• OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,3%5 687,68
  • DOW 301,08%42 031,88
  • Nasdaq 1,72%17 804,95
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,46
  • OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,3%5 687,68
  • DOW 301,08%42 031,88
  • Nasdaq 1,72%17 804,95
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,46
  • 26.05.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kristiine keskus nõuab uut foori

Itaaliapärane Kristiine kaubanduskeskus loodab lüüa avatuse ja liikumisruumiga, konkurendid peavad tema miinuseks halba juurdepääsu, mille lahendamiseks Pro Kapital ehitab ümber ristmiku.
Ülehomme avatav Kristiine kaubanduskeskus mõjub teiste supermarketite kõrval arhitektuurselt efektsemana -- läbivaks ruumielemendiks on valgusküllane aatrium, mida katval klaaslaekuplil puudub Eestis analoog. Ehituse tellija Pro Kapitali esindaja OÜ Nurmelin tegevdirektori Allan Remmelkoore sõnul kavatseb firma kaubanduskeskuse õhustikku ära kasutades pakkuda külastajatele tulevikus võimalust kontserti kuulata.
Merko Ehituse projektijuhi Kalev Kaiva sõnul ei taotle tellija vaatamata pilkupüüdvale arhitektuursele lahendusele müügipindade ehitusmaterjalidega pangahoone kvaliteeti.
Kaubanduskeskuse külastatavust piirab halb juurdepääs Endla tänava liiklusohtliku ristmiku tõttu. Remmelkoore sõnul kavatseb Pro Kapital kuu aja jooksul ristmiku ümber ehitada, kulutades paar miljonit krooni kaherealise vasakpöörde väljaehitamisele Endla tänavalt Tulika tänavale ja uue liiklusfoori paigaldamisele koos amortiseerunud elektrijuhtmestiku väljavahetamisega.
Algselt oli Pro Kapitalil linnavõimudega jutt ka jalakäijate tunneli väljaehitamisest kaubanduskeskuse kulul, kuid see läheks maksma paarkümmend miljonit krooni. Ettevõtja ei saa infrastruktuuri väljaehitamiseks võtta enda kanda linna funktsioone, märgib Remmelkoor. Tema sõnul on kaubanduskeskuse tasuvusaeg üle seitsme aasta.
Kristiine kaubanduskeskus erineb teistest arhitektuurse lahenduse poolest, mille eelised on õnnestunud itaaliapärane sisevaade, avatus ja läbimõeldus. Planeering lähtub Itaalia kogemustest -- ükski kaubanduspind pole paremini eksponeeritud kui teine, pole pimedaid nurki, kuhu inimene ei läheks.
Ehituse käigus kontseptuaalseid projektimuudatusi ette ei tulnud. Projekti ettevalmistamise käigus vähenes hüpermarketi lao arvel veidi parkimismaja maht, eskalaatoreid asendasid kaldpinnad, klaasosa suurenes ja tuli paigaldada lisaliftid.
Eriosade peatöövõtu tellis Pro Kapital Itaalia firmalt, kellel on kogemusi ülimahukate suurprojektidega, mida pole Eestis varem ehitatud. Maja elektrisüsteem ja jõujaamad on spetsiifilised ja suure võimsusega. Kaubanduskeskusesse tuleb oma elektrijaam -- ostame gaasi ja hakkame sellest elektrit tegema. Kuid seda mitte avamise hetkest, esialgu ostame elektri siiski Eesti Energialt.
Kristiine kaubanduskeskus valmis plaanilise ehitusena kolmes etapis kahe üldehituse peatöövõtjaga, kelleks olid Merko ja E-Betoonelement. Eelarves ette nägemata ehitusmahtu on lisandunud 10%, Merko varasem töömaht ei hõlmanud rentnike bokside väljaehitamist.
Kaubanduskeskus on monteeritavatest raudbetoondetailidest kahekorruseline hoone, milles on parkimismaja, esimesel korrusel hüpermarket ja teisel korrusel müügipinnad boksidena.
Eriosad -- vee- ja kanalisatsioonisüsteemi, ventilatsiooni ja kütte -- ehitasid Itaalia projekti järgi Itaalia spetsialistid. Kahe peatöövõtja üheaegne tegutsemine tekitas mõningaid probleeme, sest eritööde lõpptähtaeg oli esialgu määratud hilisemaks kui üldehitustööde oma.
Tööde ühildamine ja koostöö itaallastega oli omaette kogemus. Eritöid teinud itaallastele tuli ootamatusena tehnovõrkude ehituse ja käikuandmisega kaasnevad ametkondlikud barjäärid.
Autor: Imbi E. Kaljuste

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele