Äriplaan surmab igasugusegi kreatiivsuse ettevõtluse alustamise algfaasis, väidab ettevõtluskoolitaja.
Me ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kelle edukas ettevõte on alguse saanud äriplaanist selle klassikalisel kujul, seisab tulemusjuhtimisele spetsialiseerunud konsultatsiooniettevõtte OÜ Leanway blogis.
Endine USA suurettevõtja ja praegune Stanfordi Ülikooli ettevõtluse õppejõud Steve Blank ütleb oma äriplaani-kriitilises artiklis, et see on kõigest tore harjutus kirjaoskuse parandamiseks, kuid suure tõenäosusega ei ela ükski selline plaan üle isegi paari esimest turul tegutsemise kuud.
Hoolimata sellest, et ettevõtte alustamisel sellest suurt kasu pole, on koht, kus äriplaanid vapralt vastu peavad – nagu prussakad tuumakatastroofile – ülikoolide ainekavad. Ükspuha, millise ettevõtluse alustamise koolituskava ka lahti ei võta, näeb ikka ja jälle peamise läbiva teemana (kohati kuni 60 tundi pühendatuna) äriplaani koostamist. Tudengitele on õpetatud, et see on ainuke loogiline tee sisenemaks ettevõtluse maailma.
Marek Bankiirile kuuluva blogi leanway.ee väitel surmab äriplaan kreatiivsuse ettevõtluse alustamise algfaasis, kus seda on kõige enam vaja. "Kui sul eelnev ettevõtluskogemus puudub, siis ajad suure tõenäosusega endalt igasugusegi tuju sellega tegelemiseks. Esimene koht, kus ilmselt "jalad maad puudutavad" on olemasoleva turu analüüs ja ühtlasi saab siit saab alguse äriplaani fundamentaalne probleem: see on süsteemne lähenemine sinus kõhkluste tekitamiseks," seisab blogis.
Kui tahad midagi reaalselt ära teha, mine äriregistri ettevõtjaportaali, registreeri oma firma ning hakka pihta – selmet, et raisata oma aega 100 lk dokumendi peale, mis selleks hetkeks, kui valmis saab, on ammu moraalselt vananenud.
Lisaks on Leanway teatel äriplaan pärast esimest tegutsemise kvartalit kehtetu või heal juhul läks 50% täppi. Sellise staatilise plaaniga pole midagi peale hakata. Seetõttu arvab ka ettevõtte 37Signals juht ja bestselleri "Rework" (eesti keeles ilmunud kui "Teistpidi töö") autor Jason Fried, et ettevõtted planeerivad tihtipeale üle ning soovitab "plaane" võtta lihtsalt kui "arvamusi" ning veel parem – hakka juba tööle!
Fakt on see, et asjad ei lähe nii nagu plaanitud, seega ei ole mõtet tõsisel ilmel kirjutada kolme aasta perspektiiviga finantsplaani koos rahavoogude aruande ja bilansi prognoosidega nagu soovitatakse äriplaani tüüpvormis. Unustage kohe eos ära, esimesel tegutsemisaastal näeb tüüpiline alustav ettevõte rahavoogusid sama palju kui kõrbes vihma, väidab Leanway.
Ettevõtted ei sure mitte kehva äriplaani tõttu vaid Dun & Bradstreet uuringu järgi on 46% ettevõtete põhja minemise põhjuseks siiski ebakompetentsus. Lisaks sellele ei oma ettevõtted alguses mingitki ettekujutust, milliseks nad kujunevad.
Leanway blogis soovitatakse hüpata kohe vette, kui tekib hea idee. Samuti tasub olla sotsiaalne, haarata kontakte, sest neid läheb hädasti vaja. Äritegevuses aga võiks katsetada ja proovida nii-kuis-torust-tuleb. Ühtlasi tuleb oma tulemusi mõõta, sest ainult nii saad teada, kas katsetused on olnud edukad või mitte. Kui ebaõnnestud, tee ümber ja alusta uuesti katsetamist ning mõõtmist.
Ainult nii jõuad sa iga päevaga “pühale tõele” lähemale ilma, et peaksid eelnevat sajaleheküljelise ulmekirjandiga oma tuju rikkuma.
Seotud lood
10.-12. oktoobrini leiab Tallinnas asuvas Põhjala tehases juba kolmandat korda aset jätkusuutlikkuse festival Impact Day, mis toob erinevatest maailma paikadest kohale oma valdkonna tõelised tipud.
Enimloetud
1
Jätkuva kasvuruumiga Eestis avatakse aina uusi ja uusi klubisid
Hetkel kuum
Jätkuva kasvuruumiga Eestis avatakse aina uusi ja uusi klubisid
Tagasi Äripäeva esilehele