Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kolk ja Past himustavad Pärnu ATPd

    Esmaspäeval avatakse Pärnu linnavalitsuses kast ümbrikega, mis sisaldavad pakkumisi Pärnu ATP kõigi aktsiate ostuks. Oma 49 protsendi suuruse osaluse on linnavalitsusega sõlmitud kirjaliku kokkuleppe kohaselt valmis müüki panema ka Tartu ärimeestele Juhan Kolgile ja Urmas Pastile kuuluv kütuste müügiga tegelev OÜ Maiben. Ehkki Eesti ühe suurema bussiettevõtte müügiotsus sündis juba poolteist aastat tagasi, andis linnavalitsus nüüd pakkumiste tegemiseks aega vaid kolm nädalat.
    ATP kiirmüük on tekitanud Pärnus palju küsimusi. Üks neist puudutab kahe kinnisvaraobjekti müüki vahetult enne ettevõtte aktsiapaki müügi väljakuulutamist, kusjuures ostjaks oli OÜ Maiben.
    Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni liikmee Ain Pajo sõnul on kummaline ATP juhtide selgitus, mille kohaselt firma põhivara müüdi jooksvate kulude katteks ja see võimaldas puhastada bilanssi ning sel aastal kasumit näidata. ?Ettevõte tehti ostja jaoks hästi ilusaks ja odavaks,? leiab Pajo.
    Kuna pakkumiste tegemiseks on aega vähe, usub Pajo, et ka ATP uueks omanikus saab seesama Kolgi ja Pasti kütusefirma. Võõrad vaevalt et nii kiiresti reageerida jõuavad, kahtleb Pajo.
    Pajo sõnul said nimetatud ostud teoks seetõttu, et enne seda lisati nõukogu kuuele liikmele seitsmendana endine bussifirma direktor Ülo Tomson, kes hääletab otsuste tegemisel vähemusosalust omava Maibeni poolt. Varem olid nõukogus linna ja teise osaniku esindajad pooleks.
    Pajo kahtleb ka hinnas. Metsa tänaval asuva 2402 ruutmeetri suuruse kinnistu, millel on peal ka klubihoone, omandas OÜ Maiben ainsa soovijana 470 000 krooni eest. Pärnu linnavalitsuse maa maksustamise hinnakirja järgi maksab selles piirkonnas maa ruutmeeter 300 krooni, mis teeb selle tüki hinnaks 720 600 krooni, sealjuures pole arvestatud hoone maksumust.
    Aasta tagasi Pärnus toimunud võimuvahetuse ajal ATP nõukogu esimehe kohalt lahkunud linnavolikogu liige Sulev Alajõe ütles, et ka tema ei mõista, miks müügiga nii kiire hakkas. Ta hindas positiivseks asjaolu, et linnal õnnestus teise omanikuga kokku leppida terviku müügis, sest see suurendab kindlasti huvi ettevõtte vastu. Alajõe sõnul poleks aga tema juhitud nõukogu mingil juhul nõustunud ettevõtte väärtuse kahandamisega enne müüki, nagu see nüüd vara bilansist väljaviimisega juhtus.
    Juba tema nõukogu eesotsas oleku ajal oli vähemusosanikul huvi arvata nõukogusse ettevõtte tegevjuht, kuid kuna see polnud linna huvides, ei saanud seda lubada, selgitab Alajõe. Tema hinnangul ei ole normaalne, et linn enamusaktsionärina ei ole enam otsuste tegemisel juhtpositsioonil.
    Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni esimees Märt Mere ütles, et mitmel linnavolinikul on tekkinud küsimusi ATP varade müügi kohta ja ta on need edastanud linnavalitsusse. Kõnealuste tehingute kasulikkuse vastu on huvi tundnud ka Pärnu linnapea Einar Kelder, kes aga praegu ravib kodus kopsupõletikku.
    ATP nõukogus linna huve kaitsev ASi Pärnu Vesi finantsjuht Jane Mets tunnistab, et aega pakkumiste tegemiseks napib, kuid on veendunud, et huvilisi tuleb rohkem kui üks. Ta lubab, et 32 miljoni krooni suurusest alghinnast ei taganeta ka siis, kui seekord ühtki pakkumist ei tule.
    Metsa kinnitusel müüdi kinnisvara selleks, et parandada ettevõtte finantsseisu ja likvideerida käibevahendite puudujääki. Tema hinnangul oli tegu põhitegevust mittetoetavate objektidega, mille kordategemine nõudnuks suuri investeeringuid. ?See pigem suurendas ettevõtte väärtust kui kahandas,? leiab ta.
    Pärnu bussid sõidavad omanike kütusega
    Ehkki seadus näeb ette, et kui kohaliku omavalitsuse osalus moodustab firmast üle poole, tuleb üle 100 000 krooni ulatuvate ostude puhul korraldada riigihange, pole Pärnu ATP seda kütuse ostmisel seni teinud. Kõik firma 120 bussi võtavad kütust omanikele kuuluva Alexela Oili spetsiaalselt selleks bussijaama taha ehitatud tanklast ja nii juba mitu aastat. Päevas kulub ettevõttel sõidukite töös hoidmiseks 7000 liitrit kütust.
    Alajõe räägib, et omanike firma aitas bussipargi rasketel aegadel hädast välja, sest ei nõudnud viiviseid. Teisalt tunnistab ta osalt enda süüks, et riigihanke korraldamine tema ajal nõukogu päevakorda ei jõudnud.
    Pärnu ATP direktori Andrus Kärpuki sõnul on kütuse riigihanke korraldamine plaanis, kuid seda ei saa teha enne, kui pole teada, milliste veomahtude peale nad linnas ja maal liinilepingud saavad. Tema väitel hakkas seadus nõudma bussifirmalt riigihanke tegemist alles eelmise aasta oktoobris. Kärpuki sõnul ehitas Alexela Mai tänavale tankla spetsiaalselt bussipargi huve silmas pidades, kuid selle teisest küljest saavad kütust kõik sõidukid.
    Alexela, Maibeni ja selle kaudu ka Pärnu ATP üks omanikke Urmas Past ütleb, et Äripäeval on osaline ja vale informatsioon, mida on vara kommenteerida. Tema sõnul on vale öelda, et Pärnu ATP on Alexela klient, kuid seda, et kõik Pärnu bussid just selle tanklast kütust saavad, ta ei eita.
    Past kinnitab, et linn on bussifirma koos Maibeniga ühiselt müüki pannud, kuid ei välista enda ja oma äripartnerite osalemist ostupakkumise tegemises. ?Äris on ikka nii, et kord on aeg müüa ja siis jälle osta. Kuna meile kuulub ettevõtte aktsiaist ligi pool, siis on põhimõtteline huvi terviku omandamise vastu olemas,? selgitab ta, lisades, et kõik sõltub tingimustest. Hiljuti omandatud ATP vara kohta ütleb Past, et kui linn soovib kasutada oma eelisostuõigust, siis on ta rõõmsal meelel nõus neist loobuma.
    Ehkki Pärnu autobussipargile kuulub ka palju kinnisvara, millest magusaim objekt on maaliinide bussijaama hoone kesklinnas, kujutab suurimat väärtust tänaseks võidetud turg. Pärnu ATP võitis sel sügisel Pärnu linnavalitsuse korraldatud riigihankekonkursi, millega sai endale kogu linnaliikluse korraldamise õiguse järgnevaks viieks aastaks. Konkurss maaliinide osas on tulekul. Riik ja linn doteerivad ATP reisiliiklust aastas kokku 18 miljoni krooniga.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.