Puust ja punaseks: automaksu mõju firmade rahakotile

22. märts 2017, 07:15
Näide auto maksustamisest.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170322/NEWS/170329907/AR/0/automaks.jpg

Kui firma ostab järgmisel aastal pärast plaanitud maksumuudatusi uue auto, tuleb arvestada, et tasuda tuleb keskkonnalõiv ning erisoodustusmaks hakkab sõltuma sõiduki võimsusest.

Vaata allpool galeriid sellest, kui palju tüüpilised autod firmadele edaspidi maksma lähevad.

Ostuhetkel peavad värsked autoomanikud maksma ühekordse niinimetatud keskkonnalõivu. Seda tuleb tasuda sõiduki esmaregistreerimisel ja juba registreeritud autode puhul üks kord esimesel omanikuvahetusel pärast seaduse jõustumist, mis on plaanitud 2018. aastasse.

Alates 2015. aastast ehitatud sõidukitel hakkab riik tasumäära arvutama CO2 heitmete järgi, enne 2015. aastat valminud kasutatud autode puhul aga mootori võimsuse järgi.

Kui auto on ehitatud neli või vähem aastat tagasi, tuleb keskkonnalõivuks välja käia täismäär. Edasi hakkab aga rolli mängima summat üha väiksemaks muutev vanusekoefitsient. Kui auto iga on 11 aastat või rohkem, tuleb tasust välja käia vaid 20%.

Erisoodustusmaks võimsuse pealt

Kui varem oli erisoodustuse maksimaalne piirmäär 256 eurot kuus ning seda arvestati reaalse kasutuse järgi, siis nüüd muutub arvestus kilovatipõhiseks.

Lisaks kaob ära sõidupäevikute pidamise kohustus: autot nii era- kui tööasjus kasutavad firmad saavad kuulutada sõiduki segakasutuses olevaks.

Seejärel hakkab firma igakuiselt tasuma erisoodusmaksu määras, mis sõltub auto võimsusest, kusjuures viis aastat või enam vanade autode taks on 25% väiksem. Võimsuse valis riik maksu aluseks seetõttu, et rahandusministeeriumi hinnangul kajastab see hästi auto väärtust.

Ministeeriumi hinnangul muutub tööandja sõiduautodest valdava enamuse ehk ligi 70% jaoks kuumäär senisest soodsamaks, mõnel juhul isegi rohkem kui 60% võrra.

Nii keskkonnalõiv kui erisoodustusmaksu muudatused on alles plaanimisel ning veel pole koostatud isegi vastavat eelnõud. Seetõttu võib maksude loogika või määr veel muutuda.

Mõju rahakotile

Allpool galeriis on toodud on kolm näidet uute ja kolm vanade sõiduautode kogukulu kohta koos võimaliku liisingumakse ning maksumuudatuste mõjuga.

Arvutuste puhul on arvesse võetud, et firma ostab 2018. aastal pärast uue korra jõustumist auto ning annab selle segakasutusse ehk sõidukit kasutatakse nii era- kui ka töösõitudeks.

Uued autod ostab firma liisinguga ning ostuhinnad on koos käibemaksuga. Kasutatud autod ostab ettevõte eraisikult kohe välja ning käibemaksu hind ei kajasta.

Uued autod on võetud 48 kuuks kapitalirendile fikseeritud intressimääraga 2,5%, euribor on loetud võrdseks nulliga. Liisingu sissemakse on 10% ostuhinnast. Kuna uued autod on võetud segakasutusse, saab firma tagasi ka poole igakuise liisingumakse eest tasutud käibemaksust.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    22. March 2017, 07:29
    Otsi:

    Ava täpsem otsing