8. veebruar 1999 • 2 min
Jaga lugu:

Daewoo hädad Ukrainas

Ühisfirma loomine määrati kindlaks 1997. a ja vormistati lõplikult läinud aasta märtsis. See pidi riiki tooma nii vajalikku väliskapitali, puhuma elu sisse NSV Liidu aegsele suurele autotootjale ja looma tuhandeid uusi töökohti. Tehingu kinnituseks lubas Ukraina valitsus ühisettevõtet kaitsta mitmete protektsionistlike abinõudega, mida aga Euroopa Liit (EL) ja maailma kaubandusorganisatsioon (WTO) on vihaselt kritiseerinud.

Nüüd, kus firma moderniseeritud liinidelt on hakanud tulema uued autod, teatab Avtozazi asedirektor Mõkola Koval, et ettevõte on sunnitud kolmeks kuuks peatama Daewoode ja moderniseeritud Tauriate tootmise. Ta põhjendab seda autode kehva müügiga: seni toodetud 11 000 Tauriast ja 13 000 Daewoost seisab laos müümata vastavalt 6000 ja 7000 autot.

Kõik see tekitab küsimuse, kas selle aasta tootmisplaan, mis näeb ette toota 80 000 Tauriat ja 150 000 Daewood, on üleüldse reaalne.

Ukraina Daewoo president Jung Ho Choi möönab samuti, et eelmise aasta müügiplaan, mis nägi ette müüa 40 000 Tauriat ja 32 000 Daewood, ei arvestanud tegelikku olukorda. Selle kaks olulist eeldust on tema sõnul majanduse stabiilsus ja valitsuse tagatud piirangud kasutatud autode sisseveole.

Meenutagem, et kaks kuud pärast seda, kui Daewoo alustas masstootmist, puhkes Ukrainas finantskriis, mis vallandas Ukraina valuuta grivna vaba languse ja muutis ostujõuetuks tekkiva keskklassi, millest Daewoo lootis oma põhiklientuuri. Lisaks märkis Choi, et pruugitud autode importijad kasutavad igasugu nõkse, et vältida impordipiiranguid, millest tähtsaim on enam kui viis aastat vanade autode sissetoomiskeeld. Kaudse statistika kohaselt moodustasid kasutatud autod mullu jaanuaris--augustis 84% autoturust. Kui see peaks olema tõsi, siis on Daewool väga raske lähiajal oma müüki parandada.

Konkurendid väidavad, et Daewoo raskuste põhjused on pigem liiga kõrged hinnad, kehv reklaam ja Daewoo autode vähene populaarsus.

Jung Ho Choi kinnitas, et hoolimata tootmise ajutisest seiskamisest ei kavatse firma oma 20 000list personali vähendada.

Euroopa Liit, kes on uurinud Ukraina valitsuse poolt Daewoole antud soodustusi, on välja andnud pressiteate, kus öeldakse, et need seadusega tagatud soodustused muudavad teistel firmadel automüügi Ukrainas võimatuks. Seda kinnitab ka autoimpordi statistika.

Autor: RVE

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt