Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistikageeniga praktik

    Eesti ühe suurema jaeketi Rimi logistikat korraldava OÜ HAVI Logistics juhi Roger Allase sõnul on logistika imelihtne, kui vaid inimesed ise seda keeruliseks ei tee.

    “Mulle on varasest noorusest meeldinud lihtsad, arusaadavad ja loogilised asjad,” tunnistas kümmekond aastat logistika valdkonnas tegutsenud Roger Allas, kel kokkupuuteid logistikaga isa kaudu juba lapseeast. “Kooli ja erialavalik olid seega lihtsad. Mõte sellest, kuidas liigutada kaupa punktist a punkti b võimalikult vähese kulu ja vaevaga, on minuga aastast aastasse kaasas käinud ning tõukeks üha uutele projektidele ja uuendustele,” lisas Tallinna Tehnikakõrgkooli logistika ja transpordi erialal lõpetanud Allas.
    Lennujaama tax-free poes verivärske gümnaasiumi lõpetanuna oma tööelu alustanud noor mees  jõudis juhipositsioonile juba 21aastaselt. Laojuhataja töö Kalev Chocolate Factory’s hõlmas kõikide igapäevaste inventuuri- ja lao­protsesside ülesehitust ning täiendavalt võttis ta enda kanda vastutuse tootmisele valmistoodete vajaduse planeerimise.
    Lao kolimise kogemus. Väärtusliku töökogemuse sai Allas Smarten Logisticsi vastuvõtuosakonna juhina töötades. “Liikusin Smartenisse vahetult enne ettevõtte kolimist Assakule. Lao kolimine ja hästitoimiva meeskonna loomine oli põnev periood. Minu alluvuses oli 43 inimest, ehitasime vastuvõtuüksuse kõik operatsioonid üles Euroopa parimatele standarditele vastavalt,” meenutas ta.
    2007. aastal sai noore mehe tööandjaks Rimi logistikat korraldav HAVI Logistics (toona Baldis Estonia). “Minu vastusalasse jäid kõige keerulisemad valdkonnad: puu- ja juurviljade, jahekaupade ja taaraladu – töölõigud, mis tol ajal olid lapsekingades. Buumile järgnenud kriisiperioodi elasime üsna sujuvalt üle, aga mulle kui juhile on sellest kujunenud oluline ajajärk. Tuli hakata efektiivsust kasvatama, uusi võimalusi leidma, n-ö kastist välja vaatama,” on Allas saadud kogemustega rahul.
    Logistika peab olema lihtne. Selle aasta algusest HAVI Logisticsit juhtima asunud Allas rõhutab logistikast rääkides lihtsuse printsiipi ja inimfaktori olulisust protsesside väljatöötamisel. “Täna on ettevõttes 220 töötajat ja kõik, mida me oma äris teeme, toimub inimeste kaudu. Logistika on väga lihtne, aga inimesed ise teevad selle keeruliseks. Tegevus logistikaettevõtetes võib kujuneda üsna emotsionaalseks. Tekitatakse endale ise probleemid ja siis üritatakse neid kangelaslikult ületada. Kui tekib n-ö tulekahju, siis on küsimus selles, et kuidas teha nii, et sellist olukorda enam ei tekiks. Tuleb endalt pidevalt küsida: kas need protsessid või töö tegemise viisid on ikka kõige õigemad?” arutles ta.
    Efektiivsus ja standardiseerimine on laomajanduses igapäevased teemad. Allas tõdes, et selles osas enam kirvemeetodiga asju ajada ei saa. “Tuleb teha rätsepatööd ja protsendi haaval vaadata, mida on võimalik tehniliste lahenduste ja standardiseerimisega teha. Selge on, et võimalike investeeringute tasuvusperioodid pole enam nii lühikesed kui mõni aeg tagasi,” lisas ta.
    Excel ja täidetud lubadused muutsid töö sujuvamaks. Allas usub, et igale probleemile on lihtne lahendus, kui inimesed tahavad seda lahendust näha.
    Ta toob oma praktikast asjakohase näite, kuidas lihtsa ümberkorraldusega vältida ressursside raiskamist ning liigsete emotsioonide tekkimist logistilistes protsessides. “Elementaarne, et logistikas peab kaup liikuma ning tegeleda tuleb pudelikaela efekti minimeerimisega. Ühes ettevõttes oli selleks pudelikaelaks vastuvõtusüsteem. Polnud harv juhus, kui ukse taga ootasid 6–7 Poola autojuhti, kes kõik esmajärjekorras mahalaadimisele tahtsid jõuda ning olid seejuures üliemotsionaalsed,” kirjeldas Allas olukorda.
