Tesla tulemused tekitavad segadust

Tesla kahjum ja kulud paisusid läinud kvartalis.  Foto: EPA

Taastuvenergia- ja transpordifirma Tesla avalikustas kolmapäevase börsipäeva lõpus enda kvartalitulemused, mis kinnitasid selget plaani hakata juba kahe kuu pärast tootma firma jaoks üliolust Model 3 autot. Kuigi firma tulevik sai järjekordse kvartali möödumisega selgemaks ja näitajad ei olnud halvad, siis aktsia hoopis langes.

Üldiselt võivad Tesla aktsionärid esimese kvartali tulemustega rahule jääda. Autotootmise näitajad on head, brutomarginaalid paranesid ning Tesla kinnitas taas, et alustab juulis Model 3 tootmist. Arvestades, et tulevik on firma aktsia hinda aastaid sisse arvatud, tasub praeguseid tulemusi hinnata eelkõige tuleviku jätkusuutlikkuse vaatest.

“Model 3 arendus on peaaegu valmis ja me hakkame valmistuma tootmise alustamiseks,” kirjutas Tesla tegevjuht Elon Musk aruandes. “Tehastes on ettevalmistused graafikus, et saada veel sel aastal Model 3 tootmine 5000 autoni nädalas ning järgmisel aastal 10 000 autoni nädalas.”

Elektriautode tootja üle kahekordistas aastases võrdluses käivet 2,7 miljardi dollarini. Samas kasvas ka puhaskahjum mulluselt 283 miljonit dollarilt 330 miljonini. Korrigeeritud kahjum oli 1,33 dollarit aktsia kohta, ületades suurelt analüütikute prognoositud 88sendist kahjumit.

Huvi Tesla tulemuste vastu oli sel korral tõepoolest suur, sest firma aktsia on sel aastal rallinud üle 45%, mille tulemusel tõusis Tesla turuväärtus mööda USA kahest suurimast autotootjast General Motorsist ja Fordist. Tesla on suutnud tõusta USA kallimaks autotootjaks vaatamata faktidele, et müüs mullu üle 100 korra vähem autosid kui GM, firmal on suured võlakohustused ja kordagi pole teenitud majandusaasta kasumit.

Tesla turuväärtus on aastaga märkimisväärselt kasvanud.  Foto: Äripäev

Rahapõletamise kiire tempo

Tesla müüs esimeses kvartalis 25 051 autot, mis on nende kvartalirekord. Kahe esimese kvartali peale prognoositakse 47 000 kuni 50 000 sõiduauto müümist ja kuigi firma kaugemaid prognoose ei tee, võib nendest numbritest järeldada, et isegi Model 3 turule toomata suudetakse Muski seatud 100 000 auto eesmärk sel aastal täita. Läinud aastal müüs Tesla umbes 84 000 autot.

Hea uudis oli ka firma rahaliste vahendite kasv kvartali lõpu seisuga 4 miljardi dollarini. See tulenes asjaolust, et firma emiteeris aktsiaid ja konverteeritavaid võlakirju kokku 1,22 miljardi dollari eest.

Kuid firma rahakulutamise tempo on endiselt investoritel ja analüütikutel hambus. Esimeses kvartalis oli vaba rahavoog negatiivsed 622 miljonit dollarit, mis tähendab, et raha hulk kasvas ainult tänu lisakapitali kaasamisele. Juhtkonna sõnul prognoosivad nad selleks aastaks täiendavaid kapitalikulutusi, mis tähendab, et see neli miljardit on küll paras puhver, kuid võib järelejäänud kolme kvartaliga märkimisväärselt väheneda.

Järgmised kvartalid annavad parema arusaama, kui väga Teslal läheb aasta lõpu poole lisakapitali vaja. Seetõttu tasub hoida vabal rahavool ja puhaskahjumil silm peal. Kuid probleemkohti oli aruandes veel.

Kas Musk päästis enda SolarCityt?

