Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jagame Eesti pooleks referendumiga

    Ainult asukohta silmas pidades võiks Rail Balticu raudteetrass kulgeda küllap kõige valutumalt piki riigipiiri. Ei läheks otseselt kellegi koduõuest läbi ning oleks oma tihedate traat­aedadega piirivalvuritele abiks.

    Tegelikkuses hakkab Rail Baltic Eestit kahte lehte jagama kusagil Tallinnast lõunasse liikuval suunal. Kus täpsemalt, selle üle otsustamiseks võiks toimetuse hinnangul korraldada referendumi, et oma seisukoha saaksid öelda kõik soovijad.
    Toetajaid jagub igale ideele. Valitsus on oma eelvaliku teinud ja pakkunud välja Rail Balticu kolm võimalikku trassivarianti. Kas siis “rohelisemate” häälte püüdmiseks või mitte, aga keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse eestvedamisel on valikust välja jäänud Nabala kaitseala läbinud variant. Viimast peab aga parimaks lahenduseks näiteks omanike keskliit. Toetajaid on nendegi ideel kindlasti piisavalt, et seegi variant rahvahääletusel (uuesti) nimekirja lisada.
    Rahvahääletus ei pruugi olla valitsusele lõpliku otsuse tegemiseks siduv. Küll aga ­aitaks see välja selgitada inimeste arvamuse. Vähemasti nende, kes peavad teemat piisavalt oluliseks. Kuni vox populi pole kõlanud, saab paraku iga osapool rõhuda oma argumentide suurele toetusele. Numbreid väidete ümberlükkamiseks ju pole.
    Referendum keskendab ühiskonnas üsna hajali olevat arutelu. See paneb osapooli tugevamalt argumenteerima, ennast veelgi kuuldavamaks tegema.Kui valitsus soovib lõpuks ikkagi otsustada vastupidiselt rahva arvamusele, tuleb tal veel topelt tugevalt oma otsuse tagamaid selgitada. See referendum ei peaks ühtlasi jääma ühekordseks, vaid panema Eestiski alguse rahvaküsitluste tavale, nagu on tihtipeale ses kontekstis eeskujuks toodud Šveitsi. Oleks aeg meilgi need järele proovida.
    Kuigi selleks sobilikke teemasid on kerkinud varemgi, on otsustajaid võib-olla tagasi hoidnud Tallinna linnavalitsuse korraldatud ja suuresti suunava sõnastusega küsitluskampaaniad.
    Tõenäoliselt osalusprotsent kuigi suur ei oleks. Seda ei saa aga enne teada, kui asi on järele proovitud. Üsna lihtne on ennustada, et Rail Balticu puhul langeb hääletamisaktiivsus lõviosas piirkonnale, mida trass plaani järgi läbib.
    Samas ei ole kindlasti tegu n-ö kohaliku, vaid üleriigilise teemaga. Vaid kohaliku küsitluse puhul jääks kuulamata paljude arvamus, kellel võib koha või teemaga olla tihe side. Pealegi võib järgmine rahvaküsitlus puudutada juba mõnda teist piirkonda.Rahvaküsitluste sisseseadmine suurendaks oluliselt osalusdemokraatiat, mille vähesuse üle ühiskonnas on kurdetud. Tegelikult järele katsudes saame teada, kui palju kaasamist napib ning kui palju inimesi avaldaks võimaluse korral meelsasti oma seisukohta.
    Mitu valimist korraga. Tähtis on, et rahvaküsitluste korraldamine ei muutuks koormaks ega kulukaks. Otstarbekas on neid edaspidi ühitada näiteks mõne teise valimisega, lüüa mitu kärbest ühe hoobiga. Või siis korraldada tervikuna veebipõhiselt, kas siis ID-kaardi või internetipanga vahendusel.
    Samuti ei ole vaja igas küsimuses rahva arvamist küsida või teha sellest iganädalast ettevõtmist. Aga ühiskonna hoiakutest loeb talu­pojamõistus kindlasti välja need teemad, mille puhul seda võiks teatud sagedusega kasutada – näiteks kord aastas ja kuni kolm küsimust korraga.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.