• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Väärtpaberimaakleri rollist

    Koos väärtpaberituruga on alati tekkinud grupp inimesi, ettevõtjaid, firmasid, kes uhkelt tituleerivad end väärtpaberimaakleriteks. Veelgi enam, neil on pea igas riigis õnnestunud saada oma tegevusele ka riiklik heakskiit litsentside näol ja luua oma tsunft, mida nimetatakse börsiks. Kokkuvõtlikult on tegemist järjekordse vahendajate seltskonnaga, kes ei tooda justkui uusi lisaväärtusi ja võtavad selle eest tasu.
    Mis siis tegelikult on väärtpaberimaakleri roll. Selle rolli võib tinglikult kaheks jagada: roll väärtpaberiturul ja roll kliendi jaoks. Püüaksin lahti mõtestada just seda teist -- rolli kliendi jaoks.
    Kas inimesel, kes on otsustanud teha investeeringuid väärtpaberiturul on üldse vaja kasutada maaklerit ja kui kasutada, siis kuidas seda teha ja mida maaklerilt oodata ja nõuda?
    Tegelikult on maakleri kasutamine väärtpaberitehingute teostamiseks möödapääsmatu, sest kõik tehingud, mis täna Eesti väärtpaberiturul tehakse käivad läbi maaklerite. Pangas lihtsalt üle leti aktsiaid ostes või müües kasutab klient maaklerit, kelleks on pank.
    Et aga saada lihtsalt tehingu teostamise kõrval ka asjatundlikku konsultatsiooni, infot ja arvamusi, tuleb kliendil pääseda maakleri telefonile. Kuna maakleri kvalifikatsiooni omavaid inimesi tegutseb Eesti erinevates investeerimisfirmades ja pankades mõnikümmend, aga väärtpaberitehinguid teha soovijaid on iga päev mitusada, siis on selge, et iga tehingu teostamine ei toimu maakleriga konsulteerides. Maakleri kasutamisele seab piiri üks ja lihtne tegur -- raha. Maakleri valikuga ei tasu pead vaevata kliendil, kes teeb mõned tehingud aastas või jäävad tema tehingud paari tuhande krooni piiresse.
    Kindlasti võiks igaüks, kes on huvitatud investeerimisest väärtpaberiturule, eelnevalt vähemalt konsulteerida väärtpaberimaakleriga. Kas sellest kasvab hiljem välja pikemaajalisem kliendi ja maakleri suhe, ei ole esialgu oluline.
    Maakleri esmaseks ülesandeks võib pidada kliendi soovide väljaselgitamist ja nende teadvustamist kliendile ning kliendi teavitamist sellest, kui reaalsed kliendi soovid antud turusituatsioonis on ja kas neid on võimalik teostada. Maakler peaks aitama kliendil panna paika mõningad väga olulised kriteeriumid, enne kui asutakse investeerima.
    Need oleks investeeringu planeeritav ajaline pikkus, taotletav tulumäär, riski taluvuse piir (kui palju ollakse nõus kaotama) -- ühesõnaga panna koos paika kliendi ootused ja eesmärk. Seda võib nimetada ka investeeritava raha iseloomu selgitamiseks -- kas on tegemist spekulatiivse riskirahaga kiire teenimise eesmärgil või on tegemist hoopis pikemaajalise kindlustusinvesteeringuga.
    Alles seejärel on võimalik hakata kujundama investeerimisstrateegiat ja valima investeerimisobjekte. Selline soovide esialgne selgitamine aitab hiljem kontrollida ootuste paikapidavust, mõtestab maakleri tööd ja aitab vältida pettumusi ja arusaamatusi.
    Kui investeeringu iseloom on välja selgitatud, tuleb vastavalt sellele valida investeerimisstrateegia. Kas strateegia peaks olema agressiivne, püüdes teenida börsi lühiajaliste kõikumiste pealt, kas see oleks indeksistrateegia või täispanuse strateegia, kus valitakse vaid paar investeerimisobjekti, või mõni muu paljudest variantidest.
    Üheks põhilisemaks küsimuseks kliendi ja maakleri suhetes jääb see, kes võtab vastu otsuseid. Kui klient tahab olla ise otsustajaks, siis ta vajab maaklerit kui tehingu teostajat. Muidugi võib ta lepingu olemasolul saada maaklerilt ka otsuse langetamiseks vajalikku infot ja ülevaadet turul toimuvast. Kui aga investeeringute maht läheb suureks, investeeringud mitmekesiseks ja vajadus info ja analüüsi järele kasvab, muutub üha aktuaalsemaks vajadus kasutada maakleri abi.
