13. september 2013 kell 10:17

Reform ja Keskerakond Olli Rehni selja taha?

Üksi asi, mis on tuleval aastal teisiti, kui toimuvad Euroopa Parlamendi valimised, on see, et parlamendifraktsioonid tulevad kõik välja oma kandidaadiga Euroopa Komisjoni juhi kohale ning üks potentsiaalne kandidaat on Olli Rehn, kes on sel nädalal jälle Eestit väisamas.

Vähemalt Soome meediale on praegune rahandusvolinik vihjanud, et mõlgutab vaikselt mõtet pürgida Euroopa Parlamendi Euroopa Demokraatide ja Liberaalide Liidu fraktsiooni (ALDE) esinumbriks.

See on fraktsioon, kuhu Eesti poolt vaadates eurokurioosumina kuuluvad nii Keskerakond kui ka Reformierakond. Siit tekib küsimus - kui parlamendifraktsioonid tulevad välja oma kandidaatidega Euroopa Komisjoni juhi kohale (kes seekord ei selgu liikmesriikide omavahelises lehmakauplemises), kas saab neil siis olema ka üleeuroopaline valimisprogramm, mis Keskerakonna ja Reformierakonna europarlamendi kandidaadid Eestis õlg õla kõrval kampaaniatuurile toovad?

Ühisprogrammi loota on ilmselt .......... liialdus, leidis Euroopa Parlamendi esindaja Eestis lõpuks sõna, millega minu küsimusele vastata. Seda enam, et praegu pole partei esinumber veel paigas. Kui selleks saab keegi väga häälekalt föderaalset Euroopat "jutlustav" kandidaat, võib üksmeele leidmine selles küsimuses keeruliseks minna. Ning ka ALDE esinumbri saamine Euroopa Komisjoni esimeheks on praegu pelgalt mõttemäng, ent kompromisskandidaadina siiski mitte välistatud. Ehk niisiis - Reformierakond ja Keskerakond ühises kampaanias?

Oma kandidaadid komisjoni juhi kohale on järgmistel Euroopa Parlamendi valimistel uuendus, niisamuti kui ka komisjoni juhikandidaatide teledebatt, mis võtab šnitti USA presidendidebattidest. (Jääb loota, et rahvusringhääling leiab võimaluse selle ka Eestis üle kanda.) Ent parlamendifraktsioonide Euroopa-ülese kampaania vähene tõenäosus näitab, et tehtud on justkui pool rehkendust. Ning kummastaval kombel ei ole parlamendi peamiste kampaaniateemade seas Euroopa tuleviku teemat - on majandus, raha, töökohad, on Euroopa Liit maailmas ja elu kvaliteet.

Euroopa-ülest kampaaniat plaanib samas Euroopa Parlament ise kui institutsioon, ent seal tundub rehkendus teistpidi poolik. Selle asemel, et valima kutsuvalt plakatilt vaataks vastu tuttav mees, peos hark, taamal traktor ja juures silt - ära tõin! - on Eestis kohapeal valdavalt vaid kuskil mujal valminud kampaaniamaterjalide tõlkimise vaev. Kokku on kampaaniakuludeks ette nähtud 16 miljonit eurot. Seda raha hakkab kasutama valimiskampaania hanke võitnud firma Ogilvy, millele on oma nime andnud legendaarne reklaamiguru David Ogilvy. Üks tema postulaate oli muu hulgas see, et kui tahad inimesi veenda midagi ostma, siis kõneta neid nende enda keeles. Siin ka laiemas ja ülekantud tähenduses.

Euroopa Parlament läheb valimistele loosungi all "This time is different!", seekord on asjad teisiti. Mõnes mõttes kindlasti on - parlamendil on Euroopa Liidu seadusloomes järjest suurem kaasarääkimise roll. On oma kandidaadid Euroopa Komisjoni juhi kohale. Ja avatud nimekirjad on tagasi - pardid europarlamenti ei saa. Loosung kipub aga kehva endena assotsieeruma Kenneth Rogoffi ja Carmen Reinharti samanimeline bestselleriga "This time is different", mille võib kokku võtta teise tuntud tsitaadiga - tahtsime parimat, kuid läks nagu alati. Raamat oli pikka aega ka omamoodi "säästukuuri piibliks", mida armastas tsiteerida teiste seas Olli Rehn, kuni lähem analüüs selle mitmeid alusväiteid kõigutas. Kas selline loosung just häältemagnet on, jääb näha.

Valimised Euroopa Parlamenti toimuvad tuleval aastal 25. mail. Eestil on 751 liikmega parlamendis kuus kohta.

Autor: Sirje Rank, Sirje Rank

Hetkel kuum