Sirje Rank • 28. september 2015 kell 7:45

Tesla juht näeb Volkswageni kriisist väljapääsu

Tesla Motors tegevjuht Elon Musk  Foto: Scanpix/Reuters

Tesla loojal Elon Muskil on olemas nägemus, kuidas tema tehnoloogiapettusega kriitikatormi sattunud Volkswageni juhina toimiks.

„Kui mina Volkswageni uus juht oleksin, oleks loogiline panustada kõige täiega puhastele sõidukitele. See oleks viis usalduse tagasivõitmiseks,“ tsiteeris Muski Rootsi majandusleht Dagens Industri, mille ajakirjanik oli kohal, kui Tesla läinud nädalal Hollandis tehase avas. Tehas asub Tilburgis ja selle võimsuseks on 450 autot nädalas. Kui üks vahetus lisada, siis 1000.

Elon Muski hinnangul on süsinikdioksiidi heitmete vähendamise tehnoloogiaga jõutud piirini, kust palju kaugemale pole füüsiliselt võimalik enam edasi minna. Nii läksidki Volkswageni insenerid suure surve all pettuse teed. Ta usub, et „dieselgate“ ehk Volkswageni ümber puhkenud skandaal kiirendab elektriautode turule tulekut. „Ma usun, et kogu tööstus panustab lõpuks elektriautodele, hoolimata sellest, kas Tesla on olemas või mitte,“ ütles Musk.

Frankfurdi autonäitusel oli Volkswageni grupil väljas kaks elektriautot Audilt ja Porschelt, mis mõlemad sihivad praegusi Tesla kliente.

Üritades prognoosida, kui suur võiks olla elektriautode osakaal 2020. aastaks, ütles Musk, et see võiks olla paar protsenti kõigist toodetavatest autodest. Praegu on maailmas kaks miljardit sõidu- ja veoautot ning aastane tootmisvõimsus on ca 100 miljonit sõidukit. Nii võiks loota, et 2020. aastal toodetakse elektriautosid vähemalt mõned miljonid. Tesla siht on suurendada oma tootmine 2020. aastaks 500 000 autole.

Küsimusele, kas elektriautode toetamist tuleks suurendada, vastas Musk, et midagi tuleks kindlasti teha, et korvata bensiini ja diisliga sõitvate autode varjatud toetused. Muski väide on, et nende autode heitmete puhul pole arvesse võetud kogu nende hinda, mis on oluliselt suurem.

„Inimesed elavad vales arusaamises, et elektriautod saavad toetusi ja teised mitte. See ei ole nii,“ ütles ta. „Kõik bensiiniautod saavad toetust tänu sellele, et nad ei maksa süsinikdioksiidi eest õiget hinda.“

Hinnakorrektsioon tuleks tema sõnul teha ka elektrijaamades, et ei saaks öelda, et elektriautole üleminek nihutab heitmeprobleemi lihtsalt elektrijaamade tasandile.

Musk õigustab toetusi sellega, et elektriautode tootjal tuleb tehnoloogia arendamisel läbida mitu etappi. 2006. a pandi paika kolmeastmeline plaan – esmalt kallis auto piiratud koguses. See oli Roadster. Siis keskmises hinnaklassis auto – Model S – keskmistes mahtudes. Kolmas etapp on masstootmises auto madala hinnaga – Model 3 – mis tuleb turule arvatavasti 2017. aastal.

Muski sõnul rahastavad rikkad inimesed, kes praegu enesele Tesla ostavad, masstootmisesse  mineva mudeli väljaarendamist.

Kasumisse loodab Tesla jõuda 2020. aastaks. Selle aasta teises kvartalis sai firma igalt müüdud autolt 4144 dollarit kahjumit, võrreldes 2000dollarise kasumiga auto kohta 2013. ja 2014. a teises kvartalis.

Tesla plaanib Muski sõnul Euroopas veelgi tehaseid avada. Põhjus on ka euro ja dollari vahetuskursi kõikumine, mis Muski sõnul on talle paras šokk olnud. „Raske on midagi planeerida, kui kõikumine on nii suur,“ ütles ta.

Suurem osa Tesladest toodetakse praegu nn NUMMI vabrikus, Californias, mis on maailmas suuruselt teine vabrikuhoone Boeingi järel, kus GM ja Toyota omal ajal autosid tootsid. Muski sõnul kasutab Tesla olemasolevast pinnast praegu vaid väikest nurka. „Laienemiseks on ruumi küll,“ ütles ta.

Financial Times kirjutas, et analüütikute hinnangul tuleb üle poole Tesla käibest praegu USAst, umbes 30% Euroopast ja 10% Hiinast, mis siiski saab perspektiivis olema suurima potentsiaaliga turg. Euroopas on Tesla suurim läbimurre toiminud Skandinaavias – 13% käibest hinnatakse tulevat Norrast. Prantsusmaal, Saksamaal ja Hispaanias on müük läinud visamalt.

Hetkel kuum