Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti kütuseärimees oli Panama büroo klient

    2013 juunis plommis maksuamet Bitesti mahutid.Foto: Veiko Tõkman

    Praeguseks ülemaailmse kuulsuse saavutanud Panama advokaadibüroo Mossack Fonseca klientide hulgas oli ka Eesti kütuseärimees, kellele kuulunud ettevõtetest maha jäänud maksuvõlad küündivad kokku 4,3 miljoni euroni.

    Maksuvõlgade pealt on intressina lisaks juurde tiksunud kokku 2,9 miljonit eurot.
    Äripäeva käsutuses on dokumendid, mille järgi sai osaühinguga SimCity ning tulundusühistuga Bitest seotud Vitali Besstšastnovist 2014. a jaanuaris Mossack Fonseca klient. Soovituskirja oli selleks koostanud Besstšastnovi ja tema isa Gennadi Besstšastnovi pikaajaline advokaat Asko Pohla advokaadibüroost Pohla & Hallmägi. Gennadile on Pohla teenuseid osutanud juba aastast 1997 ning Vitalile aastast 2005.
    Pohla kinnitas soovitust andes, et meestel on Eestis ärimeestena hea maine ja pikaajaline ärikogemus ning advokaadi hinnangul on Besstšastnovid võimelised tegema edukat äri nii Eestis kui ka välismaal.
    Suure haardega fiktiivtehingud
    Avalikud registrid ning lekkinud Panama paberid joonistavad pildi, millist äri on Besstšastnovid ajanud. Selleks läheme kõigepealt ajas tagasi 2013. aasta juulikuusse, kui Tallinnas notar Gunnar Savisaare büroos vormistati tehing, millega Vitali Besstšastnov müüs osaluse osaühingus SimCity Poolas Gdanski linnas registreeritud ettevõttele VB Partners. Ostjat esindas Vladimir Babajev.
    SimCity osa müügihinnaks oli 480 000 eurot, millest 80 000 tuli maksta viie tööpäeva jooksu Besstšastnovi kontole Danske Eesti pangas. Ülejäänud 400 000 eurot jäi maksmiseks järgneva viie aasta jooksul.
    Äripäeva käsutuses on dokumendid, mille järgi sai osaühinguga SimCity ning tulundusühistuga Bitest seotud Vitali Besstšastnovist 2014. a jaanuaris Mossack Fonseca klient. Foto: ÄP fototoimetus
    Sama aasta septembris otsustas maksu- ja tolliamet (MTA) suurendada SimCity kütusemüügi tagatist miljonilt eurolt kolme ja poole miljonini. Kontrollmenetlustega tuli välja, et peaaegu kogu ettevõtte sisendkäibemaks oli olnud fiktiivne ning seeläbi vähendas SimCity oma kütuse müügilt tekkivat maksukohustust. Besstšastnovile kuulunud SimCity jättis MTA hinnangul novembrist 2012 kuni veebruarini 2013 arvestamata, deklareerimata ja riigile tasumata käibemaksu 376 129 eurot.
    Septembris võeti kontrolli alla ka juulikuu, kui toimus omanikuvahetus, ning võimaliku kahju suuruseks hinnati lisaks üle kolme miljoni euro. Nimelt sai MTA Läti maksuhaldurilt teada, et sealne ettevõte SIA Sollox ei deklareerinud kauba soetamist SimCitylt. Küll aga deklareeris SimCity Eestis 3,1 miljoni euro eest kauba müümist Läti firmale.
    SimCity soetas aktsiisilaost kütust null-protsendilise käibemaksu määraga ja kütust edasi müües oleks pidanud tasuma tehingult käibemaksu, kuid Eesti ja Läti firmade fiktiivsete ostuarvetega vähendati käibemaksukohustust miinimumini.
    Oktoobris vahetas SimCity uuesti omanikku ning järgmised pool aastat kuulus see Dmitry Stepanovile, et järgmisel kevadel minna uuesti tagasi Poola firma VB Partners nimele. 2014. aasta suvest on ettevõtte omanikuks Läti elanik Andis Veicens. SimCity maksuvõlg on praegu üle kolme miljoni euro.
    Bitesti võlapesa paljastati vihje peale
    Teine suur maksuvõlapesa tekkis Maardu järve juures Peterburi tee äärde jääva kütuste hulgimüügi ja hoiustamisega tegelenud tulundusühistu Bitest aktsiisilao tegevusest.
    MTA sai 2013. aasta kevadel vihje, et Bitesti juhtkond ning omanikud vahetati välja tankisti vastu. Veebruarini 2013 olid Bitesti juhatuses Gennadi Besstšastnov, Jevgeni Besstšastnov ja Veera Besstšastnova. Nende asemel juhatusse asunud Vitali Besstšastnov lahkus sealt aprillis ning tema koha võttis üle Sergei Prutskoi, kelle suhtes oli kahtlus, et ta on variisik.
    Kui Äripäev juunis 2013 Prutskoiga rääkis, tunnistas viimane, et proovis endise Bitesti töötajana kütuseäri ajada, kuid ei tulnud välja. Samal päeval, kui MTA plommis kütusemahutid, liikus Prutskoilt omandus edasi Isotech Expert OÜ-le. „Ma lihtsalt ei ole võimeline maksuametiga vaidlema,“ tunnistas Prutskoi toona.
