4. mai 2015 • 5 min
Jaga lugu:

Kaup tasuta koju kätte

Teatud ostusummast on transport kliendile tasuta – selline tava kehtib Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktori Ty Lehtmäe sõnul nii meil kui ka mujal maailmas.  Foto: Terje Lepp, Äripäev

Kohalikest e-poodidest kaupu ostes on ­tavaks, et kauba kohaletoimetamine on tasuta alates teatud müügisummast. Samas on ka ettevõtteid, kes pakuvad tasuta transporti kõigile ostudele ja müügikeskkondi, kus transport on tasuta teatud sorti kaupadele.

Veebruaris avas Maxima toidukaupu pakkuva e-poe, millest on võimalik saada sisseostud koju kätte ilma transporditasuta, juhul kui ostusumma ületab 40 euro piiri. “E-kaubanduses üldiselt on reegliks teatud ostusumma piir, millest alates on transport tasuta või odavam – seda nii meil kui ka välismaal,” ütles Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe. Transpordi hind sõltub tema sõnul kauba spetsiifikast ja loomulikult sellega kaasnevatest transpordi eripäradest.

“Näiteks tavapärase raamatut või ka kodutehnikat tarniva kulleri kulu on kindlasti erinev sellest, mis on toidukauba käitlemise hind.” Lisaks majanduslikele arvutustele on Lehtmäe sõnul oluline leida tasuta transpordiga kaasneva ostusumma piir, mis oleks ostjatele sobiv. “Me võime praegu öelda, et keskmine ostusumma on 40 euro piirist kõrgem,” märkis Lehtmäe.

“Oleme tellimuste arvu ja jaotumisega nädala lõikes väga rahul ning kõik tarne­aknad on üsna ühtlaselt kaetud,” lisas ta. Lehtmäe sõnul on nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt välja kujunenud teatud tarnehinna praktikad, mida e-poe ülesehitamisel eeskujuks võeti.

Teadmisi ammutati ka kontserni ­Läti ja Leedu esindustest. “Kontserni tasemel oli meil juba vastav edukas kogemus mõnda ­aega Leedust ja Lätist olemas, nõnda saime sealseid teadmisi ja kogemust ka Eestis rakendada,” selgitas Lehtmäe. “Aga loomulikult jälgime vastavaid trende ja eelistusi kogu maailmas, et uuendusi ja parimaid praktikaid võimalusel ka meie turule kohandada,” lisas ta.

Eestis pakiautomaadid kullerpostist edukamad

2014. aastal kasvas eraisikute postipakiturg Eestis 32%. Keskmine eestlane sai möödunud aastal postiga ligi üheksa pakki.

2014. aastal tõusid pakiautomaadid esimest korda pakkide kättesaamissageduselt kullerpostist populaarsemaks.

Sama kiiresti kui kasvab eestlaste e-kaubanduse lembus, tuleb juurde ka uusi veebipoode. Veebist tellitavate pakkide maht küll pidevalt suureneb, kuid paraku pole kohalikel ­e-kaupmeestel põhjust liialt rõõmustada, maht kasvab ennekõike välismaalt tellitavate postipakkide arvel.

Allikas: TNS Emor

Klient eelistab end ise teenindada

Kauba kohaletoimetamisega kaasnevat on väga palju muutnud pakiautomaatide kasutusele­võtt. Kui vaadata internetipoodides pakutavaid kauba kättesaamise viise, on enamikus neist peale kulleri kohaletoimetamise ja paki postkontorisse toomise võimalik valida ka pakiautomaadi teenuste vahel.

Eesti Telekomi kaubamüügi osakonna juhi Heiko Sõro hinnangul levib tänapäevaste tehnoloogiate juures aina rohkem trend, et kauba tellimisel teenindab klient end paljuski ise. “Sellist varianti eelistab üha enam kliente, kuna see aitab kliendil oma ­aega just talle sobivalt juhtida,” selgitas Sõro, kes lisas, et isegi kui tulevikus peaks ettevõtte hinnapoliitika transpordi vallas muutuma, soovib ettevõte pakiautomaatide kasutamise hoida kliendi jaoks endiselt tasuta teenusena.

Elioni nime all e-poodi pidava Eesti Telekomi puhul on veebist ostul kõikide kaupade kohaletoimetamine kliendi jaoks tasuta. Sõro sõnul oli sellise otsuse tegemise juures otsustav argument, et nende teenuste kvaliteetseks kasutamiseks on vajalik tarvikute olemasolu. “Kui tegu on teenuse kasutamiseks vajalike seadmetega, siis meie seisukohast võttes võiks olla transport tasuta, et kliendil ei tekiks teenuse kasutamisel tõrkeid,” märkis Sõro.

Tasuta teenus võib ära tasuda

Tasuta transport tasub ettevõtte jaoks ära, kui veebipoe müügis domineerivad korduvtellimused. Enne tasuta transporti tasub veenduda, et see mitte ei vähenda, vaid suurendab ettevõtte kasumit.

