Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti 100% elektromobiilseks

    Tallinna Tehnikaülikooli nooremteadur Taavi Simson (Eesti Vabaerakond).Foto: Erakogu

    Eesti teedel ringi sõitvad elektriautod on ennast meie oludes tõestanud ning siit edasi astudes võiks kaaluda Eestis 100% elektriautodele üleminekut, leiab Tallinna Tehnikaülikooli nooremteadur Taavi Simson (Eesti Vabaerakond).

    Kui Eestisse jõudsid esimesed Mitsubishi elektriautod, võis mõneltki poolt kuulda kirumist, et need “kärud” ei kõlba kuhugi ning saastekvoodid oleks võinud millegi parema vastu vahetada. Täna sõidavad sotsiaaltöötajad nende autodega ilma muredeta. Lisaks pooletuhandele Mitsubishile veereb Eesti teedel enamgi veel elektrilisi Nissan Leaf´e. Seetõttu võiks minna elektriautodega sammu edasi ja kaaluda Eestis 100% elektriautodele üleminekut.
    Täies mahus elektri jõul liikuva sõidukipargi üheks peamiseks plussiks on energeetiline sõltumatus välistest kütusetarnetest. Elektriautodele vajaliku elektri on Eesti võimeline ise tootma. See annab kindluse, et mis ka ei juhtuks kaubandussuhetes teiste riikidega, elu Eestis seisma ei jää, vähemasti mitte ratastel liikumise osas.
    Teiseks on majanduslik kasu. Eesti on hädas sellega, et import ületab eksporti, mis omakorda pärsib majanduse arengut. Kuna Eesti ise mootorikütuseid ei tooda, siis tugevat rolli negatiivses väliskaubandusbilansis mängib kütuste import. Kui nüüd seesama hulk sõidukeid panna liikuma elektri jõul, siis väheneb vajadus kütuste sisseveo järele drastiliselt ning on suur lootus, et eksport hakkab lõpuks ometi ületama importi.
    Kolmandaks ja mitte vähem tähtsaks faktoriks on innovatsioon ja pioneeri rollis olemine. Täielikult elektritranspordile üleminek nõuab täiendavaid investeeringuid infrastruktuuri, mitmetele probleemidele lahenduse leidmist ning inimeste mõttemallide muutumist. See kõik pole lihtne, kuid võimaldab meil olla teenäitaja teistele riikidele, kellega saame oma know-how`d jagada. Teadmiste jagamine on aga tänapäevases teadmistepõhises ühiskonnas üsnagi tulus ettevõtmine. Probleemidele lahenduste leidmisega kaasneb uute ettevõtete loomine, mis loob juurde töökohti ning toob riiki tulu, kuna selliste ettevõtete toodetel või teenustel on tugev ekspordipotentsiaal.
    Kuidas aga praegu edasi liikuda, et saada 100% elektromobiilseks riigiks? On selge, et sarnaseid tehinguid, nagu oli Eestil Mitsubishiga, vaevalt enam meile sülle kukub. Siinkohal peab veduri rollis olema valitsus, kes peab elektriautode soetamise muutma inimestele atraktiivseks. Võrreldes sama suure sisepõlemismootoriga autoga peaks elektriauto olema samas hinnas või isegi soodsam. Et seda saavutada, võib kaaluda elektriautodele ostutoetuse taastamist, nii nagu see oli ELMO programmi raames. Samuti võib kaaluda elektriautode käibemaksust vabastamist.
    Täiendada on tarvis ka infrastruktuuri. Kiirlaadijate võrk peab muutuma tihedamaks, samuti peaks kiirlaadijaid olema igas asupaigas vähemalt kaks. Seejuures on tähtis silmas pidada, et investeeringud infrastruktuuri peavad tulema enne. Kõigepealt peavad kasutajad nägema, et neil on võimalik elektriautoga muretult liikuda, alles siis on nad nõus selle soetama.
    Kuigi praeguse nafta hinna tõttu võib motivatsioon elektrijõulise sõidukipargi suunas liikuda tunduda väike, ei maksa unustada, et madalad kütusehinnad ei püsi igavesti. Samuti tuleb arvestada järjest karmimaks muutuvate keskkonnareeglitega, mis tähendab seda, et kui Eesti ei tee suuri muutusi oma transpordi- ja energeetikasektoris, siis võime jõuda olukorda, kus saastekvootide müümise asemel tuleb neid osta. Arvatavasti ei taha keegi sellisse olukorda jõuda, seega tuleks muutustega alustada juba praegu.
    Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, Saku Õlletehase, Mootor Grupi, EMT ja Elioni ning Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.