Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kahe Eesti piiritusetehase erastamisest

    Moe ja Rakvere piiritusetehased on sarnased ettevõtted, neil ei ole mingeid olulisi erinevusi ja sellepärast oli erastamisagentuuril kevadel kava erastada need ettevõtted sarnast erastamismeetodit kasutades. Sügiseks oli aga olukord muutunud.
    Tegelikult ei saa öelda, milline erastamisviis on riigile kasulikum, kas erastamine aktsiakapitali laiendamise teel või 100% ettevõtte aktsiate erastamine hilisema investeerimiskohustusega. Kui ettevõtte aktsiakapitali suurendatakse erastamise eel, siis teoreetiliselt peaks tulemus olema sarnane sellele, kui erastatakse hilisema investeerimiskohustusega. Erastamise puhul on oluline, et erastaja saaks kontrolli riigiettevõtte üle. Sellepärast on teoreetiliselt raske leida erinevusi nende kahe erastamisviisi vahel.
    Moe piiritusetehase erastamise puhul on probleem selles, et puudus vaba konkurents eraomaniku kaasamisel. See aga ei tähenda, et erakapitali kaasamine Moe tehasesse toimus vale meetodi järgi. Ka aktsiakapitali laiendamiseks oleks saanud välja kuulutada avaliku konkursi, nagu näiteks Eesti Merelaevanduse puhul.
    Teoreetiliselt puudub kolmandiku Moe piiritusetehase aktsiad erastanud OÜ-l Balti Põrand otsustav sõna ettevõtte strateegia kujundamisel ja igapäeva otsuste üle. Äriseaduse loogika järgi ei tohiks tal olla kontrolli nõukogu ja tegevjuhtkonna üle. See tähendab, et riigi seisukohalt ei ole mingit suurt muutust Moe tehases toimunud.
    Ajalehtedest võib küll lugeda, et olukord oleks nagu vastupidine, et vähemusaktsionär teeb kõik olulised otsused. Ta otsustab turustamise küsimused ja laenude võtmise.
    See ei ole aga põhjendatud äriseaduse loogikaga, sest kui ajakirjanduses ilmunud väiteid uskuda, siis Moe tehase puhul teeb ettevõtte strateegilisi otsuseid vähemusaktsionär.
    Erastamisagentuur on alati lähtunud sellest, et üritada müüa vähemalt 51%, aga parem veel 100% aktsiatest.
    Riigiettevõtte erastamisel peab eraettevõtte eesmärk olema ikkagi kontrolli saavutamine ettevõtte üle, et saaks oma strateegiat kujundada ja ellu viia.
    Erastamisagentuuri seisukoht on, et praegu kehtiv Moe piiritusetehase põhikiri võimaldab sellist tõlgendust, et riigile jäävad aktsiad on vabalt võõrandatavad. See on aga õiguslikult vaieldav küsimus.
    Moe piiritusetehas oli selle aasta erastamisprogrammis, aga nihkub kindlasti järgmise aasta programmi. Moe tehase erastamine sõltub nendest võimalikest õiguslikest vaidlustest, kas riigile kuuluvad aktsiad on vabalt võõrandatavad või on teisel osanikul eelisostuõigus.
    Formaalselt ei saa riigile kuuluvate Moe piiritusetehase aktsiate erastamisega alustada enne, kui valitsus on tehase erastamiskava kinnitanud või on erastamiskava ettevalmistamise nõude tühistanud.
  • Hetkel kuum
Mihkel Nestor: kui hull on lugu investeeringutega? Üldse mitte nii hull
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Hõbe lõi kirkalt särama ja kipub kullast kasumlikumaks
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kuidas ehitada kriisikindlat ettevõtet: Infortari põhimõtted “Kui Infortari läksin, küsiti, kas lähen pensionile”
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.