Automaailmas on palju huvitavaid teemasid, lugusid ja inimesi, mis pole piisavalt tähelepanu pälvinud. Saates toomegi need põnevate külaliste abiga ükshaaval teieni. Vahendame ka põnevamaid uudiseid ja räägime autost kui investeeringust. Saade on eetris kord kuus neljapäeviti kell 13. Saadet juhib Karl-Eduard Salumäe.
Iseseisvuse taastanud puruvaeses Eestis tegutsesid paljude Lääne automarkide esindused. Edasi viis toona üksnes siinsete kaupmeeste muljetavaldav leidlikkus ja visadus, töö esinduses oli aga pöörane, kinnitab 1992. aastast saati uute autode äris sees olnud Jussi Pärnpuu.
90ndate alguspooles juhtis filoloogi haridusega noor pereisa Pärnpuu tollast Audi keskust. Käis öösiti koos müügijuhiga Muuga sadamas ise autodel vastas, jooksis tollipunktis putkade vahet ja andis meelehead ning kihutas talvisel teel suverehvidel ja kindlustuseta masinaga ...
Juba ports aastaid on Eesti ringrajasõidu kultuuri rikastanud üritus, mida võib lausa fenomeniks pidada. See kannab nime Mannergute Mõõduvõtt ning selle kaudu on saanud kiiresti sõidu kogemuse väga paljud autojuhid.
Lustlikul kestussõidul mõõdavad võistkonnad Audru ringrada odavate ja vähevõimsate autodega. Ametlikult pole tegu võidusõidu, vaid vanaldaste autode kestvustestiga. Ringiajale on seatud alampiir ja möödasõitu takistada ei tohi. See kõik lubab olla nõutava varustuse ...
Räägitakse, et Mercedese võistlusautode konstruktori Rudolf Uhlenhauti saabumist Stuttgarti peakontorisse oli pikalt ette kuulda. Musklis mootori müdin pani sõrmed trükimasinatelt tõusma ning pilgud aknast välja pöörama.
Hääl muutus üha valjemaks, tuli aina lähemale. Hetkeks, mil imeilusat kupeed väravast sisse veeremas nägi, oli see juba kõikevaldav. Mõni ime, arvestades, et sisuliselt oli tegu katusega F1-autoga. Ühega kahest omasugusest.
Seejärel vaikus. Herr Uhlenhaut oli majas.
Teine legend pajatab, ...
Suurbritannial oli kunagi maailma üks võimsamaid autotööstusi, ent praeguseks pole sellest hiilgusest kuigi palju alles jäänud. Takkajärgi süüdistatakse nii British Leylandi nimelist hiigeltootjat, ametiühinguid, nõrku juhte, majandust kui poliitikuid.
Äripäeva raadio autosaate seekordses osas võetakse Briti autod, autotööstus ja autokultuur lähema vaatluse alla. Saatejuht Karl-Eduard Salumäe vestluspartner on Inglise autode ja üldse Suurbritannia entusiast Uku Tampere, kes on omanud terve pinu Austin Allegrosid. ...
Sportlikud luukpära-kerega autod, mida kutsutakse hot hatchideks või meiekeeli kuumpäradeks, köidavad jätkuvalt sõiduentusiastide meeli, kuid sedalaadi neljarattaliste hiilgeaeg jäi pigem 80ndatesse ja 90ndatesse, tõdetakse “Autojuttude” seekordses saates.
Seda seetõttu, et kuumpärad on automaailma üldiste trendide järgi üha suuremaks, raskemaks ja mugavamaks muutunud. Väiksusest, kergusest ja vahetust juhtimiskogemusest tulenev nauding on poolmärkamatult paljuski kaduma läinud.
“Hot hatch on nagu hea laps, ...
5000 euro ja tükk maad väiksemagi summa sisse mahub rohkem suveautoks või lihtsalt põnevamaks igapäevasõidukiks sobivaid mudeleid kui meelde tuleb. Küll aga tasub järgida paari tarkust, mis investeerimisegi puhul paika peavad: vaadata turge avara pilguga ning olla kannatlik.
