Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu tasuvusuuring ei ole pühakiri

    Karli Lambot.Foto: Eiko Kink

    Suurte projektide tasuvusuuringud on kindlasti vajalikud, kuid neisse ei tohiks suhtuda kriitikavabalt ning alaväärsustundega, kirjutab ACE Logisticsi nõukogu esimees Karli Lambot.

    Oleme ise tugevasti kritiseerinud Rail Balticu viimast tasuvusanalüüsi, milles on meie hinnangul sisendandmetega manipuleeritud ja loobutud tasuvusanalüüside ühest peamisest nõudest – alternatiivprojektide võrdlemisest. Euroopas tehtud tasuvusuuringutel on aga teisigi, üldisemaid probleeme.
    Euroopa Liidus otsustatakse alates 2000. aastast liikmesriikide suuremad investeeringutoetused projektide tasuvusanalüüside (Cost-Benefit-Analyse, CBA) tulemuste põhjal. See väga mõistlik praktika on võetud üle USA-st, kuid Euroopas on tasuvusanalüüside kvaliteet küllalt lühikese kasutusaja jooksul pälvinud üksjagu kriitikat.
    Kvaliteetselt tehtud tasuvusanalüüs on vaieldamatult hea instrument hindamaks, kas projekti tulud on kuludest piisaval määral suuremad. Siit saab aga alguse ka üks suuremaid probleeme. Nimelt ei pöörata tasuvusanalüüsides üldjuhul mingit tähelepanu majandusliku ebavõrdsuse vähendamisele. Lihtsustamiseks paneme majandusliku ja regionaalse ebavõrdsuse vahele võrdusmärgi. Näiteks ei ole meie oludes isegi väga hästi tehtud tasuvusanalüüsi jaoks vahet, kuidas projekti tulude pool jaotub – kas tulud kuuluvad tallinlastele või mittetallinlastele.
    Tellijale sobiv tulemus
    Teine, just Euroopa Liidule iseloomulik tasuvusuuringute metoodika fundamentaalne probleem on selles, projektide raha kulutatamise mõistlikkust ei hinda ükski sõltumatu osapool. Tšehhi teadlane Eliška Vejchodska on analüüsinud, et kuna tasuvusuuringuid tellivad reeglina projektide läbiviijad ise, siis tekib tellija ja uuringu teostaja vahel tavaline kliendisuhe. Tellija on huvitatud niisugusest tulemusest, mis õigustab projekti ja mille abil saab Euroopa Komisjonist toetusraha küsida. Töö tegija huvides on omakorda vajalike tulemustega tasuvusuuring lõpuks lauale panna, sest siis on klient rahul ja töö eest saadav tasu suurim.
    Töö teostajal on erinevaid võimalusi soovitud tulemuseni jõudmiseks. Tavapärane on tuleviku tulude ja kulude suuruse subjektiivne määratlemine ning valiku tegemine, millised kulud ja tulud on olulised ja millised vähemolulised.
    Näiteks meie kohalikul Rail Balticul puuduvad tasuvusanalüüsi kohaselt seetõttu igasugused ehitus- ja käitusaegsed keskkonnakulud, sest sobiva lõpptulemuse saamise nimel otsustas uuringu läbiviija EY, et niisugused kulud ei ole lihtsalt olulised. Kokkuvõtteks leiab Vejchodsk?, et praeguste tasuvusuuringute praktika tõttu võetakse Euroopa Liidus liiga sagedasti ette kahjulikke taristuprojekte.
    Raha poliitvankri ette
    Analüütik Dalibor Rohac läheb selle aasta 10. augusti Financial Timesis avaldatud artiklis veel kaugemale. Rohac leiab, et eeskätt Kesk- ja Ida-Euroopas on levinud praktika, mille kohaselt poliitikud kasutavad nii riigieelarvelisi kui ka Euroopa Liidu toetusi liiga tihti selleks, et mobiliseerida valijaskonda tegema valimispäeval “õigeid” valikuid. Mida siis selle vältimiseks teha? Vastus on suuresti Junckeri plaanis, mille praegune Euroopa Komisjoni juht pakkus välja 2014. aastal.
    Junckeri plaani kohaselt tuleb Euroopa Liidu osade toetuste jagamine allutada sõltumatule järelevalvele, mida peaks teostama Euroopa Investeerimispank. Panga ülesanne on hinnata toetust soovivaid projekte, nende tasuvusuuringid ja hiljem teostada järelevalvet raha kasutamise mõistlikkuse üle.
    Rohac leiab, et poolel teel ei tohi pidama jääda ning sõltumatu järelevalve alla tuleb saada ka ka kõik ülejäänud toetused. Uskumatul kombel seni erapooletu järelevalve praktika Euroopa Liidus puudus ja tulemuseks on rida üledimensioneeritud ja majanduslikult ebamõistlikke kiirteid ja raudteid.
    Vanaviisi edasi ei saa
    Rohac ütleb oma artikli lõpetuseks, et taristuinvesteeringute üle järelevalve sisse seadmine ei kaota automaatselt Ida- ja Kesk-Euroopa poliitikute populistlikke ja majanduslikult ebamõistlikke otsuseid, kuid praegune teguviis on halvim, millega Euroopa Komisjon saab jätkata.Samal teemal, seniste investeeringute ebaefektiivsuse riskist rääkis septembrikuisel Eesti visiidil ka Euroopa Kontrollikoja president Klaus-Heiner Lehne. Lehne kinnitas, et kui varem jälgis Kontrollikoda üksnes toetuste kasutamise seaduspärasust, siis nüüd jälgivad nad ka investeeringute otstarbekust. Ta tõi näiteid lennujaamadest ja sadamatest, mille investeeringutoetused on katkestatud.
    Retooriliselt võib muidugi küsida, miks peaks korralik eurobürokraat loobuma miljardiliste rahavoogude suunamisest, kui vastutus on nii meeldivalt hägune.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.