Tesla tegevuskulud kasvasid eelmise kvartaliga võrreldes 224 miljonit dollarit ehk 32%. Aasta varasemaga pole väga mõtet võrrelda, sest firma on märkimisväärselt tootmist suurendanud. Tesla sõnul tulenes kulude kasv SolarCity liitmisest, sest varasem kvartal sisaldas vaid kuut nädalat SolarCity numbreid. Juhtkond tõi välja, et autodega seonduvad kulud kasvasid neljanda kvartaliga võrreldes kõigest 8%, vaatamata Model 3 märkimisväärsetele arenduskuludele.

Kindlasti teeb Tesla head tööd autosegmendi kulude kontrollimisel, kuid SolarCity paistab olevat see jõe põhja vedav tellis, mille eest osad analüütikud ka hoiatasid. Musk ise kiitis, et SolarCityga leitakse sünergiaid, mis aitab kulusid hoopis kokku tõmmata. Tulemuste järel peetud konverentskõnes analüütikutega oli Musk enesekindel, et Tesla saavutab soovitud kokkuhoiusünergia ning sihtmärgid, mis ostu ajal seati.

Tekib aga küsimus, miks Tesla seda sünergiat praegu tagasi hoiab? Mõistan, et asjad võtavad aega, aga SolarCity on Tesla oma praeguseks juba viis kuud ja ostu on ette valmistatud eelmise aasta augustist. Kui järgmise kahe kvartali jooksul ei suudeta ses vallas edusamme teha, tekib küsimus, kas Musk tõepoolest päästis Tesla rahaga enda ja oma sugulaste investeeringuid.

Kiituseks tuleb aga öelda, et Muski juhtimisel keskendub SolarCity rohkem kasumlikele projektidele. Tesla sõnul SolarCity ei laiene “iga hinna eest”, vaid valib kõrgema marginaaliga projekte, mis võimaldavad küsida ka ettemaksu. Teatavasti populariseeris SolarCity päikesepaneelisüsteemide renti, mitte omamist, kuid keskendub nüüd kasumlikkuse nimel taas rohkem müümisele. Kvartali lõpus 31% olid müügitehingud.

Mitu uut huvitavat ideed tulemas

Aruandest saime ka huvitavaid asju teada. Näiteks plaanib Tesla sel aastal avada 100 uut müügiesindust ja loob nii-öelda kättetoimetamiskeskused esialgu suurlinnadesse nagu San Francisco, Los Angeles, Hongkong ja Peking. Keskuste mõte on toimetada uued autod klientideni senisest tõhusamalt.

Autoteeninduse koha pealt tuli ka huvitavaid uudiseid. Tesla plaanib sel aastal avada esimese keretöökoja ning laiendada üle maaima Tesla ametlikke sertifitseeritud keretöökodasid. Lisaks on plaan suurendada enda teenindusautode hulka. See tähendab, et oma Tesla teenindamiseks ei pea sõitma autoteenindusse, vaid Tesla mehaanikud tulevad ise auto juurde. Juhtkonna sõnul ei pea enamike hooldustööde puhul autot üles tõstma, mis võimaldab seda hooldada kõikjal. Projekti testitakse esialgu Silicon Valleys.

Investoritele Tesla tulemused just meeltmööda ei olnud, sest järelturu kauplemises kukkus aktsia üle 2%. Olen ise ausalt öeldes loobunud üritamast aru saada Tesla aktsionäride mõtlemisest, sest minu hinnangul oli kahjumile vaatamata tegu tugeva kvartaliga.

Arvestades, et aktsia on niikuinii tulevikku hinnatud, lühiajalised tulemused erilist rolli ei tohiks mängida ning firma kinnitas oma plaani alustada Model 3 tootmist juulis, nagu lubatud, peaksid aktsionärid olema rahul. Miks aktsia langes, ma ei tea.

Jaga lugu:
Hetkel kuum