    “Viisime sisse lihtsa reegli transpordi paremaks organiseerimiseks. Hankija transpordi planeerija andis meile eelmisel päeval määratud kellaajaks märku, mis kell autod tulemas on, ning meie andsime juhtidele kindla kellaaja, millal laadimine toimub. Vaja oli vaid täita üks tabel Excelis ja pidada enda poolt antud lubadust,” rääkis Allas.
    Suhtlemine õpetab. Allase vastutus juhina on aastate lõikes üha suurenenud. Kui Kalev Chocolate Factoris töötas noore laojuhi vastutusalas 25 inimest, siis nüüd on neid üle 200. “HAVIsse tulles olin veel toores juht ning paljutki tuli omal nahal läbi kogeda. Aga ma usun, et see kõik on olnud hädavajalik, sest igast kogemusest ja eksimusest õpitakse ning need õppetunnid on muutnud mind järgmisteks tegevusteks tugevamaks,” on ta kindel.
    Nüüd juba kümneaastase kogemusega juht väärtustab üha enam seda osa oma tööst, mis on seotud inimestega. “Ettevõtte käekäik ja jätkusuutlikkus sõltuvad töö tegijatest ning suhtlus peab olema kahepoolne. Tööandja asi on tagada, et töötasude osas on selgus majas, et kokkulepitud kuupäevadel oleks need välja makstud, et töögraafikud oleksid paigas – see kõik loob usalduse. Tööjõud peaks olema tuluallikas, mitte kulualliks,” rääkis Allas.
    Ta lisas, et üha enam õppetunde juhitöös tuleb just inimestega suhtlemisest: “Juhtimine on selles mõttes huvitav, et seda on võimalik kogu aeg juurde õppida.”
    Uued motivaatorid. Tööturul on palju noori ja võimekaid inimesi, keda palgata, ent ettevõttel tuleb neid siiski ise välja koolitada. “Kui tahame tööjõuturult valmis produkti, on sellega keeruline,” märkis Allas. Inimesi tööle värvates on HAVI juht märganud pealetuleva põlvkonna puhul muutust töösse suhtumise ja hoiakute osas.
    “Ma ise olen põlvkonnast, kes nägi vanema põlvkonna tööle pühendumist ja usku, et kõike on võimalik saavutada vaid raske töö kaudu. Olen ise samuti ennastunustavalt ja vabatahtlikult ületunde tehes töösse sukeldunud olnud, ent kui nüüd pakkuda noorele inimesele sellist võimalust, siis see enam ei motiveeri,” tõdes Allas.
    Uue põlvkonna muutunud ootused sunnivad ka tööandjaid korrektuure tegema. HAVI Logistics on hakanud tähelepanu pöörama inimeste töö- ja eraelu tasakaalule. Allas usub, et paindlik tööaeg hakkab ette­võtete tegevuses üha suuremat rolli mängima. “Loomulikult pole see kõikides töölõikudes võimalik, aga tegemist on kahtlemata tuleviku­trendiga. Meie oleme kaalunud suveperioodil mõne töövaba reede sisseseadmist,” märkis Allas, olles teadlik sellest, et inimesi motiveerib üha enam vabadus.
    Kirg motiveerib. Allase sõnul on tema enda motivatsiooniallikaks hoopis kirglikkus. “See on kirg, mis paneb hommikul tööle tulema. Pea on mõtteid täis ja endalegi üllatuseks ei ole mul seitsme aasta jooksul tekkinud momenti, et igav hakkaks. Kui tunnen, et loon oma tegevusega väärtust, siis see on hea tunne. Samas on alati, kuhu areneda. Miks mitte kunagi tulevikus tegutseda ja võtta vastutust mõnes suuremas korporatsioonis,” avaldas ta ja lisas, et edutunne on teda läbi karjääri saatnud.
    Allas lähtub oma töös juhtlausest: pole probleemi, vaid on situatsioon, mis vajab lahendamist – sellist lähenemist ootab ta ka HAVI Logisticsi töötajatelt. Ja veel üks moto, mida ta meeles peab: oluline pole mitte see, mida teha, vaid kuidas teha.
