Rainer Saad • 26. august 2015 kell 13:45

Luksusfirmad sõitsid vastu Hiina müüri

Prada on üks luksusbrände, mis on jõudsalt Hiinasse arenenud.   Foto: EPA

Hiina jüaani devalveerimise tõttu seisavad Lääne luksusbrändid silmitsi keerulise olukorraga, kuna üha rohkem hiinlasi loobub kerkivate hindade pärast luksuskaupade ostmisest.

Hiina devalveeris jüaani 12.-14. augustil teiste valuutade vastu umbes 3 protsenti.

Hiina otsus jüaani devalveerida on raputanud börse kogu maailmas, kuna investorid kardavad, et maailma suuruselt teine majandus on tegelikult suures hädas. Hiina valitsusjuhid on seevastu kinnitanud, et jüaani nõrgenemisel puudub majanduslik alus.

Hiina pärast muretses ka päris rahaga tegutsev välja mõeldud tegelane investor Toomas, kes müüs ära kõik Burberry ja ABB aktsiad. Burberryt seetõttu, et see on Hiinaga seotud luksusfirma, ABB seetõttu, et ettevõte sõltub maailmamajanduse käekäigust.

Maailma suurimad luksusbrändid, kelle hulka kuuluvad sellised nimed nagu Prada, BMW, Burberry ja Tiffany & Co. on juba aastaid pidanud Hiinat enda suurimaks kasvuturuks, kuna see on aidanud neil korvata aeglasemat kasvu Euroopas ja Ameerika Ühendriikides. Hiina otsus jüaan sel kuul devalveerida muudab välismaised kaubad hiinlastele üha kallimaks ning nõudlus nende järele väheneb. Luksustootjad on sõitnud vastu Hiina müüri, mida näitavad ka nende aktsiahinnad, mis on pärast devalveerimist võtnud järsu suuna alla.

Peale jüaani devalveerimise on luksusturgu juba mõnda aega kimbutanud Hiina majanduse nõrgenemine. Näiteks eelmisel aastal langes Hiina luksusturg 1%, 115 miljardi jüaanini ehk umbes 15,5 miljardi euroni, selgub Bain & Company koostatud uuringust. Kuigi miljonäride arv on Hiinas nelja aastaga kahekordistunud, on luksuskaupade languse tinginud asjaolu, et Hiina valitsus võttis 2012. aastal vastu seaduse, millega keelati avaliku sektori töötajatel riigi raha eest luksusesemete ostmine. Hiina pööras niimoodi tähelepanu valitsusametnike korruptsioonijuhtumitele.

Jüaani devalveerimine on mõjunud negatiivselt paljudele Euroopa tippluksusbrändidele. Hermes International, Porsche, Christian Dior ja Burberry aktsiad on pärast devalveerimist võtnud suuna alla. Samal ajal seistakse silmitsi ka ebasoodsate valuutakurssidega mitmes teises maailma piirkonnas.

Halvem võib olla alles eesBoris Schlossberg, BK Asset Managementi tegevjuht

Ma arvan, et sellega algab tsükliline langus Hiina nõudluses, kuna nad peavad korrigeerima tasakaalutust enda majanduses ning jüaani devalveerimine oli üks selline samm. Vaeva jätkub tõenäoliselt kauemaks kui ainult mõneks kuuks. Hiina käitub väga aktiivselt, sest nad ei oodanud, et majandus aeglustub nii palju.

Turg arvab, et Föderaalreserv ei tõsta intressimäärasid septembris ja seetõttu on ka euro praegu tugevnenud vaatamata volatiilsusele maailma börsidel. Hiina on maailma suuruselt teine majandus ja nad on maailmale olulised. Kui Hiina majandus peaks hakkama kokku tõmbuma, siis ma kasutaks võrdluseks Jupiteri näidet ehk neil on suur gravitatsiooniline tõmme mitte ainult kõikidele Aasia majandustele, vaid ka kogu maailmamajandusele. Föderaalreservil on keeruline õigustada enda intressitõstmise poliitikat, kui maailmamajandus peaks hakkama nõrgenema. Seetõttu on praegustes tingimustes väga keeruline öelda, kas Föderaalreserv hakkab enda rahapoliitikat pingutama.

Praegu on kindlasti hilja müüa neid aktsiaid, mis on Hiinaga seotud, kuid tõenäoliselt tuleb veel rohkem raskusi. AppleBMW ja teised Saksa autotootjad on praegu kindlasti väga keerulises olukorras ja nende kannatused jätkuvad.

Hinnad hiinlastele tõusevad

Uuringufirma Euromonitor International luksuskaupade turu ekspert Fflur Roberts ütles CNBC-le, et devalveerimise tõttu võivad Hiinas maksta luksuskaubad poole rohkem kui mujal maailmas. „Mõnel juhul on luksuskaupade hinnad Hiinas 50 protsenti kõrgemad kui Lääne-Euroopas,“ ütles ta. „See on toonud kaasa selle, et üha rohkem on hiinlased hakanud ostma luksuskaupu Euroopast ning müüma neid Hiinas alla jaehindade.“

See on loonud Hiinas omaette turu, mis samuti moonutab luksuskaupade müüki. „Mõned asjaga seotud inimesed usuvad, et paralleelturul müüakse kuni 40 protsenti Hiina luksuskaupadest,“ lisas Roberts. „Paralleelturg kasvab ja see on sundinud luksusbrände astuma äärmuslikke samme, näiteks tõstma hindu mujal ja langetama neid Hiinas. Kuid uus probleem Hiina valuuta pärast on muutnud need sammud rahvusvahelistele luksusbrändidele keeruliseks.“

Kõik ei kurda

Jüaani devalveerimisele ja korruptsioonivastastele seadustele vaatamata jäävad paljud luksusfirmad Hiina väljavaadete puhul optimistlikuks. Näiteks kallite alkohoolsete jookide tootja Campari ja Itaalia märkmike tootja Moleskine on seda meelt, et suudavad Hiinas enda turuosa kasvatada.

Ehete tootja Pandora Groupi tegevjuht Anders Colding Friis ütles 12. augustil ehk päeval, mil käis Hiina valuuta devalveerimine, et on rahul Aasia turu olukorraga ning näeb Pandorale Hiinas edasist kasvu. „Me näeme Pandorale Hiinas head vastuvõttu ja jätkame enda senist strateegiat. 2015. aasta lõpuks avame Hiinas veel vähemalt 20 poodi,“ ütles Friis.

 

 

Hetkel kuum