Klientide ootused liiga kõrged

Piret Reiljan 29. märts 2011, 10:42

Sampo Panga juht Aivar Rehe märkis, et kuigi finantsnõustamine võiks parem olla, on ka klientide ootused olnud liialt kõrged investeerimise puhul.

"Uuring tõi esile mittesobivate finantstoodete müügi kõrge osakaalu nii Euroopas tervikuna kui ka Eestis võrreldes teiste riikidega," nentis Rehe.

Eelmisel nädalal Äripäevas tutvustatud värske Euroopa Komisjoni uuring näitab, et Eesti investeerimisnõustajad jagavad konservatiivsetele klientidele teiste liikmesriikidega võrreldes kõige rohkem liiga riskantseid ja seetõttu ka sobimatuid investeerimissoovitusi. 72 protsenti Eesti finantsasutustes jagatud investeerimissoovitustest hindasid uuringu tegijad sobimatuks.

Kuigi uuring põhineb Rehe sõnul väga tagasihoidlikul statistikal (Eesti puhul tehtud vaid 30 finantsasutuste testkülastust) ja uuringu metodoloogia võib vaidlusi põhjustada, saadab see siiski signaali, et antud teemale tuleks eri osapoolte koostöös (finantsteenuste pakkujad, finantsinspektsioon ja tarbijakaitse) täiendavat tähelepanu pühendada.

"Eesti puhul tooks ma esile asjaolu, et tihtilugu on investeeringute puhul paljude klientide ootused liialt kõrged olnud. Kliente, kes küsivad üliturvalist investeerimisvõimalust 10%-lise tootlusega, enam peaaegu pole, kuid riskid, mis kaasnevad võimaliku suurema tootlusega, pole jätkuvalt alati õigesti teadvustatud," rääkis Rehe. Ta tõi välja veel mõned klientide probleemsed kalduvused: valitakse liiga lühiajaline investeerimishorisont, liialt vähe mõeldakse pensioniks säästmise peale või jahitakse veelgi paremat pensionifondi tootlust sagedaste fondivahetustega pelgalt eelneva aasta tulemuste põhjal.

Rehe tõi välja neli tegevust, mis aitaksid avardada teadmisi finantsteemadel:

Eestis tegutsevate pankade täiendav töö finantsteadmiste edendamiseks (näiteks Sampo on loonud virtuaalkeskkonna „Rahamaa“ laste harimiseks rahateemadel);

Klientidepoolne suurem aktiivsus ja huvi (tavaliselt on finantstoodete sisu hästi lahti kirjutatud pankade kodulehtedel, ent vajadusel saavad finantsnõustajad teemade avamisel täiendavalt abiks olla);

Finantsinspektsiooni täiendav töö kindlustamaks klientide parem finantsteenuste mõistmine;

Koolides tuleks enam õpetada rahaga ja finantsteenustega seonduvat, et täiskasvanuks saades oleks olemas juba tubli teadmistepagas.

Eesmärk on Rehe sõnul hästi informeeritud ja teadlik klient, kes oskab küsida pangalt tooteid, teenuseid ja nõu, mis vastaks tema pikaajalistele eesmärkidele ja vajadusele.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    31. March 2011, 11:59
    Otsi:

    Ava täpsem otsing