    Jagab kogemusi
    Roger Allas on logistik, kes aktiivselt oma teadmisi ja kogemusi jagab. 2007. aastal asutas ta logistikaportaali Estonian Warehouse. “Toona puudus logistika erialainimestel koht, kust leida infot, võimalike koostööpartnerite kontakte, kus avaldataks erialaseid artikleid. Kirjutasin portaalile artikleid, neid avaldas ka Äripäev,” rääkis ta.Allas on kaks aastat tegutsenud lektorina Tallinna Tehnikakõrgkoolis. “Lektori roll on minu enesearenguga kaasa käinud. Olin seal külalislektor, kes rääkis laotehnoloogiatest ja ohutustehnikast läbi praktiku pilgu.” Allas on õpetanud ka Pärnu Kutsehariduskeskuses ja koolitustel ning seminaridel.
     
    Kes on kes
    Roger Allas
    Sündinud: 16.08.1982 Antslas
    Haridus:2011 Tallinna Tehnikakõrgkool, logistika ja transpordi eriala,Õpib EBSis ärijuhtimist, strateegilise finantsjuhtimise suund
    Töökogemus:2003–2006 Kalev Chocolate Factory, laojuhataja2006 Smarten Logistics, vastuvõtuüksuse juht2007–2012 HAVI Logistics ladude juht, hiljem operatsioonide juhtAlates 2013 HAVI Logistics tegevjuht
    Ühiskondlik töö:Portaali estonian-warehouse.com asutaja ja omanik2008–2010 Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu Prolog juhatuse liige2011–2013 Tallinna Tehnika­kõrgkooli laomajanduse lektor
    Keeled: inglise, veneHobid: jooksmine, jõusaal, adrenaliini pakkuvad alad, puidutöö
     
    Kommentaar
    Nõudlik maksimalist
    Marek Musting, ETK logistikadirektorRogerit tunnen lapsepõlvest saati, oleme mõlemad Lõuna-Eesti mehed. Koos töötasime Kalevis, kuhu ta tuli tööle laojuhiks.Roger juhina on täiel määral eesmärgile pühendunud ja põhimõttekindel, ta suudab kogu logistilist ahelat tervikuna näha ja tulemuslikult analüüsida. Ta on tohutult hea kontaktilooja, aktiivne suhtleja – see tuli talle kahtlemata kasuks ka portaali käivitamisel. Ma arvan, et aja jooksul on ta juhtimises palju juurde õppinud, just pehmemate väärtuste poole pealt. Kui algul oli ta juhina eesmärgile pühendudes ehk mõnevõrra jäik, siis üha enam oskab ta inimesi ja meeskonda kaasa haarata. Roger on nõudlik maksimalist ja keskpärasusega ta ei lepi.
    Suur roll logistika korrastumisel
    Janek Saareoks, Schenkeri juhatuse liigeRogeriga puutusin esmakordselt kokku Smarteni logistikadirektorina enam kui seitse aastat tagasi, mil ta ettevõttesse tööle asus. Teda iseloomustab meeletu sihikindlus, mis ei lase end välistest oludest segada. Ta on kiire kohaneja. Roger saavutab inimestega kiire kontakti, ent selleks, et see püsiks ja koostöö vilja kannaks, pead jagama temaga ühist maailmavaadet, muidu läheb keeruliseks.Meil on temaga ühine hingamine ja sageli piisab vaid pilgust, et teineteist mõista. Saame asjadest ühtmoodi aru.Logistikas ja transpordi­äris on neid, kes teevad ühepäevaäri, ja neid, kes tahavad kvaliteetset teenust üles ehitada. Roger on see, kelle väärtuste hulgas on esikohal kvaliteet ja sisu – asjad peavad toimima ja olema usaldusväärsed. Ta teeb kõike südamega ja tal on olnud suur roll valdkonna korrastamisel ja paremaks muutmisel.Roger on selgelt väljakujunenud arusaamistega mees, kes juhina on pigem tugeva käega, mitte see, kes teiste järele joondub. Tal on oskus inimesi kaasa haarata ja oma ideid ka teistele serveerida. Teda ei saa nimetada emotsionaalseks, ent teatav hasart iseloomustab tema töid ja tegemisi küll, samuti oskab ta loodu vilju nautida.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.