Seekordses “Autojuttude” saates käiakse välja tosinkond autot viiest eri riigist, mida nelja-viie või koguni ühe-kahe tuhande euro eest soetada saab. Stuudios on ajakirja Autoleht toimetaja Margus Pipar, kes on palju aastaid kasutatud autode rubriiki vedanud, tehnikahuvilisest ...
Sorav virin, et tänapäevased autod on ülearu keerukad ega pea vastu, on mitmeski mõttes ülekohtune ja silmakirjalik, leiab tuntud mehaanik Eduard Jakimov.
Inimesed kipuvad nostalgitsema, et 80ndate lõpu ja 90ndate alguse autod – vaat need olid töökindlad, nendib Jakimov “Autojuttude” seekordses episoodis. Ning lisab, et kui omanik on saanud oma hariliku neljarattalise parandamise eest paari tuhande eurose arve, siis see arusaadavalt teebki meele kibedaks. Mis jääb aga tol hetkel tähelepanuta, on see, kui palju mugavamalt, säästlikumalt ...
Seekordse autosaate külaline on 20. sajandi Eesti parim rallisõitja Uno Aava, kes on elanud pika ja äärmiselt põneva elu ning vuhib praegu, 93aastasena raamatuid kirjutada.
70 aastat tagasi mootorispordiga alustanud Aava oli terves Nõukogude Liidus üks rallisõidu pioneere ja esimesi staare. Moskvitšil võisteldes läbis ta 16 000 km pika London–Sydney maratonralli ning võttis kuulsal Jyväskylä rallil klassivõidu. Lisaks oli Aava legendaarse Estonia vormelivabriku sünni juures ning elas neli aastat Nigeerias ja hiljem ...
Lõuna-Korea autotööstus kuulub maailma suurimate ja kvaliteetseimate hulka, ehkki laiem avalikkus seda eriti ei teadvusta ning autoentusiastidki on sealt pärit neljarattalisi alles avastamas, nenditakse seekordses “Autojuttude” episoodis.
Saates tuleb juttu sellest, kuidas lõunakorealased nö tegid autonduses jaapanlasi ehk muutusid naljanumbrist ülitõsiseks tegijaks. Muu hulgas proovitakse konkreetseid mudeleid välja tuues määratleda, millised ajaperioodid olid Lõuna-Korea autode kvaliteedis murrangulised.
Lisaks räägitakse ...
Vana Land Rover Defender on üks müstiline maastur – kilisev, kolisev, põrutav ja mürisev ning pidevalt remonti vajav, kuid kõigi nende puuduste tõttu kordumatu võluga.
Niimoodi tuleb välja seekordsest “Autojuttude” saatest, milles võetakse Land Roveri mark luubi alla. Juttu ei tule üksnes ikoonilisest Defenderist ehk kõnekeeles “Defekast”, vaid ka luksusmaasturite liigile aluse pannud Range Roverist, automargi ajaloost ja ühest-teisest muustki. Muu hulgas kuuleb, mida saatekülaline, maasturitele spetsialiseerunud ...
Võiks arvata, et imetlus autode vastu on süütu ega saa kellelegi ette jääda, kuid seekordne „Autojuttude“ saade räägib mehest, kes pidi paarikümne aasta jooksul arvestama, et tema autoarmastus võib talle tuua sekeldusi võimudega.
Margus-Hans Kuuse teeneid eestikeelse autoajakirjanduse ja laiemalt Eesti autokultuuri edendamise ees on raske üle hinnata. Ei ole palju öelda, et 70ndate alguses, pärast II maailmasõjaga alanud 30aastast tühimikku, ta taaselustas Eesti autoajakirjanduse.
Kuuse ei kajastanud aga üksnes ...
Ehkki Eesti võidusõiduajalugu avaldab muljet, loodi siia esimene korralik autode ja mootorrataste ringrada vähem kui kümne aasta eest, kui rekonstrueeriti Audru rada.
Seekordne „Autojuttude“ osa ongi pühendatud Audru ringrajale. Juttu tuleb rajatise mõjust Eesti mootorispordile, viimase tosina aasta pöördelistest arengutest ning paljust muust.
Mootori urin ja vilisevad rehvid ei puudu samuti, sest saatejuht Karl-Eduard Salumäe käis koos autospordikommentaatori ja endise hobivõidusõitja Toomas Vabamäega rajal proovimas Hyundai ...
