• OMX Baltic−0,58%303,52
  • OMX Riga−0,26%890,25
  • OMX Tallinn−0,33%2 070,86
  • OMX Vilnius−0,41%1 194,16
  • S&P 500−1,13%5 976,97
  • DOW 30−1,79%42 197,79
  • Nasdaq −1,3%19 406,83
  • FTSE 100−0,39%8 850,63
  • Nikkei 225−0,89%37 834,25
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,85
  • OMX Baltic−0,58%303,52
  • OMX Riga−0,26%890,25
  • OMX Tallinn−0,33%2 070,86
  • OMX Vilnius−0,41%1 194,16
  • S&P 500−1,13%5 976,97
  • DOW 30−1,79%42 197,79
  • Nasdaq −1,3%19 406,83
  • FTSE 100−0,39%8 850,63
  • Nikkei 225−0,89%37 834,25
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,85
  • 21.03.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

SAS loodab võita Estonian Airi ostukonkursi

SAS pole seadnud endale eesmärgiks olla number üks maailmas. Meie ülesanne on olla parim eelkõige Skandinaavias ning ka Euroopas. Seetõttu näeme Estonian Airi erastamises võimalust tugevdada oma eelpool mainitud positsioone ning tulevikus välja arendada uusi tooteid.
Me kavatseme Estonian Airist teha korraliku lennukompanii ning olla osanik nii kaua, kuni firmast on saanud korralik ning kasumit tootev kompanii. Siis võiks kõne alla tulla ka SASi osaluse müümine.
Kuidas loodab SAS kujundada Estonian Airist korraliku lennukompanii? Kõigepealt tuleb läbi viia firma kapitaliseerimine. Seejärel tuleb välja arendada ettevõtte arvutisüsteem ning kokku panna korralik juhtkond.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Läbi tuleb vaadata ka firma lennukipargi koosseis. Kui õnnestub eespool mainitud tingimused täita, võib firma hakata kasumit tootma umbes kolme aasta pärast.
Meie plaanide kohaselt peaks 49 protsenti aktsiatest jagunema SASi ja Skandinaavia finantsinstitutsioonide vahel. Ülejäänud aktsiad peavad jääma Eesti kapitali valdusesse, sest vastasel korral kaotab Estonian Air oma lennundusõigused.
Jah, sest see on tuntud ja sissetöötatud nimi.
Meie partnerid on Swedfund International AB ja The Investment fund for Eastern Europe. Samad finantsinstitutsioonid on meie partnerid ka Läti lennukompaniis Air Baltic.
Esiteks, kui me kolm aastat tagasi Lätisse läksime, oli seal tulekul panganduskriis, mis tegi raskeks riigi osaluse määramise lennukompaniis. Teiseks polnud seal olemas midagi lennukompanii sarnast -- seal valitses täielik kaos.
Estonian Airi puhul on aga tegemist reaalselt, kuigi kahjumiga töötava lennukompaniiga. Seega ei tule meil peale võimalikku erastamiskonkursi võitu alustada nullist.
Hetkel on seda raske öelda. Me oleme pidanud läbirääkimisi mitmete pankadega.
Kas te võiksite nimetada, milliste pankadega olete läbirääkimisi pidanud. Kas sellesse ringi kuuluvad Hansapank, Forekspank, Ühispank või Tallinna Pank? Täpset panka ma nimetada veel ei soovi, sest me ei ole kindlad, kas teistel pakkujatel on pankadega lepingud sõlmitud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seetõttu võib mingit pakkumust toetanud pank pärast oma esialgse partneri ebaõnnestumist hakata teist pakkumust toetama. Kuid me oleme pidanud läbirääkimisi pangaga, mis kuulub teie poolt mainitud nimekirja.
Ma ütleks selle kohta nii, et me kõik ütleme stressis vahel asju, mida me võib-olla tõsiselt ei mõtle. Ei ole lihtne olla peadirektor riiklikus lennukompaniis, mis toodab kahjumit ning sunnib teid kompanii käigushoidmiseks pidevalt raha laenama.
Rääkisin temaga isiklikult sellel teemal kaks nädalat tagasi. Kohtumise lõpuks jõudsime üksmeelele, et asjale tuleb lähenda siiski reaalselt, ilma emotsioonideta. Kui kriitika põhineb konkreetsetel faktidel, olen nõus selle ära kuulama. Äriplaani või strateegilise koostöö suhtes tulev kriitika on minu arvates positiivne kriitika.
Siin võib tegu olla ka psühholoogilise probleemiga, et erastatava ettevõtte juhtkond tunneb ennast veidi oma muredega üksi jäetuna. Seda juhtub maailmas erastamisel olevate ettevõtetega tihti. Seetõttu on meie arvates erastamisagentuuri ülesanne ettevõtte erastamine ruttu lõpule viia, et saaks ta võimalikult kiiresti kasumit tootma panna.
Meie äriplaani ei tule mitte mingeid muudatusi. Me ei kavatse seetõttu lende juurde panna ega ka neid vähendada. Meie tulevikuplaanides sõltub aga palju sellest, kuidas hakkab omalt poolt käituma erastatud Estonian Air. Kui hakatakse opereerima madalate hindadega, võtame kindlasti midagi ette. Kui ei võida meie, loodame, et uus Estonian Airi juhtkond on nii mõistlik ega hakka turgu lühinägelike otsustega rikkuma.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele