Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti raudbetoon Soome tunnelis

    E-Betoonelement on osaline Soome suures raudteeehituse projektis, mis ühendab põhjanaabrite pealinna Vantaa lennujaamaga. Tehingu hinna jätab betoonitootja saladuseks, märkides, et see jääb 1 ja 5 miljoni euro vahele

    “E-Betoonelemendile on tehing mitmeski mõttes märkimisväärne,” rääkis E-Betoonelemendi juht Vaido Leosk. “Tegu on suure projekti ja pikaajalise tootmisega,” selgitas ta ja lisas, et see võimaldab tasakaalustada tootmist. Leping sõlmiti eelmise aasta detsembris ja tööd kestavad ligikaudu aasta.
    Leoski arvates teadvustab Soome ehitus- ja elemenditootmise sektor Eestist paremini ühtlase tootmisvoo mõju üldisele efektiivsusele. “Eesti turu projektid on tihti väga kokkusurutud tähtaegadega ja pingelised ega võimalda tootmist optimaalselt kasutada,” märkis ta.
    Uus kogemus uue tootega. E-Betoonelement tehingu täpset summat avalikustada ei soovinud. “Jääb miljoni ja viie miljoni vahepeale,” ütles Leosk.
    Etevõtte turundusspetsialist Mari-Liis Tenno lisas, et kahjuks pole neil õigust lepingu detaile täpsemalt avaldada. “Selle projekti puhul sõlmis E-Betoon­element lepingu oma sõsarettevõttega, mistõttu me konkurentide ja hangete teemat ei kommenteeriks,” ütles ta.
    Leoski sõnul on koostöö neile uus kogemus. “Tegu on infrastruktuuri projektiga. E-Betoon­element ei ole infrastruktuuriprojektidele Soome varem elemente tarninud,” rääkis Leosk. E-Betoon­elemendi jaoks on sisuliselt tegemist ka uue tootega. “Usun, et selle projekti kogemused leiavad rakendamist ka tuleviku tunneliprojektides nii Eestis kui ka Soomes,” ütles Leosk.
    Happeline pind tegi projekti kallimaks. Tenno selgitas, et kaitsetunnel kujutab endast kalju sisse lõhatud tunnelisse omakorda monteeritavast raud­betoonist tunneli konstruktsiooni rajamist. Ta lisas, et see kaetakse ka spetsiaalse membraaniga.
    Tema sõnul on tööd Parma OYga jagatud nii, et kahe umbes 750 meetri pikkuse paralleelse kaitsetunne­li konstruktsiooni seinaelemendid valmistab ja tarnib Parma OY ning tunneli lae kaar­elemendid AS E-Betoonelement. “Meile teadaolevalt sellel lõigul teisi tarnijaid ei ole,” lisas Tenno. Helsingi-Vantaa lennujaama raudtee valmib 2015. aastaks ja selle ehitamine maksab 675 miljonit eurot. Algselt hinnati lennujaama viiva metroo maksu­museks 655 miljonit eurot.
    Helsingi-Vantaa lennujaama Helsingiga ühendava raudtee projekt muutus kallimaks, kui lennujaama maa-alune pind osutus eeldatust happelisemaks. Põhjus on lennukite glükoolil põhinevate jäätõrjevedelike agressiivsed lagunemisproduktid, mis lühendavad konstruktsiooni­materjalide eluiga.
    Asjaolu tekitas vajaduse kavandada lennujaama territooriumi alusele tunnelilõigule kaitse­rajatis.
     
    Mis on mis
    E-Betoonelement osaleb Soome projektis
    Tarnib kaitsetunneli tarbeks kokku umbes 800 suurt kaar­elementi ja umbes 100 väiksemat. Suure kaarelemendi pikkus (sille)-laius-kõrgus on 7,64 x 2,47 x 2,53 meetrit ja mass 11,5 tonni elemendi kohta. Elementide summaarne mass on natuke üle 10 000 tonni.Kuulub koos sõsarettevõtte Parma OYga Consolis OY AB gruppi.Valmistab kaitsetunneli Kehäratale, mis on Helsingi lähipiirkonna kaherajaline reisijate transpordiks ehitatav raudtee kogupikkusega 18 km. Kehärata avatakse juulis 2015. Projekti eelarve on kasvanud 675 miljonile eurole.
     
