka 7,27 protsenti ettevõttest, põhjendab grupi edu sellega, et aastate jooksul on loodud ühtne riikidevaheline struktuur. "See võimaldab pakkuda klientidele kogu regiooni katvaid kvaliteetseid teenuseid ja siirdada lokaalset oskusteavet teistele turgudele," räägib ta.
Pihotalo alustas AGE Comis 1999. aastal finantsjuhina pärast lahkumist Norma finantsdirektori kohalt. Nüüdseks on mehe ametinimetus muutunud küll tegevjuhiks, kuid tööfunktsioonid on jäänud peamiselt samaks.
2009. aastal saadud 5,96 miljoni krooni (0,38 mln euro) suurusest omanikutulust olulise osa kasutas Pihotalo eelmistel perioodidel võetud kohustuste vähendamiseks ja ülejäänu jäi isiklikuks tarbimiseks ning säästudeks.
Omanikeks Läti meediaärimehed. AGE Comi üks keskseid isikuid, lätlasest omanik Andris Blaka ei soovinud Äripäeva küsimustele sel korral vastata ning leppis kokku, et seda teeb ainult Pihotalo.
Blaka on reklaamivaldkonnas tegutsenud juba üle 17 aasta. Ta alustas 1993. aastal reklaamiagentuuris Labvakar, hiljem sai temast eestlastele Hans H. Luigele, Aimar Jugastele ja Rain Eislerile kuulunud Läti reklaamiagentuuri AGE juht ja õige pea ka osanik. Blaka on juhtinud mitmeid reklaamiagentuure, teiste seas Läti Bates Adell Saatchi & Saatchit, Ukraina Bates Saatchi&Saatchit, Läti ADM Groupi ja Valgevene Bates/Red Celli. Ta on Läti agentuuri Taivas Ogilvy juhatuse esimees.
Pihotalo kinnitusel alustasid Andris Blaka ja Rauls Viktorovs AGE Comis juba ajal, mil reklaamitööstus meie regioonis tekkis, ning on praeguseks läbinud kõik arenguastmed kohalikust väikeettevõttest rahvusvahelise firmade grupini. "Nad osalesid isiklikult AGE Comi ülesehitamisel. Kogemus, kuhu mahub rohkem kui üks languse- ja tõusufaas, aitab pead külmana hoida ja kindlasti on see meid viimase 3-4 aasta jooksul aidanud," räägib Pihotalo.
Lätlased osalevad Pihotalo sõnul grupi juhtimises ning otsuste langetamisel emaettevõtte tasandil. Rauls Viktorovs vastutab meediavahenduse ja Andris Blaka reklaami ning muude sellega seonduvate valdkondade eest.
Eestlaste ühine hingamine lõppes. AGE Comi üks asutajatest Aimar Jugaste ei oska välismaalastest endiste äripartnerite kohta midagi halba öelda. "Rauls oli minu jaoks üsna keskne kuju kogu selle AGE Comi pan-baltilisel ülesehitamisel. Tema keskendus ka Ukraina büroo loomisele. Andris ja leedukas (Vytautas Barauskas - toim) olid samuti töökad ja nutikad," kirjeldab ta.
Välismaalastest partnerid tõi Jugaste kinnitusel eestlastest omanike laua äärde Rain Eisler. "Rain käis pidevalt Riia ja Vilniuse vahet ja leidis sealt ühel hetkel niisuguse partnerluse, mida meie aktsepteerisime," räägib Jugaste.
Rain Eisleri kinnitusel on Blaka ja Viktorovs väga tublid. "Kõik, mis me üheskoos plaanisime, sai ära tehtud," räägib ta.
1990. aastate algul saadi Jugaste sõnul kätte tugev kultuuridevaheliste erisuste kogemus, kuid suudeti siiski ühist bürood arendada ja ka Balti riikidest väljapoole vaadata. Jugaste müüs osaluse 2000. aastate alguses. "See oli tol hetkel väga eri suundadesse arenev reklaamibüroo ja oli ka keeruline aeg, mis tekitas vaidlusi. Samal ajal tuli nagu ikka paremaid pakkumisi ja Eesti partneritel tekkisid erinevad huvid," selgitab Jugaste.
Eisler otsustas samuti osaluse müüa. "Aeg sai täis ja leidsin, et tuleb pööre teha. Arvan, et see otsus on ennast õigustanud," selgitab Eisler. Osalus otsustati müüa senistele partneritele.
Konkurendid omanikke ei tea. Reklaamiagentuuri Tank omaniku ja tegevjuhi Joel Volkovi sõnul on AGE Comi näol tegemist kirju ajalooga ettevõttega, mille mõistmiseks peab väga hoolikalt vaatama ettevõtte erinevaid tegevusi, omanikke ja sidusettevõtteid ajateljel. "Tänaseks on see ju puha Läti ja Leedu ettevõte. AGE Com on ilmselt Balti meedia- ja reklaamiäri kõige rohkem mõjutanud nähtus üldse," räägib Volkov.
Reklaamiärimees Priit Isok meenutab, et on AGE Comi juhtidest 1990ndatel õrnalt kuulnud, kuid sellest on möödunud juba 20 aastat. "Pärast seda tean neid kui väärikaid konkurente," ütleb Isok. Tema kinnitusel on Eestis kahte tüüpi reklaamibüroosid - ühed, mis on ärimeeste tehtud ja teised, mis on kunstiinimeste loodud. "Kuna ise olen kunstiinimeste pundis, siis ei ole meil omavahel nagu millestki rääkida," selgitab ta.
Me kasvame kiiremini kui turg! Seoses sellega oleme avatud nimetatud erialade profesionaalidele, kes tunnevad, et praeguses rollis on nende ambitsioon, oskused ja areng piiratud.
Oleme ringi vaatamas, sest on huvi osta või liita endaga uusi agentuure. Oleme saanud palju müügipakkumisi, kuna mitmel loovagentuuril on rasked ajad. Meil on ses mõttes hästi läinud, et oleme investeerinud ainult oma raha. Prioriteediks on praegu Ogilvy Groupi ülesehitamine ja meediaagentuuride arendamine.
17.11.2010 turundusportaalis Best Marketing ilmunud intervjuust
Seotud lood
Et riigiametid või elutähtsate teenuste osutajad pakuvad küberkurjategijatele huvi ei üllata kedagi. Tõsiasi, et igapäevaselt rünnatakse ka väikeettevõtteid tuleb ilmselt paljudele uudisena – sageli ka neile endile.
Enimloetud
3
Omanik: “Ega see otsus kergelt ei tulnud.”
4
Lisatud Põlvamaa ettevõtete TOP
Viimased uudised
Firmat tahtis ära osta Hans H. Luik
Hetkel kuum
Omanik: “Ega see otsus kergelt ei tulnud.”
Tagasi Äripäeva esilehele