Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kahe Eesti piiritusetehase erastamisest

    Moe ja Rakvere piiritusetehased on sarnased ettevõtted, neil ei ole mingeid olulisi erinevusi ja sellepärast oli erastamisagentuuril kevadel kava erastada need ettevõtted sarnast erastamismeetodit kasutades. Sügiseks oli aga olukord muutunud.
    Tegelikult ei saa öelda, milline erastamisviis on riigile kasulikum, kas erastamine aktsiakapitali laiendamise teel või 100% ettevõtte aktsiate erastamine hilisema investeerimiskohustusega. Kui ettevõtte aktsiakapitali suurendatakse erastamise eel, siis teoreetiliselt peaks tulemus olema sarnane sellele, kui erastatakse hilisema investeerimiskohustusega. Erastamise puhul on oluline, et erastaja saaks kontrolli riigiettevõtte üle. Sellepärast on teoreetiliselt raske leida erinevusi nende kahe erastamisviisi vahel.
    Moe piiritusetehase erastamise puhul on probleem selles, et puudus vaba konkurents eraomaniku kaasamisel. See aga ei tähenda, et erakapitali kaasamine Moe tehasesse toimus vale meetodi järgi. Ka aktsiakapitali laiendamiseks oleks saanud välja kuulutada avaliku konkursi, nagu näiteks Eesti Merelaevanduse puhul.
    Teoreetiliselt puudub kolmandiku Moe piiritusetehase aktsiad erastanud OÜ-l Balti Põrand otsustav sõna ettevõtte strateegia kujundamisel ja igapäeva otsuste üle. Äriseaduse loogika järgi ei tohiks tal olla kontrolli nõukogu ja tegevjuhtkonna üle. See tähendab, et riigi seisukohalt ei ole mingit suurt muutust Moe tehases toimunud.
    Ajalehtedest võib küll lugeda, et olukord oleks nagu vastupidine, et vähemusaktsionär teeb kõik olulised otsused. Ta otsustab turustamise küsimused ja laenude võtmise.
    See ei ole aga põhjendatud äriseaduse loogikaga, sest kui ajakirjanduses ilmunud väiteid uskuda, siis Moe tehase puhul teeb ettevõtte strateegilisi otsuseid vähemusaktsionär.
    Erastamisagentuur on alati lähtunud sellest, et üritada müüa vähemalt 51%, aga parem veel 100% aktsiatest.
    Riigiettevõtte erastamisel peab eraettevõtte eesmärk olema ikkagi kontrolli saavutamine ettevõtte üle, et saaks oma strateegiat kujundada ja ellu viia.
    Erastamisagentuuri seisukoht on, et praegu kehtiv Moe piiritusetehase põhikiri võimaldab sellist tõlgendust, et riigile jäävad aktsiad on vabalt võõrandatavad. See on aga õiguslikult vaieldav küsimus.
    Moe piiritusetehas oli selle aasta erastamisprogrammis, aga nihkub kindlasti järgmise aasta programmi. Moe tehase erastamine sõltub nendest võimalikest õiguslikest vaidlustest, kas riigile kuuluvad aktsiad on vabalt võõrandatavad või on teisel osanikul eelisostuõigus.
    Formaalselt ei saa riigile kuuluvate Moe piiritusetehase aktsiate erastamisega alustada enne, kui valitsus on tehase erastamiskava kinnitanud või on erastamiskava ettevalmistamise nõude tühistanud.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.