Raivo Sormunen • 4 jaanuar 2013

Tallinna diil: 23 eurot annab, 93 võtab

1. jaanuarist Tallinna elanikele käivitunud tasuta ühistranspordisüsteem aitab linna eelarvesse tuua aastas tõenäoliselt juurde miljoneid eurosid tulumaksu.

Linna häälekandja Raepress hõiskas, et Tallinna elanike arv tõusis neljapäeval üle 420 000. Alates möödunud aasta algusest on pealinlaste arv kasvanud rahvastikuregistri andmeil ligi 4000 inimese võrra, mis on riigi elanikkonna üleüldist langust arvestades  väga hea näitaja - eelmisel aastal vähenes rahvastikuregistri andmeil Eesti elanike arv 5700 elaniku võrra.

Kui palju on linlaste arv kasvanud „tänu“ tasuta ühistranspordisüsteemile, on raske hinnata, kuid arvestades, kuivõrd on linna kodanikuks registreerimine intensiivistunud möödunud aasta viimastel kuudel ja aasta esimestel päevadel, võib oletada, et pooled linnaelanikeks hakanud on teinud seda tasuta ühistranspordi pärast. Ka mul on tutvuskonnas uusi „linlasi“, seda just tasuta transporditeenuse pärast.

Kuna tallinlaseks on kõige kasulikum hakata ühistranspordiga liiklejal, kes kasutab täispiletit, võib arvata, et enamik uusi pealinlasi on maksumaksjad. Keskmiselt ligi 1000eurose brutopalgaga tallinlane on aga linnale päris ahvatlev saak, kuna tema pealt läheb kohaliku omavalitsuse eelarvesse 93 eurot tulumaksu. Arvestades, et vastu pakutakse 23eurose kuukaardi asemel tasuta sõitu, on see linna jaoks väga hea diil.

Seega aitaks näiteks 2000 linna „kolinud“ maksumaksjat Tallinna linna eelarvele juurde umbes 2,0-2,5 miljonit eurot. Arvestades inimeste loomust jätta paljud asjad viimasele minutile, võib arvata, et tallinlaseks registreerunute arv jätkab esimestel kuudel veel kiiret kasvu ning täiendav tulumaksusumma tuleb veelgi suurem.

Arvestades, et üleminek tasuta ühistranspordile läheb Tallinnale hinnanguliselt maksma 12 miljonit eurot aastas, on osa kuludest juba potentsiaalse täiendava maksutulu arvel kaetud.

Hetkel kuum