Saate fookuses on Ameerika autod. Vaatleme ameerika autosid kui elustiili osa ja räägime nendega kaasnevatest stereotüüpidest, autode müügist ja Ameerika autode fännidest. Püüame aru saada, mis on see „miski“, miks paljud inimesed Ameerika autosid armastavad.
Külas on Karol Kikkas (vasakul) American Beauty salongist ja Ameerika autode fänn Tanel Talve. Saadet juhib Gregor Alaküla.
Toyota president Akio Toyoda on kõnedes nalja visates öelnud, et tema ongi too kolmas põlvkond, kes vana ütlemise järgi perefirma tuksi keerab. Ning lisanud täie tõsidusega, et ta annab endast kõik, näitamaks vastupidist.
Toyota automargi asutanud Kiichiro Toyoda pojapoeg on ühtlasi tõeline bensupea, tänu kellele on ilmavalgust näinud mitmed roolikeerajat erutavad neljarattalised. Entusiastid peaksid oskama seda hinnata, tõdetakse seekordses „Autojuttude“ saates.
Tehnikaportaali Accelerista peatoimetaja Veli Valentin ...
Raido Rüütel teadis väiksest peale, et temast peab saama samasugune rallimees nagu tema kuulus isa Hans. ENSV tingimustes läks aga isegi Hans Rüütli pojal võidusõidumaailma sisse pääsemiseks vaja kummalist ja lõbusat juhust, mis istutas ta Estonia vormeli rooli. Ja ega edasigi lihtne polnud.
Kõigest sellest räägib Raido Rüütel Äripäeva raadio saates „Autojutud“. Eesti üks paremaid autosportlasi 70ndatel ja 80ndatel, kodumaa meistrivõistlustel 13 kulda võitnud ja üleliidulise autoralli ...
Eestis plaaniti juba poolsada aastat tagasi hübriidautosid valmistama hakata. Miks seda ei juhtunud?
Miks „Wabariigi“ ajal Maarjamaal nii palju Ameerika päritolu autodega sõideti? Kuidas sündis ENSVs maailma üks suuremaid vormelivabrikuid?
Milline praegu umbes 40 000 euro eest ostetav auto tõotab tulevikus kuuekohalise summa maksta? Mida on Alfa Romeotes või Prantsuse autodes erilist?
Miks praeguse Rally Estonia direktori Urmo Aava sõitjakarjäär tegelikult lõppes? Mida jäävad aastakümneteks meenutama amatööride ...
Ehkki paljudel on Prantsuse autode suhtes tõrge – kes räägib nende ebatöökindlusest, kellele tunduvad need lihtsalt imelikud –, ei saa selle maa tähtsust autonduse ajaloos ületähtsustada, räägitakse seekordsetes „Autojuttudes“.
Ajakirja Autoleht tegevtoimetaja Tõnu Korrol ja saatejuht Karl-Eduard Salumäe arutlevad Prantsusmaal toodetud neljarattaliste võlude üle ning toovad välja suurimad šedöövrid. Muu hulgas annavad nad kuus ostusoovitust kolmest eri hinnaklassist.
Eesti Vabariigi algusaastatel liikus siin sadakond sõiduautot, esimese iseseisvusperioodi lõpus juba üle kolme ja poole tuhande. Autostumise protsessi ei vedanud aga niivõrd mitte jõukas keskklass, vaid tehnikahuvilised, kes leidsid võimaluse üldist elatustaset arvestades hirmkallis neljarattaline soetada.
Nagu selgub seekordsest „Autojuttude“ saatest, pakkus niisuguse võimaluse taksot sõitmine. Nõnda teeniti osa autoga seotud kuludest – nende hulgas ka järelmaksu raha – tagasi.
Üks müüdumaid brände ...
Urmo Aava oli pärast Markko Märtini lõpetamist ja enne Ott Tänaku tõusu Eesti parim rallisõitja, kuid suurem saavutus ootas teda alles ees.
Imesegasel koroona-aastal õnnestus Aaval ja teistel Rally Estonia korraldajatel miski, mida varem peeti võimatuks: pääsemine autoralli maailmameistrivõistluste kalendrisse. Hiljuti tehti teatavaks, et WRC etapp sõidetakse Maarjamaal ka sel ja järgmisel aastal.
