MX-5 võimaldab juhil end näidata

30. aprill 1998, 00:00

MX-5 (tuntud ka kui Miata) on Mazda läbi aegade omanäolisemaid mudeleid, mis skeptikute kiuste üliedukaks osutunud. Alates 1989. aastast, mil pisike tagaveoline rotster tootmisse läks, on neid toodetud 430 000. Mazda fännide meelehärmiks on firma kuulsatest nn x-mudelitest (peale MX-5 veel MX-3 ja vankelmootoriga RX-7) MX-5 ainus, mida veel ka Euroopa tarvis toodetakse.

Mazda konstruktoritel seisis ees raske ülesanne -- ligi 10 aastat vana auto vajas uuendamist, sest kippus tänapäeva ohutus- ja keskkonnanõuetele jalgu jääma. Hing tuli säilitada, kuid auto viia vastavusse uue sajandi nõuetele. Seepärast pole revolutsiooni tehtud -- Miata on ikka Miata, ainult natuke kiirem, natuke stabiilsem, natuke vaiksem, natuke mahukam, natuke ... -- ühesõnaga, natuke parem.

Väliselt on suurimad muutused eestvaates, kus loobuti klapptuledest. Omaaegne mood -- lubada tuled värske õhu kätte vaid siis, kui nad põlevad -- on minevik. Esiteks näeb klapptuli hea välja siis, kui ta on peidus, teiseks kipuvad need aeg-ajalt streikima (ühesilmaline MX-5 näeks õudne välja!), ka halveneb õhutakistustegur ja lisandub liigseid kilosid.

Tulemus on korrektne, kuid mitte liiga isikupärane -- meenutab Mazda MX-3. Auto näeb eriti hea välja tagantvaates, seda tänu uue kujundusega tagatuledele ja pagasiruumi luugile ilmunud lisapiduritulele.

Tavaliselt kasutatakse rotsterite katuses plastakent, mille läbipaistvus soovida jätab. Uuel MX-5-l on taga soojendusega klaasaken. Latt on ette seatud, sest seda nõksu pole seni kasutanud ei BMW ega Porsche, teistest rääkimata.

Säilis võimalus tellida ka eemaldatavat kõvakatust (lisavarustusena ca 1500 dollarit), mis lubab autot talvelgi kasutada. Talv pole MX-5 jaoks küll loomulik keskkond (Soome ja Baltimaade autoajakirjanikud tutvusid MX-5 hingeeluga varakevadise Mallorca 20--25 soojakraadi juures), kuid võib arvata, et ka hardtop-katuseta MX-5 juht talvel ei külmeta (seda enam, et Miatal on avaautole kohaselt üliefektiivne küte -- kuum õhk näkku ja ka jaheda ilmaga katus maha!).

Välismõõtmetelt auto eriti ei muutunud (vaid laiust ja kõrgust tuli 5 mm lisa). Sisemuses torkab silma uus armatuurlaud, uus kompaktne kolme kodaraga Nardi rool, ventilaatori juhtplokis on loobutud liuguritest ja asendatud need pöördlülititega. Ruumi on rohkem kui Fiat Barchettas, kuid vähem kui BMW Z3s. Siiski peaks enamik juhte rahule jääma.

Rooli kõrgust reguleerida ei anna, kuuldavasti kannataks avaauto jäikus.

Tänu uue konstruktsiooniga esivedrustusele reageerib rool ülihästi, nagu oleks tegu kardiga. Head teelpüsivust soodustab ka allapoole viidud raskuskese.

Vana MX-5 käigukast teenis ohtralt kiidusõnu ja esimesed arvustused näitavad, et ka uus on igati tasemel. Märkimist väärib pisike käigukang, mis oleks kui arvutimängu joystik'ilt pärit.

Mootoreid on endiselt kaks -- 1,6- ja 1,8-liitrised. Suurem jõuallikas on saanud 9, väiksem aga koguni 20 hj lisavõimsust. Kui enamasti kiputakse autosid hindama nende mootori mahu järgi, siis MX-5 puhul pole hobujõud kõige olulisemad -- tegu on autoga, millega suurim sõidumõnu mõõdukal kiirusel. Näed ise, mis ümberringi toimub ja mis sellise auto puhul veel tähtsam -- jõuad ka ennast näidata! Siiski tunneb MX-5 end kodus ka kiirteel, liikudes kiirusega 130--140 km/h. Jaapanis on 1,8-liitrine MX-5 saadaval ka 6käigulise kastiga, Euroopas mitte.

Meil MX-5st müügihitti ei saa -- elukoht liiga põhjas. Usun aga, nähes tänavatel liikumas BMW Z3, et mõned pisi-Mazdad tulevad neile sekundeerima. Mazda maaletooja Inchcape Motors Finland Oy ekspordijuht Jari Kohonen oleks rahul, kui neid Baltimaades aastas 5--6 müüa õnnestuks. Odav see auto paraku ei ole, 1,6-liitrise mootoriga MX-5 hakkab maksma 283 500 krooni, 1,8-liitrise mootoriga MX-5 hind jääb 1000 krooni alla 300 000 piiri.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    28. November 2011, 18:26
    Otsi:

    Ava täpsem otsing