    MTA kontrollimenetluse käigus selgus, et Bitest maksis veebruaris välja dividendid ning aprillis ja mais juhatuse endistele liikmetele osakute võõrandamised.
    Maikuu eest jättis Bitest aktsiisilaopidajana aga riigile maksmata kütuseaktsiisi üle 1,7 miljoni euro. Samal ajal kanti suur osa Bitesti pangakontole laekunud rahast Suurbritannias registreeritud Norden Impex LP Lätis asuvale pangakontole. Mai lõpus müüdi ka Bitesti terminali kinnistu Isotex Expert OÜ-le.
    Ostu-müügi lepingu järgi tuli uuel omanikul 420 000 eurost tasuda 48 000 eurot viie päeva jooksul lepingu sõlmimisest ning ülejäänud raha kolme päeva jooksul, kui pank on andnud oma tagasivõtmatu nõusoleku hüpoteegi kustutamiseks. Et hüpoteeki ei kustutatud, järeldas MTA, et kinnistu võõrandamise tegelik eesmärk oli muuta Bitest varatuks ning raskendada maksuvõla sundtäitmist. Äriühingul puudub registervara, tema vara moodustavad nõuded kolmandate isikute vastu, nentis MTA.
    Viimane majandusaasta aruanne on Bitestil aastast 2012 ning maksuvõlg küündib 1,3 miljoni euroni.
    Vitali Besstšastnovile kuulub praegu OÜ Team Monster (kuni selle aasta veebruarini kandis nime SunnyDay OÜ), millel majandustegevust ei ole. Samuti on ta juhatuse liige OÜs Rusimport, mille omanikuks on aprillist 2013 Briti Neitsisaartel registreeritud Berberis Group Ltd. Rusimportil 2014. aastal müügitulu ei olnud, küll märgitakse ettevõtte majandusaasta aruandes, et hakatakse leidma uusi kliente Euroopa Liidust ning uued kontaktid aitavad firmal areneda.
    Eesti mobiilinumbril vastanud Vitali Besstšastnov ütles, et ta ei ela Eestis ning Panama ettevõtet ta ei kasutanudki. Samuti ei ole ta enda kinnitusel mitte kuidagi seotud Eesti kütusefirmade maksuvõlgade tekkimisega.
    Vitali Besstšastnovile kirjutas Mossack Fonseca jaoks soovituskirja advokaat Asko Pohla advokaadibüroost Pohla & Hallmägi.Foto: ÄP fototoimetus
    "Siin suurt lugu ei ole"
    Järgneb intervjuu Vitali Besstšastnoviga:
    Leidsime Teie nime Panama advokaadibüroost Mossack Fonseca lekkinud dokumentidest ning nende järgi olete selle advokaadibüroo klient?
    Jah, mul oli seal ettevõte, aga selle ma likvideerisin juba tükk aega tagasi ära. Mul ei õnnestunud sellele firmale pangakontot avada ja ma ei kasutanud ettevõtet. Seetõttu siin suurt lugu ei ole.
    Eestis olite seotud ettevõtetega SimCity ja Bitest ning nendel on riigi ees maksuvõlad kokku ligi 4,5 miljoni eurot…
    (katkestab küsimuse) Teate, nendest ettevõtetest ma lahkusin enne, kui maksuvõlad tekkisid.
    Teie siis ei ole maksuvõlgade tekkimisega seotud?
    Ei, mitte kuidagi ei ole seotud. Tegelikult ma ei ela üldse Eestiski. Mul algab nüüd üks kohtumine ja ma pean kõne lõpetama.
    MTA tõhus võitlus käibemaksukahjuritega
    Maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna talitusejuhataja Laura Soome:
    Vitali Besstšastnoviga seotud äriühingud OÜ SimCity ja Bitest TÜ on hea näide, kuidas enne kütusefirmade tagatise süsteemi rakendumist tekitati kütusevaldkonnas tõsist käibemaksukahju.
    Kui tagatiste süsteem rakendati 2011. aastal, siis kütusega tegelevate ettevõtete arv vähenes poole võrra ning maksulaekumine kasvas hüppeliselt. Alates tagatise süsteemi rakendamisest on käibemaksu kahju vähenenud 9,77 miljonilt eurolt kuus 2010. aastal 2,28 miljonile eurole kuus 2015. aastal (2010. aastal oli käibemaksukahju kahju kokku 117 mln eurot, 2015. aastal hinnanguliselt 27 mln eurot).
    Enne tagatise süsteemi kasutusele võtmist deklareerisid kütusekäitlejad käibemaksu tasumise kohustust ca 6,5 mln eurot kuus, mis juba esimesel aastal peale süsteemi rakendamist kasvas 13,5 mln eurole kuus. 2011 juunist kuni 2016 veebruarini on keskmine käibemaksu tasumise kohustus kuus 14,5 mln eurot.
    SimCity ja Bitest tekitatud käibemaksukahju summat on õnnestunud läbi sissenõudmistoimingute täita 1,12 miljoni euro ulatuses. Äriühingute võlasumma on 19. aprilli seisuga veel 4,3 miljonit eurot, millele on kogunenud intressivõlga 2,9 miljonit eurot.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.