Saates räägib Aava nii oma sõitjakarjäärist kui elutööst Rally Estoniast, aga ka paljust muust. Näiteks ...
Seekordne „Autojuttude“ saade on pühendatud automargile, mille toodangut omamata Jeremy Clarksoni väitel bensupeaks ei saa. Jutt käib mõistagi Alfa Romeost.
Cuore sportivo margi maagiat aitab lahata Eesti kuulsaim Alfa Romeo fänn ehk alfista – reklaamitegija, muusik, filmitegija, kunstnik, andekas kirjutaja ja mis kõik veel, totaalne multitalent Leslie Laasner. Karl-Eduard Salumäe vestleb temaga muu hulgas tema vanadest Alfadest, aga jutt libiseb ka Laasneri vanadele Itaalia tsiklitele, kohvile ja paljule muule.
„Top Geari“ saadet vaadates võib kergesti tekkida tunne, et autoajakirjaniku amet on maailma parim. Töö ongi väga hea – eeldusel muidugi, et autod pakuvad huvi –, kuid omad tüütud aspektid ja raskused on sellelgi, selgub seekordsest „Autojuttudest“.
Näiteks: mida paganat lugejaile öelda, kui näppude vahelt on läbi käinud järjekordne klassi keskmike hulka kuuluv neljarattaline, millel pole suuri vigu ega voorusi? Selle ja paljude teiste autoajakirjandusega seotud tahkude üle arutlevad kaks peatoimetajat – ...
Raiko Ausmees ja Tormi Tamm olid kaks eestlast mitmekümnest, kes osalesid tänavuse aasta algul autoseiklusel, mida meenutavad oma sõnul ka 30 aasta pärast.
Maailma suurimaks amatöörralliks ning amatööride Pariis–Dakari kõrberalliks nimetatav sõit Budapest–Bamako algas – nagu nimi reedab – Ungarist, kuid ei lõppenud seekord Mali pealinnas Bamakos, vaid Sierra Leone pealinnas Freetownis. Veidi enam kui kahe nädala jooksul läbiti koos sõiduga Tallinnast Budapesti üle 11 000 kilomeetri.
Seekordses „Autojuttude“ ...
Võidusõiduga tegelemine on tõepoolest selline, nagu räägitakse – kallis. Ent leidub ka taskukohaseid viise selle maailma õhku nuusutada ning saada aimu, kas sul jagub järgmise sammu tegemiseks oskusi või kui palju tuleb selle jaoks veel harjutada, selgub seekordsest „Autojuttudest“.
Karl-Eduard Salumäe külaliseks on kaks meest, kes on võidusõitu eri rakursside alt seestpoolt näinud: Eesti Ekspressi toimetaja ja võidusõidukommentaator, podcasti „Motoorne Rahutus“ üks saatejuht Toomas Vabamäe ...
Kas teadsite, et Eesti on tootnud suurusjärkude võrra rohkem vormeleid kui Ferrari? Aga seda, et juba 1970. aastal valmis Tallinnas hübriidauto lootusega hakata selliseid siinmail tootma?
Eestis pole kunagi valmistatud seeriaviisiliselt sõiduautosid, küll aga hulgaliselt eriotstarbelisi sõidukeid. Ühtlasi on siin sündinud ja surnud mitu projekti, mis panevad mõtlema – olnuks vaid rohkem õnne ja õnnestumist ... Rääkimata kohalikest osavnäppudest, kes on suutnud pehmelt öeldes piiratud võimaluste juures ehitada käsitööna ...
Hobiautoikka jõudnud sõiduk võib aastate jooksul tuhandeid eurosid kallimaks minna, kuid ilma tõmbeta neljarattaliste vastu pole sedamoodi raha kasvatamisel ikkagi mõtet, tõdetakse Äripäeva raadio uue autoteemalise saatesarja „Autojutud“ avaosas.
Ajakirja Autoleht tegevtoimetaja Tõnu Korrol, kellele endale kuulub mitu hinda koguvat Mercedest ja BMWd, võrdleb klassikalist autot investeeringu mõttes väljaüüritava korteriga.
„Sageli mõeldakse, et üüritulu on passiivne tulu – sina omad ...
Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.