Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tesla tahab energiaturul revolutsiooni korraldada

    Tesla akudFoto: Bloomberg

    Tesla sisenes elektrisalvestusseadmete turule, kus konkurents on suur, aga tulevikuperspektiiv helge, kirjutab Wall Street Journal.

    Tesla Motors soovib domineerima hakata kasvavat elektrisalvestamisturgu. Ekspertide sõnul on turul aga palju konkurentsi ja teisi tehnoloogiaid. Samuti tuleb hakkama saada mitmete väljakutsetega – näiteks sellega, kuidas vähendada elektrisalvestamisseadmete hinda niivõrd palju, et ka hinnatundlikul tarbijal tekiks huvi.
    Tesla teatas neljapäeval, et elektriautode liitium-ioon akud tehakse ümber selliselt, et neid saaks kasutada elektrisalvestusseadmetena kodudes, ettevõtetes ja tööstuses. Akude eesmärk on koguda elektrit ajal, mil see on odav ja seda on palju – näiteks päikesepaneelide puhul päikeselise päeva ajal – ning vabastada see siis, kui elektrit ei ole või on see kallis.
    Elektrisalvestuseadmete turg on jätkuvalt väike, kuid kasv kiireneb. Eelmisel aastal müüdi USAs taolisi akusid umbes 128 miljoni dollari eest. GTM Researchi andmetel müüdi enamus neist kommunaalettevõtetele. Vaid 1 protsent akude kogumahust installeeriti kodudesse.
    Tesla plaanib seda muuta. Ettevõtte tegevjuht teatas akusid tutvustaval üritusel, et ettevõte „proovib muuta energiaturu fundamentaalset struktuuri.“ Ettevõtte aktsia tõusis mõned päevad enne üritust 6 protsenti. Reedel, pärast üritust, püsis aktsia praktiliselt muutumata ja lõpetas päeva 226 dollaril.
    Mitme ettevõtted – näiteks Sungevity ja Sunrun Inc – plaanivad pakkuda akusüsteeme tarbijatele, kes kasutavad päikesepaneele. Ettevõtete sõnul on neil võimalik pakkuda hindu, mis suudavad Tesla omadega võistelda. Suurematele tarbijatele pakuvad liitium-ioonakusid näiteks Sunverge Energy, Stem Inc ja Greencharge Networks.
    „Turul, mida praktiliselt ei eksisteeri, on konkurents ettevõtete vahel väga tihe,“ ütles Electric Power Researchi elektrisalvestamisekspert Haresh Kamath. „Tesla loodab selle peale, et nad suudavad luua karismaatilise toote, mida inimesed tahavad osta. Sama moodi nagu Apple tegi iPhone'iga.“
    Lawrence Berkeley Riikliku laboratooriumi juht Venkat Srinivasan ütles, et keskkonna suhtes teadlikumad inimesed võtavad need patareid tõenäoliselt omaks. Samas nentis Srinivasan, et akude hinnad peavad peavoolu jõudmiseks kukkuma vähemalt 75 protsenti.
    Tesla sõnul on neil lahendus ka sellele probleemile. Nimelt ehitab ettevõte praegu koos Panasonicuga Nevadas hiiglaslikku akudetootmistehast. Ettevõtte sõnul suudab uus tehas vähendada akude tootmiskulusid 30 protsendi võrra.
    Tarbijatele pakub Tesla 7 kilovatt-tunniseid süsteeme 3000 dollari eest ja 10 kilovatt-tunniseid süsteeme 3500 dollari eest. Keskmises kodus on elektritarbimiskoormus 2-5 kilovatti. See tähendab, et Tesla patareid suudavad terve kodu vähemalt mitmeks tunniks energiaga varustada. Akud suudavad ära katta tähtsamate seadmete – külmkapi, mikrolaineahju, valgustite ja ventilaatorite – energiavajaduse terve õhtu jooksul. Näiteks ajal, mil päikesepaneelid elektrit ei anna ning päeval on olnud piisavalt päikesevalgust, et akud täis laadida.
    Akud on aga väike osa tervest päikesepaneelide ja elektrisalvestamise süsteemist. Integreeritud süsteem, kuhu kuuluvad päikesepaneelid, patareid, vaheldi, juhtimisseadmed, ehitusload ja muud kulud, võib maksta 20 000 dollarit või rohkem.
    Praegu on energiasalvestusseadmete hind 800-2000 dollarit kilovatt-tunni kohta. Tesla on oma hindade poolest seega turul praegu odavamate seas, ütles GTM Researchi analüütik Ravi Manghani. Manghani hinnangul peaks keskmine hind kilovatt-tunni kohta olema alla 500 dollari, et nõudlus tunduvalt suureneks.
    Samas on ka tarbijaid, kes hinnast niivõrd palju ei hooli. Mitmed suured ettevõtted on hakanud kasutama energiasalvestusseadmeid, et vähendada energiakasutust ning kommunaalarveid.
    Ka elektritootjad on kõrgtehnoloogilistest akudest huvitatud – nad proovivad vähendada elektrivõrgu kalleid uuendusi ning elektritootmise kõikumist.
    Elektritootjate arvates on elektrisalvestamine tulevikus tähtis osa elektrisüsteemidest, sest võrku lisatakse järjest enam taastuvallikatest saadavat elektrit, ütles Sacramento Municipal Utility Districti tehnoloogiajuht Mark Rawson.
    Liitium-ioon tehnoloogia, mida kasutab Tesla, näeb tänases kontekstis hea välja, sest taolised akud suudavad elektrit kiiresti koguda ja vabastada. Samuti peavad akud kaua vastu, ütles Rawson. „Samas ma ei ütleks, et tegemist on hõbekuuliga. Innovatsioon toimub jätkuvalt.“
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Ringkonnakohus otsustas Potapenko ja Turõgini USA-le välja anda
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.