Tasuvus sõltub sellest, kui palju on veebipoel konkurente:

Kui müüte unikaalset kaupa ja teil on vähe konkurente. Pakkuge tasuta kohaletoimetamist, tõstke hindu ja saavutage kõrgem puhaskasumi marginaal. See on võimalik, kuna veebipoe kliendid ei otsi kõige madalamat hinda.

Kui müüte tarbekaupa ja teil on palju konkurente. Kui müüte kasutatud sülearvuteid, autode varuosi jms, võib juhtuda, et tasuta transpordi strateegia ei ole nii edukas, ehkki seda võib proovida. Kliendid ei käitu ostuotsust tehes alati ratsionaalselt, kui konkurendid ei paku tasuta transporti, tasub proovida seda pakkuda.

Allikas: Enterpreneur

Kulleritasu seadme hinda ei peideta

Tele2 pakub tasuta liitumislepingut ja kõnekaar­di stardikomplekti kohaletoimetamist. Firma tootesordimendi juht Risto Taliaru märkis, et kulleritasud lisanduvad saadetistele, mis sisaldavad seadmeid.

“Me ei pea õigeks, et kulleritasu peidetakse seadme hinna sisse, kuna see mõjutab kõigi meie müüdavate seadmete lõpphinda ja esindusest telefoni ostnud kliendid peaksid toote eest rohkem maksma,” ütles ta. Tali­aru täpsustas, et hinna arvutamisel on arvesse võetud keskmise saadetise kaalu, nii et erinevate seadmete ostmisel kulleritasu ei muutu.

Kosmeetikatooteid müüval MyLook.ee internetipoel on paika pandud ostukorvi suurus 47,95 eurot, millest alates on kauba kohaletoimetamine tasuta. “Summa piir on välja arvutatud analüüsides meie klientide keskmise ostukorvi kooslust,” selgitas firma tegevdirektor Jan-Kristjan Michelson. “Lisaks keskmise ostu suurusele on tasuta transpordi künnise arvutamisel olulised faktorid ka logistikapartnerite pakutava teenuse hind, tarnete osakaal erinevate pakutavate tarneviiside lõikes ning klientide tehtavate tellimuste keskmine juurdehindlus kaubale,” loetles ta.

Lisaks on MyLook.ee-s katsetatud teiste tarnehinna katmise variantidega. “Kampaania korras oleme pakkunud ka kõigile tellimustele tasuta kohaletoimetamise võimalust. Sõltuvalt konkreetselt meie valdkonna klientide keskmise ostukorvi suurusest ja tootevaliku omapärast – toodete väljamüügi­hinnad algavad mõnest ­eurost – ei ole tasuta kohaletoimetamise pakkumine püsivalt võimalik,” märkis Michelson.Tarvis head logistikapartnerit

Kui kampaania ajal transpordivariantidega katsetamine on üks võimalus tegutsemisvõimaluste kompamisel, siis enamik internetikaubandusettevõtetest selleks otstarvet ei näe. Olenevalt internetikaubanduse ettevõtte ja tema kaupade iseloomust võib omaette väljakutse olla ka logistikapartneri ettevalmistus.

Maxima puhul on kaubad kiiresti riknevad, mahud suured ja pakid suure kaaluga. Nad on kaupade kohaletoimetamise logistika korraldanud koostöös Omnivaga. “Nende jaoks oli e-Maxima puhul samuti tegemist uue ja huvitava väljakutsega,” märkis Lehtmäe. “Kogu logistika korraldamine toimus meil väga tihedas koostöös Omnivaga.”

Klient on nõus kvaliteetse teenuse eest rohkem maksma

Erinevalt tavakaubandusest sõltub e-poe edu rohkem teenuse kvaliteedist. Kui klient toodet ei näe ega saa kontrollida, on hilinemised ja kauba kahjustamised tavalisest märksa kahjulikumate tagajärgedega.

Eesti Telekomi kaubamüügi osakonna juhataja Heiko Sõro sõnul on Eesti tarbija teenuse hinnast teadlik ja üldiselt nõus kvaliteetse teenuse eest rohkem maksma. Oluline on ka pakketäpsus – paljud ei soovi näiteks kodus ­oodata kulleri tulekut ja eelistavad kaubale ise pakiautomaati järele minna.

“Internetikaubanduses, kus kauba kvalitee­­diomadused aja jooksul muutuvad, on hinna ja kvaliteediga tegelemine tähtsal kohal,” märkis MyLook.ee tegevjuht Jan-Kristjan Michelson. Internetipoest kaupade ostmisel on oluline ka toote kohta jagatav info ja pilt, mis ei pruugi alati reaalsusega ühtida.Soodus vs odav?

“Näiliselt sama väljapaneku juures pimestavad internetipoodides kliente eristumatud tootefotod ja kõige sobilikumad tunduvad soodushinnad. Mida suurem on soov pakkuda klientidele kõige soodsamat väljamüügihinda, seda suurem on surve osta müügiks ka kõige odavamat kaupa. Kõige odavamal kaubal on enamasti põhjused ja need kajastuvad otseselt ka laoriiulitel kliente ootava kauba kvaliteedis,” selgitas ta.

Autor: Kaur Maran, kaasautor

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt