Estonian Air on ilmselt suutnud välja rabeleda halvimast, kujundlikult öeldes on rahvuslik lennufirma halva ja hea vahel. Eile andis Estonian Air pressikonverentsi, kus hea uudis oli see, et restruktureerimisplaaniga läheb hästi.
Nagu kinnitas ettevõtte nõukogu esimees Erkki Raasuke: muutused juba toimivad ja suvine jooksva kasumi kuu on väga tõenäoline. “Oleme jõudnud tasmele, kus me tahame olla,” ütles Raasuke. Tulu reisija kohta on suurenenud ja restruktureerimiskava mitu punkti täidetud.
Pressikonverentsil teada antud halb uudis oli, et ettevõte pole jõulude paiku toimunud streigiohust taastunud. See on ka põhjus, miks ettevõte püüdis restruktureerimiskava tutvustada võimalikult põhjalikult. Nad ei esitanud ainult eelmise aasta staatilisi numbreid, vaid kinnitasid: me saame hakkama, kliendid ei pea muretsema.
Plaan laabub. Samas ei üllatanud 50 miljoni euro suurune kahjum eriti kedagi. 2012. aasta puhaskahjumit on enam kui pool käibest. Põhitegevusest kogunes seejuures kahjumit 26 miljonit eurot, ettevõtte tegevuskahjum ulatus 35,8 miljonit euroni. Sellele lisandus lennukite väärtuste allahindamisest tingitud ühekordsed erakorralised kulud. Nii koguneski puhaskahjum 49,2 miljonit eurot.
Kokkuvõte Estonian Airist on järgmine: plaan laabub, esimene kasumiläve ületamine on suvel. 2013. aasta lõpuks suudab ettevõte ise hakkama saada ja 2015. aastaks valida oma tulevikku.
Estonian Airi restruktureerimisplaaniga on jõutud nii mõndagi ära teha: müüdud kontori- ja angaaripinda, allkirjastatud uus ametiühingulepe, üritatakse maha müüa tütarettevõtteid. Kava kujundab lennuettevõtte kuluefektiivseks, konkurentsivõimeliseks regionaalseks lennuettevõtteks, mis teenindab Eesti turu kriitilist vajadust.
Konkurentsirünnak võib kõike muuta. 2015. aastaks plaanib ettevõte vähendada töötajate hulka ja lennukeid nii, et jääks 140 töötajat, 5 lennukit, 10 liini. “See on hea kombinatsioon väikese lennuliini jaoks,” ütles juhatuse esimees Jan Palmér.
Samas ei saa lennufirma riske niisama lihtsalt maandada. “Saame kontrollida kulusid. Aga tulude pool – oleme avatud turul ja olukord võib muutuda nädalate, kuudega. Kui keegi peaks avama konkurentsirünnaku, võib see olukorda muuta. See on praegu kõige suurem teadmatus ja risk,” ütles Raasuke.
Estraveli juhi Anne Samliku hinnangul ei peljata Estonian Airi piletit osta. “See hirm kestis pikalt. Paar nädalat tagasi aga olukord taastus, kui negatiivsed sõnumid lõppesid ja riik toetas,” ütles Samlik. Endine Estonian Airi juht Andrus Aljas avaldas lootust, et Estonian Air suudab kahjumist välja rabeleda. “Garanteeritud ei ole midagi. Kütusehinnad ja muudatused nõudluses võivad lüüa ja konkurentsisituatsioon muutuda. Lennundus on dünaamiline valdkond,” ütles ta. Ta leidis, et kõige parem oleks, kui lennufirmale antakse aega oma plaane tõestada. “Praegu viitab kõik sellele, et plaanid on realistlikud,” märkis Aljas.
Raasuke: ma ei ole uskumisäris
Äripäev küsis, kui optimistlikud on Estonian Airi finantsjuht Wade Stokes, juhatuse esimees Jan Palmér ja nõukogu esimees Erkki Raasuke Estonian Airi tuleviku suhtes. Arvamused olid erinevad.Jan Palmér: “Ma pean uskuma selle ettevõtte võimesse ja võimalusse pöörata kahjum ümber. Muidu ma ei teeks nii palju tööd, kui teen. Aga ma olen optimistlik.”Wade Stokes: “Minu alal – finantsjuht – ollakse pigem skeptilised ja pessimistlikud. Aga ma olen optimistlikum kui eelmisel suvel.”Erkki Raasuke: “Ma ei ole uskumisäris. Arvan, et lõpliku otsuse, kas jätkata või mitte, peab tegema omanik. Omanik on otsustanud – jah, nad jätkavad, investeerivad. Ei ole meie asi arvata, missugused on võimalused. Meie töö on anda sellele parim võimalus.”Palméri ja tema meeskonnaga otsustas nõukogu aga lepingut pikendada, esialgu 24 kuuks.See tähendab, et vähemalt juhti on nõukogul usku.
Tulemus
Kuidas kuhjus kahjum
puhaskahjum, tuh eurot2010. aasta kahjum -2,6lennumahu suurenemine 2,4kütuse hind -10,9piletitulu -10,7lennupargikulud -7vahetuskurss -1,4muu -5,6kokku tegevuskulud -35,8lennukite väärtuseallahindamine -13,4kokku 2012. aasta tulemus -49,2
Allikas: Estonian Air
Taust
Estonian Ari lennuvõrk
Moskva, Peterburi, Trondheim, Oslo, Stockholm, Kopenhaagen, Amsterdam, Brüssel, Kiiev, Vilnius.Lisanduvad suvel Nice ja Pariis.
Seotud lood
IIZI finantsjuhi Kaido Kepi sõnul jõuab majanduskasvu üldine aeglustumine kindlustussektorisse viitega, mistõttu on tunda turul kerget jahenemist.
Enimloetud
3
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Hetkel kuum
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Tagasi Äripäeva esilehele