Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investorid saavad katastroofist kasu lõigata

    Orkaan Harvey.Foto: Bloomberg

    Troopiline torm Harvey tekitas kahju nii kindlustusettevõtetele kui ka pankadele ja tõstis kütuse hinda, kuid ei mõjuta märkimisväärselt USA majandust ning investorid võivad sellelt isegi kasu lõigata. Muret valmistab aga juba uus orkaan Irma.

    Algselt kardeti, et Harvey tekitab suurt kindlustuskahju, kuid selgub, et tavaline kodukindlustus ei kata üleujutusest ja muudest katastroofidest tulenevat kahju. „Mõne eraisiku jaoks on kaotused katastroofilised, aga kindlustusseltside väljamaksed jäävad oodatust väiksemaks,“ ütles Wall Street Journali analüütik Neil Irwin. „Seetõttu on kindlustusfirmade eelarved küllaltki tugevad.“
    Kindlustusega tegeleva Berkshire Hathaway juht ja omanik Warren Buffett ütles sellegipoolest nädalapäevad tagasi CNBC-le, et Harvey mõju kindlustusettevõtetele ei maksa alahinnata ja kindlustus pole alati parim äri. „Berkshire Hathaway portfelli kuulub ettevõtete kaudu 500 000 orkaanipiirkonnas olevat autot – kahjustatud on neist kümnendik,“ lausus Buffett.
    Samuti on iga aastaga vähenenud kindlustuspreemiad. Katastroofikindlustuse muudab spetsiifiliseks fakt, et seda kasutavad vaid need, kes seda vajavad. Kui tulekahju iga kindlustatud maja ei taga, siis katastroofipiirkonnas asuvate majade üleujutuse kätte jäämine on aga tõenäoline.
    Võimalik ka võita
    Analüütikud märgivad, et looduskatastroof on USA majandusele isegi kasulik. Seda seetõttu, et tormist kahjustatud piirkonnad Texases on vaja uuesti üles ehitada. See pakub tööd ehitussektorile ja suurendab sisemajanduse koguprodukti.
    Sellegipoolest tuleb arvestada, et praegune majandusolukord erineb 2010. aasta omast. „Kui toona sai ehitussektor kriisist lihtsalt kasu lõigata, sest ehitussektori töötus oli kriisi tõttu kõrgel ning tööd otsis 27,1 protsenti elanikest, siis nüüd on ehitussektori töötus vaid 4,9 protsenti,“ ütles Irwin. Seega on ehitusettevõtetel kvalifitseeritud tööjõudu leida palju raskem. Nii võidavad tormist ka ehitustöölised, kuna neil on võimalik kopsakamat palka küsida.
    Brenti toornafta on Harvey tõttu rohkem kui dollari jagu kallinenud.Foto: Äripäev
    Lisaks saab võita, kui panustada kütuse hinna tõusule. Nimelt kerkisid bensiinifutuurid eelmisel nädalal rohkem kui 9 protsenti. Kütus muutub kallimaks, sest tormi tõttu on nafta tootmisvõimekus vähenenud ja paljud rafineerimistehased suletud. See aga vähendab kütuse pakkumist turul, mis omakorda viib nõudluse püsimise tõttu tormieelsel tasemel hinnad üles.
    Täpsemalt asub Texase ja Alabama vahelisel alal 46 protsenti USA tootmisvõimekusest.
    Kaotajad väljaspool piiri
    Vastupidiselt bensiinifutuuridele mõjutas Harvey negatiivselt nafta hinda. Seda samuti Texase rafineerimistehaste sulgemise tõttu, mis langetas nafta tootmist 4,25 miljoni barreli võrra päevas. Sellest tulenevalt vähenes ka nõudlus toornafta järele, samas kui pakkumine püsis tormieelsel tasemel.
    Seetõttu reageeris WTI toornafta Harveyle ligi 2protsendilise langusega.
    Harvey tõttu kannatasid ka USAst kütust importivad riigid. Nii mõjus bensiini kallinemine halvasti Mehhikole, mis ostab rohkem kui poole oma kütusest Texasest ja Louisianast. Samuti ostavad suure osa  kütusest Ühendriikidest Argentina, Tšiili, Colombia ja Venezuela. Brasiilia ostab naftatooteid USAst aga 400 000 barreli kaupa päevas.
    Kütuse kallinemine võib mõjutada isegi Euroopat, kuna regiooni eksporditakse Ameerika Ühendriikidest diislit. Nii ületas Euroopa gaasiõli pärast Harveyt 500 dollari piiri tonni kohta. „Kütte kogus, mida välismaailm Harvey tõttu kaotab, suureneb iga päevaga,“ ütles Petromatrixi energiakonsultant Olivier Jakob Bloombergile. „See mõjutab ka ülejäänud maailma aktsia hindu,“ lisas ta.
    Uus orkaan surub apelsinitööstust
    Looduskatastroofidest tulenevad mõjud võivad USAs veelgi süveneda, sest kohaliku ilmajaama andmetel kogub hoogu juba uus troopiline orkaan. Irmaks kutsutav orkaan asub praegu 440 kilomeetri kaugusel Antiguast ja selle põhjustatud tuule kiirus ulatub 280 kilomeetrini tunnis.
    Kuigi tormi mõju on raske ennustada, arvavad Puerto Rico ametivõimud, et torm võib piirkonnas osa majapidamisi 4-6 kuuks elektrita jätta.
    Kindlasti kannataks tormi käes Florida, mis on tuntud kui USA suurim ja maailma suuruselt teine apelsinitootja ning kus selle aasta saak võib tormi tõttu kaotsi minna. Samuti panustab Florida enim riigi suhkrutootmisesse. Florida apelsinitööstuses töötab 45 000 inimest ja see annab igal aastal riigi majandusse 8,6 miljardit dollarit.
    Kontsentreeritud ja külmutatud apelsinimahla futuurid reageerisid kolmapäeval uudisele Irmast tõusuga, kerkides 146,6 dollari piirile. Enne oli futuuride hind 138,6 dollarit. Mahla hind tõuseb seetõttu, et tormkahjude tõttu võib pakkumine turul väheneda.
    Kohalik ilmateenistus on tõstnud Irma ohu tasemeni „ekstreemselt ohtlik“ ehk tasemele 5. Hädaolukord oli kolmapäeva õhtuks välja kuulutatud nii Puerto Ricos, Neitsisaartel kui ka Florida osariigis.
  • Hetkel kuum
Asjatundjad: eurotoetuste vennatapp jätkub – kellele see vajalik on?
Riik on jõudnud eurotoetuste tagasinõuetega kulukasse kriisi, nii jätkata ei tohiks, kirjutavad vandeadvokaat Kadri Härginen ja advokaat Mario Sõrm advokaadibüroost Sorainen.
Riik on jõudnud eurotoetuste tagasinõuetega kulukasse kriisi, nii jätkata ei tohiks, kirjutavad vandeadvokaat Kadri Härginen ja advokaat Mario Sõrm advokaadibüroost Sorainen.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eurovalimistel soovib osaleda üheksa erakonda ja kuus üksikkandidaati
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Luman ja Pevkur kutsuvad ettevõtjaid reservväelasi rahaliselt toetama
Kaitseminister Hanno Pevkur ja Riigikaitse Edendamise Sihtasutuse nõukogu esimees Toomas Luman allkirjastasid reservväelaste fondi loomise koostöö memorandumi.
Kaitseminister Hanno Pevkur ja Riigikaitse Edendamise Sihtasutuse nõukogu esimees Toomas Luman allkirjastasid reservväelaste fondi loomise koostöö memorandumi.