• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 09.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hansatee peab töötajad tagasi tööle vormistama

Otsuse jõustumisel tuleb Hansateel taastada kahenädalane töögraafik ja laevapere täieõigusliku liikme staatus umbes 40 töötaja suhtes.
Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu juhi Jüri Lemberi hinnangul muutis Hansatee osa töötajaid laevapere liikmete hulgast välja arvates ja neid kaheksa tundi päevas tööle pannes ühepoolselt nii kollektiivlepingut kui ka iga töötajatega eraldi sõlmitud töölepinguid.
Lemberi sõnul ei pidanud Hansatee juhid Enn Pant ja Kalev Järvelill kinni varem antud lubadusest muudatus eelnevalt ametiühingu ja töötajate esindajatega läbi arutada. Tulemusena koostasid töötajad protestikirja nii laevafirma juhtkonnale kui ka tööinspektsiooni.
Kollektiivlepingu kohaselt kehtis kõigile laevapere liikmetele kahenädalase tsükliga töögraafik päeva pikkusega 10,5 tundi, nii et kaks nädalat olid töötajad järjest vabad. Hansatee juhtkond kehtestas möödunud aasta 1. oktoobrist uue korra, mille järgi osa töötajaid hakkas käima tööl viis päeva nädalas kaheksa tundi korraga, kaks vaba päeva anti tavaliselt nädala keskel. See võimaldas laevafirmale kokkuhoidu, kuid paiskas segi töötajate harjumuspärase elu. Kakskümmend kuus põhiliselt Tallinnast kaugemalt tööl käinud inimest olid seetõttu sunnitud töölt lahkuma ja nende asemel võeti tööle uued inimesed juba uutel tingimustel.
Lemberi sõnul hoidis laevafirma kokku ka inimeste ohutuse ja tervise pealt, sest laevapere liikmete hulgast välja arvatud ja töötajaiks nimetatud ei saanud enam ohutusalast väljaõpet ega pidanud läbima tervisekontrolli. «Huvitav, kuidas reisija teab, kelle poole ta võib häda korral pöörduda ja kelle poole mitte?» küsis ametiühingujuht, kes pidas ohtlikuks ka tervisekontrolli nõudest loobumist.
Reisilaeva Meloodia meeskonda kuulunud 52 protestikirjale alla kirjutanud töötajat, kelle hulgas oli ka nii-öelda kaasatundjaid, kelle enda tööaeg ei muutunud, jäid karistuseks ilma ühe kuu tulemuspalgast. Samal laeval konverentsikeskuse administraatorina töötav Rita Loor ütles, et kaheksa tunniga ei tule ta oma tööga kuidagi toime, sest laevale tuleb tulla vähemalt tund enne väljumist, aga kaheksa tundi kulub puhtalt edasi-tagasi sõiduks. Fantaasial usaldusisiku osa täitva kajutiperenaise Pille Valgemäe sõnul ei puhka kahe päevaga nädalasest meresõidust välja. «Ega see ole kontoritöö, siin on pidev müra ja vibratsioon ning inimestega suhtlemine,» lausus ta.
Hansateest ei õnnestunud eile pärastlõunal enam kohtu otsusele kommentaari saada. Otsuse edasikaebamiseks on aega üks kuu.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele