Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu hangetele ennustatakse elajalikku konkurentsi

    Rail Baltic tähendab pika rea hangete korraldamist. Millal avanevad projekteerimis- ja ehitushanked, uuris Äripäeva teemaveeb ehitusuudised.ee.

    Rail Baltic Estonia juht Indrek Orav räägib hiigelprojekti hetkeseisust, tasuvusuuringutest ja arendusplaanidest 24. oktoobril toimuval Taristuehituse konverentsil.

    Pane ennast kirja siin.

    Rail Baltic Estonia OÜ juht Indrek Orav ütles teemaveebis ehitusuudised.ee, et Eestis läheb Rail Balticu projektidest esimesena projekteerimisse Ülemiste reisiterminal. See toimub kas sel aastal või uue aasta alguses. Esimesed ehitushanked avanevad tema sõnul aga suure tõenäosusega 2019. aastal, suurem osa ehitushangetest jäävad isegi 2020. aastatesse.
    Käivituvad projekteerimis- ja ehitushanked jagatakse kolmeks: tööd, mille hanked korraldab ja mille eest hakkab vastutama loodud kolme riiki hõlmav ühisettevõte RB Rail AS, tööd, mida korraldatakse ühiselt, ja tööd, mille eest vastutavad riigid eraldi.
    Rahvusvahelisest konkurentsist pole pääsu

    Näiteks raudteerööbaste peatöövõtu puhul on nõuded kindlasti karmid – peab olema ka raudtee ehituskogemus ega piisa üldehituskogemusest.

    Indrek Orav
    Ühisettevõtte vastutada jäävad kogu raudtee tehniline projekteerimine, ehitusprojekti koostamine ja selleks vajalikud tehnilised uuringud. Iga riigi enda korraldada jäävad hanked, mis puudutavad kohtobjektide-, kauba- ja reisijateterminalide, infrastruktuuri ja veeremi hooldusdepoo projekteerimist ning, mis ehitajatele kõige olulisem, ka kõikide objektide ehitust.
    Mingi osa hankeid tehakse kombineeritult riikide ja ühisettevõtte vahel. Selliselt oleks mõistlik tema sõnul hankida raudtee spetsiifilist tehnoloogiat, nagu side-, liiklusjuhtimissüsteem ja elektrikontaktvõrk. Siia kuuluvad ka materjalid, mille ostmisega võiks koos saavutada majanduslikult mastaabikokkuhoiu, selgitas Orav.
    Orav tunnistab, et peaaegu kõikide hangete puhul saab konkurents ilmselt suur olema. “Kui täidetakse kvalifikatsiooninõudeid, ei saa päritolu mõttes ühelegi pakkumuse tegijale kätt ette panna ja võib arvata, et näiteks Läti ja Leedu ehitajaid hakkab palju osalema ka Eesti hangetel.”
    Millised need kvalifitseerimisnõuded on? “Näiteks raudteerööbaste peatöövõtu puhul on need kindlasti karmid – praegused Tehnilise Järelevalve Ameti nõuded on, et selleks peab olema ka raudtee ehituskogemus ega piisa üldehituskogemusest.” Kas see ka Rail Balticu puhul nii jääb, seda samas Orav ei kinnita.
    Millised seadused kehtivad?
    Küll aga on kokku lepitud selles, et hanked toimuvad just selle riigi seaduste järgi, kus need läbi viiakse. Kui aga hanke viib läbi ühisettevõte, tehakse see Läti seaduste põhjal. “Samas, Euroopa hankedirektiivi viiakse praegu riikide seadustesse sisse ning selles mõttes on põhimõtted riikides väga sarnased. Ka hanke tehnilised kirjeldused, kui hange ületab rahvusvahelise piirmäära, on ka Läti registris esitatud ingliskeelsena, et ka Eesti ettevõtted saaksid neid lugeda,” hajutab Orav hirme, et Eesti ettevõtjale võivad ühishanked püüdmatuks jääda. Kõik suuremad hanked lähevad üles ka üleeuroopalisse hankeportaali.
    Keskmist hangete suurust ja seda, mitmeks hankeks Eestis ehitus jaotatakse, ei oska Orav veel öelda, ent palvele anda laiades piirides ülevaade, märgib ta, et väiksemad hanked üksikute objektide osas võivad alata mõnest miljonist, suuremad võivad ulatuda paarisaja miljoni euroni. “Need jagunevad ajaliselt aastate 2019–2025 vahele. Püüame olla ratsionaalsed ja töid jagada. Peame arvestama sellega, et enamik taristuehitusfirmasid on hõivatud teiste suurte objektide, näiteks Kose-Mäo vahelise maantee ehitusega.”
    Loe teemaveebist ehitusuudised.ee, kui täpselt on trass paika pandud ja kuidas valmistutakse tõenäolisteks hankevaidlusteks. 
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Läks lahti: Rootsi tõi intressi allapoole ja lubab lisa
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.