21. oktoober 2012 kell 21:00

Haagisetootja vallutab uusi turge

Kindlasti ei olnud AS Respo Haagised kümme aastat tagasi ei tootmisvõimsuselt ega oskustelt võimeline konkureerima Euroopa juhtivate haagisetootjatega, aga nüüd ettevõte üritab seda, kinnitab tegevjuht Ain Antons. Lisaks tahab ettevõte kanda kinnitada Aasias ja Aafrikas.

Küsimustele vastas Tartumaa TOPis 5. kohal oleva ASi Respo Haagised juhatuse esimees Ain Antons.

Käibe ja kasumi kasv oli teil mullu muljetavaldav. Mis on Respo Haagiste rattad nii hästi veerema pannud? Edu võti on toodete lai valik, kõrge kvaliteet ja see, et me ei ole läinud mitte ühelegi turule lööma ainult madala hinnaga. Püüame teha nii, et ükski reklamatsioon ei jääks tähelepanuta, tulgu see ükskõik kust maailma nurgast. Ja et mitte ühelgi meie töötajal ei tekiks tunnet, et kui ta teeb midagi halvasti või valesti, et see siis jääb märkamata. Me ei ole seni läinud ka seda teed, et annaksime kvaliteedis järele ja teeksime hästi odavaid tooteid. Isegi mitte siis, kui klient seda nõuab.

Kas tõesti on keegi soovinud, et tehke odavat ja kehvema kvaliteediga toodet? Jah, on. Tänavu kevadel konkureerisime oma haagistega ühte Kesk-Euroopa suurde kaubandusketti. Meile öeldi otse, et see, et teie haagis on hea ja kvaliteetne, neid ei huvita. Et neil on vaja väga odavat haagist, mis kestaks vaid kaks aastat. Meile öeldi, et meie toote kvaliteet ei ole mitte pluss, vaid on miinus.

Eelmise aasta majandusaruandes on kirjas, et tänavu aprillis asutasite ühisettevõtte Tais ning lähiajal plaanite siseneda ka Aafrikasse. Kuidas äritegevus Tais edeneb? Tegelikult saatsime esimese partii haagiseid Taisse juba 2010. aasta lõpus, ent äri käivitamine on võtnud loodetust kauem aega. Üks põhjus, miks Tais asjad jooksma ei hakanud, oli see, et haagiseid on seal tänavapildis liiga vähe ja need ei ole äratanud klientides tähelepanu. Praegu on Tai müügisalong Hua-Hini linnas meie kõige esinduslikum. (Antons näitab fotot kohaliku kontori seinal olevast ülisuurest reklaamplakatist, kus Respo autohaagise peal seisab elevant.) Nüüd on haagiste müük hoogu sisse saamas ja me loodame, et miks mitte ei võiks haagise üldnimetusena Tais juurduda meie kaubamärk Respo.

Ja sama eesmärki hellitate Aafrikasse minekul? Miks mitte (Muigab). Laiendame aktiivselt turugeograafiat ja seda mitmel põhjusel. Praegu saame oma põhikäibe Skandinaaviast, Eestist ja Venemaalt. Neis riikides algab kevad ja seega ka nõudlus haagiste järele enam-vähem ühel ajal. Et vähem sõltuda praegusest sesoonsest tootmisest, otsime uusi turge. Mida laiem on müügigeograafia, seda vähem sõltud maailma üldisest majandusolukorrast. Sest seda, et kriis hõlmaks korraga kogu maailma, ei juhtu.

Oleme tänavu alustanud eksporti Kenyasse ja praegu otsime müügivõimalusi Sudaanis. Loomulikult saame aru, et ehkki rahvaarv on seal meeletu, on ostujõulisi inimesi siiski väga vähe. Ja peamine – sealsetel inimestel ei ole üldse teadmist, et on olemas haagis kui toode ja mis on haagise otstarve.

Kas te ei pelga, et äkki hakkavadki tailased ja keenialased elevante vedama ning haagised ei pea koormusele vastu? Me tõesti kardame seda natuke, õigemini huviga ootame, mis nad võivad välja mõelda. Haagisele on dünaamiline koormus ja löögid ohtlikud. Kui haagis on siledal teel ja laadid sellele paigal oleva koorma peale, siis võid sinna väga palju laadida. Aga kui sõidad haagisega näiteks vastu äärekivi või auku, tekib dünaamiline löök ja koorma mass kümnekordistub.

Lähiaastate plaanide kohaselt tahate kasvatada tootmismahtu vähemalt viiendiku võrra ning ehitate selleks uue tootmishoone. Kuhu ja millal? Laieneme siin samas Tõrvandis, kus me oleme tegutsenud üle 15 aasta. Järgmisel kevadel ehitame 4000 ruutmeetri suuruse tootmishalli ehk suurendame oma praegust tootmispinda poole võrra. Uus hall võimaldab meil suurendada tootmisvõimsust just uute turgude vallutamisele mõeldes. Kõige suuremat turgu näeme siiski Kesk- ja Lääne-Euroopas.

Samas on seal väga suur konkurents. Kui meie toodame aastas 10 000 haagist, siis Euroopa tõsised tipud toodavad 50 000–60 000 haagist aastas.

Kuidas kavatsete konkurentsis läbi lüüa? Tänavu mais palkasime Prantsusmaalt endale müügijuhi, kes on kogu oma elu olnud seotud haagiste tootmise ja müügiga. Meie jaoks on täiesti uus kogemus see, et väga suur osa Euroopas toodetud haagistest on väikesed järelkärud, mida müüakse ehitusmaterjalide kaupluses ja mis on mõeldud kauba kojuviimiseks. Ja loomulikult on nende hind hämmastavalt väike.

Praegu tegeleme sellega, et töötada välja minihaagiste seeriat. Selliste haagiste tootmisel muutub tööviljakus väga oluliseks, samuti logistika. Kui teed pisimagi vea, siis sa enam konkurentsivõimeline ei ole, sest hind on tõesti hullult madal.

Kas tasub siis üldse hakata üliodava haagisega punnitama? See on omamoodi õige küsimus jah (Naerab). Aga samas – kuhu mujale siis veel kasvada.

Taisse. Aafrikasse. Mulle tundub, et neis piirkondades ei ole mahu kasv järsk, sest haagiste kasutamise kultuuri juurdumine võtab aega. Ma kardan, et seal ei saavuta sellist mahtu lähema 10–20 aasta jooksul, kui Kesk- ja Lääne-Euroopas oleks võimalik saada. Pealgi, varem või hiljem tulevad odavseeria haagiste tootjad jõulisemalt ka Skandinaavia ja Baltimaade turule ning parem on konkurentidele juba nende kodumaal vastu hakata.

 Mis on mis

AS Respo Haagised

asukoht: Tõrvandi, Ülenurme valdasutatud: 4.04.1990omanikud: OÜ Respo, Ain Antons, Annes Koppeltegevusala: haagiste tootminetöötajaid: 74 (2011. a)

Hetkel kuum