    Kui klient ei soovi turgu pidevalt jälgida, tegeleda info kogumise ja pideva otsustamisega, siis on lõppkokkuvõttes targem usaldada oma investeeringud maakleri hallata. Haldamise puhul peab aga klient kindlasti arvestama suuremate kuludega ja väikeste portfellide haldamine ei tasu klientidel tihtipeale ära -- sel juhul oleks vähem riskialdistel investoritel soovitav investeerida mõnda investeerimisfondi.
    Oluline on maakleri ja kliendi vahelises suhtes koostöö, et säiliks usalduslik side maakleri ja kliendi vahel. Püstitatud investeerimiseesmärke tuleks vaadelda ühistena ja teineteist teavitada, kui tundub, et nende eesmärkide täitmine muutub võimatuks või tekib vajadus eesmärke korrigeerida. Seega peaks klient aeg-ajalt analüüsima maakleri poolt tehtut ja avaldama oma arvamust. Kliendist, kes väljendab konkreetselt oma soove, tegeleb aeg-ajalt oma investeeringute kontrollimisega ja avaldab maaklerile oma rahulolu või rahulolematust, meeldib ka maaklerile enam.
    Maakleri kasulikkus ilmneb eeskätt stabiilsel ja langeval turul. Kindlasti peaks maakler oskama vältida paigutamist nn halbadesse ja ilmselt ülehinnatud aktsiatesse ning vähendama turu stiihiatega kaasnevaid riske. Tundub, et Eesti aktsiaturul on pimesi võitmise aeg ümber saamas ja üha rohkem tuleb hakata tegema valikuid ja pühendama aega analüüsile. Miks mitte kasutada selleks maakleri abi?
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Ivo Suursoo: sektoriaalsed langused on paratamatud, aga nendega oleme ju harjunud
Kui riik suudab Euroopa Liidu taastefondi rahad sügiseks majandusse tuua, siis pigem jääb majanduskasv plussi, kirjutab IT-ettevõtja Ivo Suursoo vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kui riik suudab Euroopa Liidu taastefondi rahad sügiseks majandusse tuua, siis pigem jääb majanduskasv plussi, kirjutab IT-ettevõtja Ivo Suursoo vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Paljusid hullutanud investeering tegi rikkaks vaid ühe mehe
1990ndate lõpus, kui Eesti punaimpeeriumis veedetud aastatest alles taastus, käis üle USA üks ajaloo veidramaid buume Hollandi omaaegse tulbisibulamaania järel: Beanie Babiese buum.
1990ndate lõpus, kui Eesti punaimpeeriumis veedetud aastatest alles taastus, käis üle USA üks ajaloo veidramaid buume Hollandi omaaegse tulbisibulamaania järel: Beanie Babiese buum.
Parim juht Madis Toomsalu ei seadnud LHVsse minnes karjäärirada ette
„Parim juht 2022“ tiitili pälvis LHV Grupi juht Madis Toomsalu. Ta on rääkinud juhiks saamisest ja olemisest Äripäeva raadios, ent ka tema kollegid võtsid vaevaks parimat juhti kiita.
„Parim juht 2022“ tiitili pälvis LHV Grupi juht Madis Toomsalu. Ta on rääkinud juhiks saamisest ja olemisest Äripäeva raadios, ent ka tema kollegid võtsid vaevaks parimat juhti kiita.
Raadiohitid: hinnatõususest ja investeerimisest
Äripäeva raadionädala kuulatavaimad saated rääkisid harjumuspäraselt investeerimisest ja sekka ka makromajanduslikest trendidest. Esiplaanil olid ka kiirest hinnatõusust rääkivad saated.
Äripäeva raadionädala kuulatavaimad saated rääkisid harjumuspäraselt investeerimisest ja sekka ka makromajanduslikest trendidest. Esiplaanil olid ka kiirest hinnatõusust rääkivad saated.
Soome rublades ei maksa, firmad panevad ennast gaasikatkestuseks valmis
Soomes usutakse, et Venemaa keerab gaasikraani sel nädalal kinni, kuna nad rublades ei maksa selle eest, mistõttu tõusevad hinnad ja ettevõtted peavad tegevuse ümber korraldama.
Soomes usutakse, et Venemaa keerab gaasikraani sel nädalal kinni, kuna nad rublades ei maksa selle eest, mistõttu tõusevad hinnad ja ettevõtted peavad tegevuse ümber korraldama.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.