    Kommentaar
    Eesti tootjatel on eelis
    Jaan Luts, Tartu Maja ehk TMB ASi juht5 miljonit on täitsa reaalne, aga märkimisväärne number. 1 miljon on selline keskmine. Enamik lepinguid Soomega ongi vahemikus 0,5–5 miljonit, aga 5 miljonit on juba suur number.Suurem osa meie ettevõtte tellimustest on eksport. 2011. aastal läks umbes 75% meie toodangust välismaale, 2012. aastal 65%. Lõviosa ekspordist läheb Rootsi, üle 50%. Soome on teisel kohal, sealt tuleb meile rahaliselt aastas kokku ehk umbes 5 miljoni kandis. Varem oli see number suurem, 7–8 miljonit. Nüüd on aga Rootsi kasvanud ja Soome vähenenudEesti tootjatel on eelis eri­detaile vajavates projektides. Need on tavaliselt keerukamad, ei ole standardsed. Tavalise toote puhul on transpordikulu nii suur, et isegi lihtsa ja odava toote hind tõuseb pea kaks korda ja raske on konkureerida.Eritellimuse või keerukama toote valmistamine võtab rohkem inimtööjõudu ja ehk on ka materjal määrav hinnategur. Igal juhul on seal suhteline transpordi osakaal väiksem ja Eesti tootjad on konkurentsivõimelisemad.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Olulisemad lood

Ootamatult sügav majanduslangus paneb prognoose ümber tegema
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Kohtutäiturid: seadus delegeerib meile ebaõiglaseid kohustusi
Kohtutäiturid ei ürita ebaausa kohtutäituri tekitatud kahju maksumaksja kaela lükata, lihtsalt seadus on praegusel kujul täiturite suhtes lausa ebaõiglane, kirjutab kohtutäiturite koja kantsler Helen Rives Äripäevale saadetud vastulauses.
Kohtutäiturid ei ürita ebaausa kohtutäituri tekitatud kahju maksumaksja kaela lükata, lihtsalt seadus on praegusel kujul täiturite suhtes lausa ebaõiglane, kirjutab kohtutäiturite koja kantsler Helen Rives Äripäevale saadetud vastulauses.
Rappida saanud idud pakuvad nüüd ostukohti
Idumajandus on seni olnud tänavu üks kriisikindlamaid ja rohkem majanduskasvu panustanud sektoreid. Ometi on valdkond saanud varaklassidest kõige rohkem investorite käest tümitada ja hinnatasemed on kõige rohkem alla tulnud. Nii ka Funderbeamis.
Idumajandus on seni olnud tänavu üks kriisikindlamaid ja rohkem majanduskasvu panustanud sektoreid. Ometi on valdkond saanud varaklassidest kõige rohkem investorite käest tümitada ja hinnatasemed on kõige rohkem alla tulnud. Nii ka Funderbeamis.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Juhtide piiratud aeg teeb värbamise kalliks
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Fermi Energia astus esimese sammu Ukrainas
Kui kõik kulgeb plaanipäraselt, toodab Fermi Energia 10 aasta pärast Ukrainas elektrit. Koostööleping on sõlmitud ja väikereaktorite tehnoloogiat on Ukrainal põhjust kaaluda küll, ütles hommikuprogrammis Fermi Energia juht Kalev Kallemets.
Kui kõik kulgeb plaanipäraselt, toodab Fermi Energia 10 aasta pärast Ukrainas elektrit. Koostööleping on sõlmitud ja väikereaktorite tehnoloogiat on Ukrainal põhjust kaaluda küll, ütles hommikuprogrammis Fermi Energia juht Kalev Kallemets.
Trükitööstuse analüüs: pakenditootjad kriisidest puutumata, teised otsivad uusi võimalusi
Trükikodade müügitulu taastus mullu küll osaliselt koroonakriisist, kuid jäi siiski aastate 2017–2018 tasemele. Pakenditootjate müügitulu kasvab seevastu pidevalt ega ole kriisidest seni suuremalt pihta saanud, kirjutas ülevaates Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu arendusnõunik Kati Rostfeldt.
Trükikodade müügitulu taastus mullu küll osaliselt koroonakriisist, kuid jäi siiski aastate 2017–2018 tasemele. Pakenditootjate müügitulu kasvab seevastu pidevalt ega ole kriisidest seni suuremalt pihta saanud, kirjutas ülevaates Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu arendusnõunik Kati Rostfeldt.

Olulisemad lood

7 aastat hakkas tiksuma: skandaalne vitamiinifirma läheb pikale saneerimisele
Kunagi börsile pürginud, ent nüüd raskustes vitamiinitootja Meravita saneerimiskavale vastu olnud võlausaldaja jõudis ettevõttega kompromissile, mis tähendab, et vitamiinifirma läheb saneerimisele.
Kunagi börsile pürginud, ent nüüd raskustes vitamiinitootja Meravita saneerimiskavale vastu olnud võlausaldaja jõudis ettevõttega kompromissile, mis tähendab, et vitamiinifirma läheb saneerimisele.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.