Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Luhtunud äriidee
OÜ Ostragard propageerib Eestis ideed rajada Moskva oblastisse venelastega kahasse tolliterminaal. See suurendaks Tallinna Sadama käivet ja hõlbustaks Eesti veokitel piiriületamist, sest Venemaale suunduvad veosed tollitaks terminaali töölehakkamisel lahti alles 150 km enne Moskvat ?ahhovskajas. Milline meeldiv võimalus transiidifirmadel aken Venemaa südamesse raiuda.
Projekti esitleb firma, kes alles hiljuti ei saanud hakkama Eesti venelaste uurimuse koostamisega ja on avalikkusele tuntud kui riiulifirma.
Projekti on tutvustatud nii, et terminaalis saab 55% suuruse osaluse Eesti kapital. Tegelikult on Ostragardi omanike seas Venemaa ettevõtteid ja organisatsioone ning firmal on õigus reserveerida endale 25% aktsiatest. Seega saaksid Eesti ettevõtted projektiga kaasa minnes õiguse ainult 30% suuruse osaluse üle tolliterminaalis.
Ostragardi asjaajamise nõrkust näitab ka see, et Eesti ühe suurema transiidiga tegeleva firma Pakterminal juht Aadu Luukas polnud üleeile veel sellisest võimalusest kuulnud ning teede- ja sideministeeriumiga pole projekti autorid esmase ettepaneku tegemise järel kontakti võtnud.
Tegelikult peaks Eesti selliste projektidega tegelema, kuid tunduvalt kõrgemal ja esinduslikumal tasemel kui OÜ Ostragard. Projekti peaksid vedama Aadu Luukas ja valitsuse transiidikomisjoni liikmed. Igal juhul peaks sellel tööl riigi tugi taga olema.
Riik pole selle ülesandega toime tulnud ja seetõttu on erafirmad asunud ise korraldama suhteid Venemaa partneritega. Usun, et selliseid projekte kui ?ahhovskaja tolliterminaal pakutakse Eestile veel. Kahju, kui mõne Ostragardi-taolise firma saamatuse tõttu tuleb ka neile «ei» vastata.